Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rimq9lOqOK6TX
Obraz przedstawia martwą naturę. Na niewielkim stole okrytym obrusem leżą różne przedmioty: otwarta książka, przewrócony, szklany kielich, flet, zegarek, świecznik, notatnik. Między nimi położona jest ludzka czaszka.

Poeci barokowi o śmierci

Evert Collier, Martwa natura z książkami, manuskryptem i czaszką
Źródło: domena publiczna.
Śmierć w dawnej sztuce polskiej

Problem śmierci towarzyszył zawsze ludzkiej myśli, przenosząc się z kolei na obrazowanie tego, co było faktem fizycznym, ale także i tego, co pozostając w sferze ludzkiej psychiki stawało się polem domysłu, metafory czy alegorii. Nie mogło być inaczej, skoro śmierć towarzyszyła, towarzyszy i będzie towarzyszyć naszemu ziemskiemu istnieniu jako największa, obok poczęcia i narodzin, tajemnica biopsychiczna. W ciągu wieków obserwować zaś można jakby falowanie owych zainteresowań, które w pewnych momentach dziejowych nasilają się, wywołując stany zbiorowych napięć, psychoz czy stresów.

śm Źródło: Śmierć w dawnej sztuce polskiej, [w:] Tadeusz Chrzanowski, Barok. Materiały do ćwiczeń. Opracowania, red. J. Śląski, Warszawa 1996, s. 287.

W baroku postrzegano śmierć jako potężną władczynię, przed którą nikt nie ucieknie i której nikt nie pokona. Obsesyjne zajmowanie się śmiercią można zauważyć również  w polskiej poezji XVII wieku.

Twoje cele
  • Porównasz różne sposoby obrazowania śmierci w wierszach polskich poetów barokowych.

  • Wyjaśnisz funkcjonalność porównań zastosowanych w wybranych wierszach barokowych na temat śmierci.

  • Napiszesz tekst, w którym wykażesz, że w utworach barokowych za źródło śmierci uznawano ludzką grzeszność.

  • W odniesieniu do wybranych wierszy barokowych zredagujesz plan wystąpienia na temat „Śmierć – najpotężniejsza siła na świecie?”.