Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Krótkie przypomnienie – o Zemście Aleksandra Fredry

1
Geneza
RwtudhkRHEBSm1
Hrabia Aleksander Fredro (1793‑1876)
Źródło: Aleksander Raczyński, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Aleksander Fredro, pisząc swoją komedię, odwołał się do zdarzeń autentycznych, które rozegrały się w rodzinie jego żony. W XVII w. trwał proces o zamek w Odrzykoniu pomiędzy bogatymi rodzinami Firlejów i Skotnickich. Spór został zakończony ślubem ich potomków: wojewodzicy Mikołaja Firleja z kasztelanką Zofią Skotnicką.

Czas i miejsce akcji
RVphZQvxgP5Ap
Zamek Ogrodzieniec w Podzamczu, gdzie w 2002 roku realizowano adaptacje filmową Zemsty w reż. Andrzeja Wajdy.
Źródło: Jerzy Strzelecki, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Premiera sztuki odbyła się w roku 1834, a więc już po wydarzeniach powstania listopadowego. Wybitny literaturoznawca Stanisław Pigoń usytuował jej akcję w 1815 r. Byłaby to zatem dla widzów z lwowskiego teatru i czytelników sztuka współczesna (!). No tak, ale wówczas z racji swego wieku Cześnik nie mógłby wspominać swego udziału w walkach toczonych w czasie konfederacji barskiej w latach 1768–1772 i czule pieścić swej szabli – „pani barskiej”. To tylko jeden przykład wyjęty z tekstu komedii, który dezorientuje badaczy pragnących usytuować czas akcji Zemsty. Są oni dziś bardziej skłonni używać określeń: „gdzieś” i „kiedyś”, oczywiście gdzieś i kiedyś w Polsce, w czasie szlachecko‑narodowym i w takiej samej przestrzeni – jak pisze Dobrochna Ratajczakowa. Fredro tak naprawdę napisał rzecz o polskich obyczajach i charakterach bez względu na czas, w którym jego rodacy żyją. Jak stwierdził Stanisław Tarnowski: Nie można się pod tym względem pomylić – wszyscy ci ludzie tu się tylko mogli urodzić i tu tylko żyć mogą.

Treść dramatu
RFjoubyQJm7XD
Materiał zdjęciowy spektaklu Zemsta, realizowanego w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, reżyseria Teofil Trzciński.
Źródło: Roman Burzyński, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zemsta to komedia w czterech aktach, napisana wierszem. Aleksander Fredro w swojej sztuce ujął dwa wątki. Pierwszy wątek dotyczy wspomnianego w genezie sporu rodzin zamieszkujących zamek, którego osią niezgody stały się m.in. naprawa muru dzielącego majątek Cześnika Macieja Raptusiewicza i Rejenta Milczka, oraz rynny zalewające dolną część zamku. Drugi wątek, zgodny z autentyczną historią, jest wątkiem miłosnym bohaterów obu rodzin: Klary z Wacławem Milczkiem. Miłosne uniesienie młodych również było powodem konfliktu.

Bohaterowie
RJC5rBNM1l71j
Główni bohaterowie Zemsty to historyczne postaci oświecenia, o różnym statusie społecznym.
Źródło: Obsada sztuki Zemsta Aleksandra Fredry z roku 1900, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Cześnik Raptusiewicz – sarmacki szlachcic, stryj Klary;
Klara – właścicielka zamku, przyszła żona Wacława Milczka;
Rejent Milczek – adwokat szlachecki, właściciel jeden połowy;
Wacław Milczek – syn Rejenta;
Józef Papkin – „lew Północy”, szlachcic sprowadzony na zamek przez Cześnika w celu roztrzygnięcia sporu; zakochany w Klarze;
Postolina Hanna – wdowa, której pragnął Cześnik;
Perełka – kucharz Cześnika;
Dyndalski – sługa i marszałek Cześnika;
Śmigalski – dworzanin Cześnika.

Teatralna umowność i filmowa dosłowność

Kostiumowa realizacja filmowa Zemsty w reżyserii Andrzeja Wajdy, pojawiła się na ekranach kin w 2002 r. Mając świadomość, iż taka wersja Zemsty Aleksandra Fredry jest jeszcze inną niż teatralna formą jej zaistnienia, warto przywołać refleksję wybitnej znawczyni dziejów dramatu i teatru Dobrochny Ratajczakowej:

Dobrochna Ratajczakowa W krysztale i w płomieniu. Studia i szkice o dramacie i teatrze

Komedia od zawsze pozostawała zawieszona pomiędzy literaturą a teatrem, możliwością „bycia sztuką”, jaką stwarza literatura i „bycia rzemiosłem”, techniką, jaką przynosi teatr. Wcześniej wyłącznie literatura otwierała przed komedią szansę przetrwania, by nie rzec – wieczności, a lokalna i momentalna natura teatru skazywała ją na życie chwilą, na króciutką zwykle egzystencję w złudnym blasku świateł rampy. […] Literacki aspekt komedii określa zatem to, co właściwe jest dramatowi jako dziełu literackiemu: byt wyłącznie słowny, w którym żywioł teatru może ujawniać się tylko pośrednio – dzięki słowu, poprzez słowo i między słowami. Aspekt drugi, teatralny, wyznacza z kolei to, co właściwe jest teatrowi: bezpośredni, sceniczny sposób istnienia, w którym tekst podporządkowuje się dominacji aktora – nosiciela słowa w przestrzeni teatru.

dob Źródło: Dobrochna Ratajczakowa, W krysztale i w płomieniu. Studia i szkice o dramacie i teatrze, Wrocław 2006.
RFdHf4JukYKP01
Jan Świderski jako Cześnik, w reżyserowanej przez niego sztuce Zemsta w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie, w 1984 roku.
Źródło: Tomasz Zugaj Zbigniew Zugaj Tomasz Zugaj Zbigniew Zugaj, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Teatr telewizyjnyteatr telewizjiTeatr telewizyjny a film adaptacyjny

Poniżej krótkie przypomnienie cech właściwych sztuki dramatu, teatru i jego audiowizualnej formy istnienia ma służyć próbie określenia, jakiego rodzaju sztuką jest Zemsta Andrzeja Wajdy.

Rn9EWNINHcNj91
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Pionowa oś czasu.

Czy utwór napisany na scenę teatralną można uczynić filmem?

Spróbujmy zatem przyjrzeć się tym zabiegom reżyserskim Andrzeja Wajdy, które tekst dramatu Fredry uczyniły filmem, a nie teatrem telewizyjnym, będącym przecież także realizowanym za pomocą technik filmowego zapisu spektaklem teatralnym.

Dobrym materiałem do takiej analizy jest już sam początek filmu. Zemstę otwiera sekwencja ukazująca zimowy pejzaż, w którym brnąc w śniegu, zmierza ku majaczącemu w oddali zamczysku jakiś skulony w podmuchach zawiei człowieczek. Niezadługo dowiemy się, iż to przybywający na wezwanie Cześnika Papkin, jedna z czołowych postaci komedii Fredry. W tym samym czasie pod wrota zamku zajeżdżają dwie pary sań – w jednych zasiada Cześnik Raptusiewicz z Podstoliną i Klarą, w drugich Rejent Milczek ze swym synem Wacławem. Przyjezdni wymieniają konwencjonalne ukłony i ironiczne spojrzenia, tylko młodzi bohaterowie, Klara i Wacław, porozumiewawczo się do siebie uśmiechają. Za chwilę bohaterowie rozchodzą się do swych komnat usytuowanych po obu stronach zamku, które – jak pokazuje kamera – dzieli dziedziniec, rozsypujący się mur graniczny, schody i skromne krużganki. Tak oto w filmowy, dynamiczny sposób, wpisujący w akcję elementy krajobrazu i architektury, zostaje pokazane miejsce zdarzeń, które wkrótce nastąpią, oraz przedstawieni zostają ich uczestnicy. Ograniczona ze swej natury przestrzeń spektaklu teatralnego została tu zastąpiona scenerią rozległego pejzażu i widokiem potężnego zamku, którego lata świetności dawno przeminęły.

R8CqzKeMKTL4S1
Kadr z filmowej adaptacji Zemsty w reż. Andrzeja Wajdy.
Wybór śnieżnej zimy jako pory roku, w której toczy się akcja komedii, był decyzją świadomą, odbiegającą od teatralnej tradycji. Fredro nie określił pory roku w didaskaliach swej sztuki, w tradycji tej nie było to zapewne także istotne – w teatrze, przy całym tempie i zwrotach akcji, kameralność inscenizacji sprawiała, że obywano się znakomicie bez owych obecnych w filmie Wajdy szczegółów architektonicznych i atmosferycznych. W teatrze wystarczał ustawiony pośrodku sceny mur. W filmie elementy te, dzięki cechom właściwym kinu, miały uwiarygodniać miejsce i czas akcji, a zimowy pejzaż w intencji Wajdy odzierał Zemstę ze swojskiego ciepełka, które w teatrze towarzyszy zwykle tej komedii. Tymczasem tekst Zemsty jest przejmujący, wręcz przeszywający.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., tylko do użytku edukacyjnego.

Jednocześnie obcujemy w filmie Wajdy z pewną, nieukrywaną przecież przez realizatorów, a właściwą teatrowi sytuacją umowną. Świadczy o tym symboliczna prostota wyposażenia zamkowych komnat. Nie ma w nim rzeczy zbędnych – kominki, meble, sprzęty (na czele z oryginalnym podgrzewaczem nóg w pokoju Rejenta), łoże w sypialni Podstoliny, arras wiszący na ścianie – to z ogromną starannością, lecz jedynie symbolicznie dobrane akcesoria epoki, skontrastowane z odczuwalnym, przejmującym chłodem sal, pokoi i korytarzy.

Jak więc ocenić scenograficzny ascetyzm Zemsty? Jedno wydaje się pewne: realizatorzy filmu świadomie nie skrywali jego teatralnej proweniencji, zamierzali prowadzić z widzem pewną grę, której reguły obu stronom są wiadome. Grę tę Andrzej Wajda spuentował w swym filmie ostatnią sceną, w której po opuszczeniu teatralnej kurtyny bohaterowie komedii żegnają się ze swą – filmową jednak – widownią.

Słownik

teatr telewizji
teatr telewizji

widowisko telewizyjne zrealizowane na podstawie utworu dramatycznego albo specjalnie napisanego dla telewizji