Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RfX6koiVCH0bm
Fotografia przedstawia opuszczoną kurtynę teatralną. Jest gęsto marszczona. Zagłębienia materiału są ocienione.

Pomiędzy filmem a teatrem. Zemsta Aleksandra Fredry w adaptacji Andrzeja Wajdy

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Czy o sukcesie sztuki Aleksandra Fredry zdecydował charakter postaci czy jej ponadczasowa wymowa?

Aleksander hrabia Fredro był człowiekiem teatru, pisał sztuki, żywiąc przekonanie, iż ich istnienie jest przede wszystkim istnieniem teatralnym. Do jednej z nich należy Zemsta. Pierwsze, jeszcze za życia Aleksandra Fredry, wystawienie tej komedii na scenie miało miejsce 17 lutego 1834 r. we Lwowie i o cztery lata wyprzedziło jej publikację drukiem. W postać Cześnika i Rejenta wcielili się wówczas wybitni aktorzy lwowskiej sceny – Jan Nepomucen Nowakowski i Witalis Smochowski, dając początek przebogatej w dziejach polskiego teatru galerii tych ról, o które w ciągu 170 lat obecności Zemsty na teatralnych deskach zabiegali najwybitniejsi aktorzy.

W jaki sposób Andrzej Wajda w filmowej adaptacji wydobył aktualność przesłania Zemsty?

Twoje cele
  • Przypomnisz sobie treść Zemsty Aleksandra Fredry.

  • Scharakteryzujesz zabiegi reżyserskie, które sprawiły, że adaptacja Zemsty jest dziełem filmowym a nie teatrem telewizji.

  • Opiszesz, w jaki sposób Wajda prowadził w swej adaptacji grę z konwencjami teatralnymi.