Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1HO7xiQ5pzDN
Ilustracja przedstawia rząd dwunastu żarówek. Większość z nich nie świeci. Tylko jedna żarówka, która znajduje się na środku, świeci.

Filozofia polska w dobie nowożytnej: recepcja i dyskusja

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Czy miał rację Maurycy Mochnacki, pisząc, że moc poezji wyrasta ponad siłę filozofii? Historia polskiej myśli nowożytnej, szczególnie z okresu romantyzmu, wydaje się to potwierdzać. Dzieła Mickiewicza, Słowackiego i Krasińskiego poruszały umysły i serca i mocniej osadziły się w naszej pamięci niż pisma Kołłątaja, Trentowskiego, a nawet Mochnackiego, który to przewidział. Żeby jednak zwrócić sprawiedliwość tym myślicielom, należy powiedzieć, że ich teorie stanowią kanon polskiej filozofii nowożytnej. U progu XX wieku Stanisław Brzozowski odkrył na nowo, dla siebie i swoich czytelników, oryginalną myśl Trentowskiego.

Twoje cele
  • Poznasz zarys recepcji filozofii polskiej okresu nowożytności.

  • Sprawdzisz, co zainteresowało Stanisława Brzozowskiego w filozofii Trentowskiego.

  • Prześledzisz związek sztuki i treści narodowych na podstawie wiersza Mochnacki Jana Lechonia.