Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RHYG5QXgFVzIY
Zdjęcie przedstawia instalacje świetlne w kształcie trójkątów.

Wykorzystanie wartości funkcji trygonometrycznych kątów 30°, 60°, 45° w zadaniach z kontekstem realistycznym

Źródło: dostępny w internecie: https://pixabay.com/pl/photos/sygnalizatory-kolor%C3%B3w-instalacja-3929771/.
R4ruDOKWCGG891
Źródło: dostępny w internecie: Obraz WikiImages z Pixabay.

Pierwszym uczonym, który dokonał oszacowań obwodu Ziemi był Eratostenes (~230 p.n.e.). Błąd jego pomiarów nie przekraczał 5% - co jak na pierwszy pomiar było bardzo dużym osiągnięciem. Do wyznaczenia obwodu potrzebował kątów padania promieni słonecznych w dwóch odległych od siebie miejscach, w określonym dniu roku. W czasie letniego przesilenia uczony zmierzył długość cienia rzuconego przez obelisk i wykorzystał go do obliczenia kąta padania promieni słonecznych w Aleksandrii.

Ograniczamy się w tym materiale do kątów 30°, 45°, 60° ale problemy będziemy rozwiązywać m.in. metodą wykorzystaną przez Eratostenesa.

Twoje cele
  • Wykorzystasz wartości funkcji trygonometrycznych kątów 30°, 45°, 60° do rozwiązywania realistycznych problemów.

  • Obliczysz kąty trójkąta i długości jego boków.

  • Zastosujesz funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich.