Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1T5AOA6Y43L4
Obraz przedstawia dwóch młodych mężczyzn z długimi włosami, w udrapowanych szatach. Są skuci ze sobą za ręce kajdanami. Mężczyzn otacza tłum ludzi.

Prawda i fikcja w średniowiecznych utworach hagiograficznych

Francesc Torras Armengol, Męczeństwo Świętego Servanda i Świętego Germy, 1864
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Żywoty świętych spisywano od czasów wczesnego chrześcijaństwa. Z czasem te barwne, pełne często fikcyjnych bądź symbolicznych informacji historie ich życia i męczeństwa przedostały się do powszechnej świadomości ludzi średniowiecza. Święci zaczęli stawać się ikonami ówczesnej kultury i sztuki.

Johan Huizinga Jesień średniowiecza

Przed pogrzebem świętej Elżbiety z Turyngii tłum pobożnych nie tylko poobcinał i poobrywał kawałki chust, w które owinięte było jej oblicze, lecz także obcięto jej włosy i paznokcie, a nawet kawałki uszu i brodawki piersi.

W Źródło: Johan Huizinga, Jesień średniowiecza, Warszawa 2005, s. 201.

Tego typu ekstremalne przypadki nadmiernego uwielbienia świętych nie były wcale odosobnione. Jednostki te otaczał kult powszechniejszy i bardziej wyrazisty, niż jest to sobie w stanie wyobrazić współczesny człowiek. Popularność, jaką cieszą się dzisiaj gwiazdy kina czy zawodowi sportowcy nie dorównuje tej, której doświadczali średniowieczni asceci oraz męczennicy.

Twoje cele
  • Dowiesz się, czym jest hagiografia.

  • Wyjaśnisz, kim jest asceta.

  • Zanalizujesz fragmenty legend średniowiecznych.

  • Poznasz przyczyny, dla których legendy średniowieczne operowały fikcją literacką.

  • Omówisz źródła inspiracji twórców średniowiecznych.

  • Dowiesz się, czym różni się współczesne postrzeganie świętych od średniowiecznego ideału.