Przeczytaj
Hagiografia
Hagiografia to dział piśmiennictwa, w skład którego wchodzą utwory o życiu i działalności świętych, a także szczegółowe opisy czynionych przez nich cudów.
Termin ten wywodzi się od greckich słów hágios - święty, oraz gráphein - pisać. Utwory hagiograficzne, pisane zarówno prozą, jak i wierszem, były bardzo często dookreślane zwrotami łacińskimi: vitae - żywoty lub legenda - służące do czytania (np. słynna Legenda aurea – Złota legenda). Wraz z upływem czasu wyraz legenda stał się również synonimem wszelkich opowiadań oraz podań, których treść była przynajmniej częściowo zmyślona i nawiązywała do wydarzeń historycznych. Na gruncie polskim odpowiednikami wywodzących się z języka starożytnych Rzymian określeń były m.in. żywoty, żywoty i cuda, dzieje.
ŚredniowieczeBohaterem legendy hagiograficznej był święty, a przedmiot narracji stanowiły zdarzenia układane w całość o strukturze biograficznej, zgodnie z obowiązującym schematem, obejmującym m.in. takie składniki fabuły, jak etymologia imienia świętego, prezentacja rodziców, cudowne fakty poprzedzające narodziny, dowody niezwykłości bohatera w dzieciństwie i we wczesnej młodości, heroiczne czyny, cuda, męczeńska śmierć, translacja.
Warto pamiętać, że średniowiecze w niemal każdym aspekcie (m.in. społecznym, kulturowym i politycznym) było przesiąknięte wiarą. Kościół zdominował świat ówczesnych pojęć różnorakimi wyobrażeniami religijnymi, które miały ogromny wpływ na ludność (głównie niepiśmienną i słabiej wykształconą, ale i na szlachtę). Jednym z istotnych narzędzi – wykorzystywanym do szerzenia idei propagowanych przez Kościół – była właśnie hagiografia.
ŚredniowieczePiśmiennictwo hagiograficzne towarzyszyło rozwojowi chrześcijaństwa niemal od początku jego istnienia i odgrywało doniosłą rolę w kształtowaniu postaw mentalnych i wyobrażeń religijnych wyznawców. Jego bohaterem był święty (łac. sanctus): osoba historyczna (lub niekiedy fikcyjna, jak np. św. Aleksy), wcielająca w najwyższym stopniu cnoty chrześcijańskie i kultywująca je w swojej działalności, obdarzona charyzmatem (od gr. chárisma – dar; tu dar Boży, szczególna łaska), służąca za wzór osobowy zbiorowości wiernych i otaczana kultem jeszcze za życia bądź dopiero po śmierci.
Fikcja w średniowiecznej hagiografii
Średniowieczne piśmiennictwo hagiograficzne poprzedzała bogata tradycja oralna, która na przestrzeni dekad wytworzyła wiele mitów i legend dotyczących życia i działalności świętych. Fikcja była więc nieodzowną składową utworów tego typu właściwie od samego początku ich istnienia.
ŚredniowieczeW miarę upływu czasu coraz większą rolę odgrywały narastające w tradycji szczegóły legendowe, niekiedy zupełnie fantastycznefantastyczne. Rozbudowywano zwłaszcza opowiadania o cudach towarzyszących męczeństwu i śmierci chrześcijan.
Fikcyjność opisywanych zdarzeń najpełniej realizowała się w miraculach, czyli w gatunku piśmiennictwa, który skupiał się na szczegółowym przedstawieniu wszelkich cudów czynionych przez świętych, zarówno podczas ich męczeńskiego życia oraz już po śmierci. Przenikające ówczesny kult świętych fantastyczność i nierealność zupełnie nie przeszkadzały ówczesnemu Kościołowi. Choć bowiem wiara chrześcijańska dopuszcza istnienie cudów, to teologowie interpretowali nazbyt zdumiewające wydarzenia z hagiografii jako symbole oraz metafory prawd duchowych. W ten sposób żywoty świętych stały się przestrzenią spotkania ludowej wyobraźni i wysublimowanej myśli religijnej.
Jesień średniowieczaSkoro wyobrażano sobie, że człowiek żyje dalej za grobem, to kult świętych był czymś całkiem naturalnym i nie budził obaw. Dopuszczano oddawanie świętym czci i głoszenie ich chwały „przez naśladowanie i sprowadzanie do Boga”. Podobnie dozwolony był także kult obrazów, relikwii, miejsc świętych i poświęconych Bogu przedmiotów, jeśli tylko prowadził on w końcu do czci samego Boga.
Prawda w średniowiecznej hagiografii
Oczywiście w obrębie piśmiennictwa hagiograficznego starano się przekazać wiernym również fakty dotyczące życia świętych męczenników. Kościołowi chodziło głównie o to, żeby w świadomości społecznej nadać tym postaciom jak najbardziej realistycznych, rzeczywistych rysów. Kult świętych miał bowiem szerzyć m.in. prostoduszny i naiwny model życia religijnego wśród chłopstwa oraz mieszczaństwa. W średniowieczu stają się więc święci:
Jesień średniowieczaTworzywem wyobraźni ludowej, wyróżniają się powszechnie znanym wyglądem i atrybutami, wszyscy wiedzą o ich okropnych mękach i o ich zadziwiających cudach. Ubrani są i wyposażeni w to wszystko, w co wyposażony jest sam lud.
Żeby wzmocnić realność świętych i ich biografii, Kościół akceptował, a wręcz popierał kult ich doczesnych szczątków, które pełniły istotną rolę w codziennym życiu religijno‑społecznym. Dzięki relikwiom wierni mogli doświadczyć naocznie obecności męczenników, przekonać się o ich realności. Co istotne, Kościół starał się maksymalnie ograniczyć nadprzyrodzoność, wynikającą z często przerysowanych i ubarwionych żywotów świętych, tak aby wskazać raczej na ich człowieczeństwo oraz podkreślić godne naśladowania życie oraz heroiczną postawę.
Jesień średniowieczaMimo iż wyobrażenie świętych miało charakter nadzwyczaj żywy i zmysłowy, to przecież stosunkowo rzadko wkraczało ono w sferę przeżyć nadprzyrodzonych. Cała dziedzina widzenia duchów, cudownych znaków, zjaw i widm jest na ogół od kultu świętych całkowicie odgraniczona. (…) Właśnie dlatego, że święty przybrał tak określoną postać, że zgromadził i skrystalizował wokół siebie tak wiele fantastycznych akcesoriów, brak mu było elementów niesamowitości, mogących wzbudzić dreszcz.
Słownik
(gr. phantasis - zjawa) – typ twórczości literackiej, w sposób swoisty budujący świat przedstawiony: składają się nań elementy, które nie dopowiadają przyjętym w danej kulturze kryteriom rzeczywistości, a wiec wątki nadnaturalne i wszelkiego rodzaju cudowności. Fantastyka w zasadzie przypisuje swym tworom realny byt w obrębie rzeczywistości, którą konstruuje, zakłada tym samym swoistą postawę czytelnika: musi on założyć że to, co fantastyczne, rzeczywiście istnieje, inaczej nie mógłby odbierać utworów tego typu, ale jednocześnie waha się co do rzeczywistego charakteru ontologicznego opowiadanych wydarzeń i ich uczestników