Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Człowiek – istota śmiertelna

Śmierć jest immanentnąimmanentnyimmanentną cechą istnienia ludzkiego. Spośród wszystkich organizmów żyjących tylko człowiek, już na wczesnym etapie swojej egzystencji, uświadamia sobie, że jego życie ma swój początek i kres. Problem śmierci musiał więc stać się jednym z najważniejszych w rozważaniach ludzi.

Paweł Sarzała Barokowa medytacja o śmierci ścigającej człowieka w twórczości Mikołaja Sępa Szarzyńskiego

W dziejach kultury refleksja nad śmiercią i eschatologiąeschatologiaeschatologią nie zaprzątała śmiertelników niezmiennie intensywnie. W ludzkiej mentalności dokonywały się przemiany, których złożony charakter i zasięg zależał od wielu przyczyn, a zainteresowanie śmiercią słabło albo się wzmagało. Wizerunki śmierci w sztuce zyskiwały formy raz bardziej, raz mniej dosłowne. „W okresach, gdy słabnie zainteresowanie «tym, co jest poza», obrazowanie przybiera zazwyczaj bardziej refleksyjny czy metaforyczny charakter, odrywając się od okrutnej rzeczywistości fizycznej”, choć sam lęk nieustannie towarzyszy umierającym bez względu na wyznawane poglądy, epokę, narodowość czy pochodzenie społeczne. [...] połowa XVII stulecia stanowiła dość trudny okres w dziejach państwowości Rzeczpospolitej Obojga Narodów, co objawiło się wzmożoną lękliwością, a zarazem przerażeniem wynikającym z wojen, epidemii czy innych nieszczęść o wymiarze ogólnospołecznym. W obliczu niebezpieczeństwa ówczesny człowiek chyba najdobitniej uświadomił sobie kruchość żywota, dostrzegł cierpienie i śmierć, które go przeraziły, ale i zafascynowały. AutorautorAutor Śmierci w dawnej sztuce polskiej wskazuje dwa tematyczne nurty w poetyckich rozważaniach o śmierci — ogólny i indywidualny. W pierwszym eksponuje podejmowaną przez twórców na łonie sztuki konfrontację śmierci z całą ludzkością albo jej abstrakcyjnie pojmowanym, bliżej nie określonym przedstawicielem. Nurt manifestacji indywidualnych zaś dzieli badacz na manifestacje retrospektywne (dotyczące osoby zmarłego — zachowują pamięć, sławę) i prospektywne (odnoszące się do życia pozagrobowego). [...]

Barok ponownie koncentrował uwagę na zapisie doświadczenia samej śmierci, stąd pogłębiona świadomość egzystencjalna, objawiająca się ustawicznym pragnieniem poznania misterium mortis3misterium mortis. Właśnie w barokowych ujęciach nie brakuje scen perwersyjnych, które powstawały w wyniku próby integrowania Erosa4ErosaTanatosa5Tanatosa.
Proces krystalizacji poezji barokowej Czesław Hernas ujmuje następująco: „Nadchodzi kryzys renesansowych dążeń do godzenia wartości ziemskich i wartości wiecznych, horyzontalnegohoryzontalizmhoryzontalnegowertykalnegowertykalizmwertykalnego ruchu życia. Kryzys ten doprowadził do kolizji, rozbicia jedności, do uformowania opozycyjnych nurtów: poezji metafizycznej6poezji metafizycznejpoezji światowych rozkoszy7poezji światowych rozkoszy, już u progu epoki”. (...)
Jednym z prekursorów nowego rodzaju poezji humanistycznej, szukającej wyzwolenia od strachu przed upływającym czasem [...], był Mikołaj Sęp Szarzyński, polski poeta metafizycznymetafizykametafizyczny. Właśnie on zaczął traktować zgon jako nagłe przerwanie nici ludzkiego życia. W jego wierszach narodziła się koncepcja śmierci ścigającej człowieka, porywczej kostuchy wytwarzającej wokół siebie atmosferę grozy, niepewności i strachu. Przykładem jest choćby Sonet I Szarzyńskiego O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego, w którym wyraźnie uwypukla się żal za odchodzącym życiem:

„Ehej! Jak gwałtem obrotne obłoki
Tytan12Tytan prętki lotne czasy pędzą,
A chciwa może odciąć rozkosz nędzą
Śmierć, tuż za nami spore czyni kroki”.

Obraz śmierci jest w cytowanej strofie niezwykle plastyczny i zdynamizowany. Pokazana w ruchu kostucha jednocześnie sama jest ruchem. Jawi się jako nieprawdopodobnie chciwa zmiany ludzkiej egzystencji, nieuchronnie bliska człowiekowi, bo „tuż za nami”, i prędka czy wręcz — rychła, gdy „spore czyni kroki” podążając „tuż” za swymi ofiarami.

sa Źródło: Paweł Sarzała, Barokowa medytacja o śmierci ścigającej człowieka w twórczości Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, „Prace Polonistyczne”, nr seria LV, 2000, s. 8–13.
1
3
4
5
6
7
12
autor
Kupidyn

Powinowactwo miłości i śmierci

Śmierć to motyw literacki, który w baroku przedstawiano nie tylko w kontekście metafizycznym i eschatologicznym. Często pojawiał się też w erotykach. Pisze o tym Paweł Stępień:

es
13
14
15
16
17
Paweł Stępień Miłość, śmierć, mistyka w liryce erotycznej Jana Andrzeja Morsztyna

Miłość barokowa ociera się bezustannie o śmierć. Utwory kunsztownej liryki miłosnej przepełnione są przedśmiertnymi westchnieniami, jękiem i płaczem kochanków rażonych ognistym spojrzeniem swych nielitościwych wybranek, kochanków konających w miłosnych cierpieniach, ranionych złotymi pociskami KupidynaKupidynKupidyna. Ale też łączenie erotyzmu i śmierci nie jest atrybutem poezji baroku tylko — towarzyszy rozwojowi europejskiej literatury od jej zarania. Wspomnijmy choćby biblijną Pieśń nad pieśniami, co głosi: „miłość jest mocna jak śmierć, namiętność twarda jak Szeol” […].
Poezja erotyczna Jana Andrzeja Morsztyna naznaczona jest piętnem mortualnej13mortualnej metaforyki […]. Skłonność wykwintnego poety do nasycania opisów miłosnych żywiołem Tanatosa można uznać za kontynuację techniki poetyckiej prowansalskich trubadurów14trubadurów, petrarkistów15petrarkistów […].
W liryce erotycznej Morsztyna na płaszczyźnie metaforyki mortualnej dochodzi do zestawienia ze sobą antynomicznych16antynomicznych sił – miłości i śmierci, jakie w obrębie tej poezji zyskują status wręcz nierozdzielnych. […]
Elementy języka mistycznego w erotykach Morsztyna zorganizowane są przede wszystkim wokół zasadniczej dla mistyków antynomii światła i mroku. Jednakże owe dwa pierwiastki w miłosno‑religijnej metaforyce poety mają inne znaczenie niż w utworach mistyków epoki. Ci bowiem, opierając się na Biblii (zwłaszcza na Ewangelii św. Jana) i tradycyjnym rozumieniu jasności w kulturze chrześcijańskiej (teksty liturgiczne, hymny, modlitwy, filozofia), światło — niejednokrotnie ujmowane solarnie17solarnie — uznawali za znak Chrystusa, Boga; wszystko zaś, co dzieli człowieka od czystego obcowania z TranscendencjątranscendencjaTranscendencją, obdarzali mianem ciemności. Dlatego też śmierć opisywana jest przez nich jako żywioł mroczny, jeżeli dotyczy ludzkiej duszy. Śmierć cielesna bowiem wydaje się pożądanym, upragnionym aktem przekroczenia wszelkich barier na drodze ku światłu, ku Bogu. [...]
Liryki miłosne Morsztyna najdalsze są od apoteozy czy afirmacji nieuchronnego kresu ludzkiej wędrówki — zgon jawi się tu jako najbardziej przerażające i ostateczne doświadczenie, stanowi ciemny biegun antynomii mroku i światła. Określany jest jako „ciemny grób”, „ciemny pogrzeb”, „ciemny skon”, „wieczna noc”, „podziemny mrok”, „ciemne kraje”. Jasność natomiast, rozpraszająca śmiertelny cień, to kochanka, słoneczny blask jej oblicza, oczu; jednakże tylko wtedy, gdy wydaje się wielbicielowi przychylna, gdy ów może żywić nadzieję, że obdarzy go łaską miłosnego spełnienia. Mistyczne dążenie ku światłu przybiera w erotykach Morsztyna postać dążenia do miłości zmysłowej, która zyskuje rangę Absolutu pokonując śmierć.

st Źródło: Paweł Stępień, Miłość, śmierć, mistyka w liryce erotycznej Jana Andrzeja Morsztyna, „Pamiętnik Literacki”, nr LXXX1II, 1992, z. 1, s. 125–132.
RXqPzadRHcpT5
Juan de Valdés Leal, In Ictu Oculi (łac. W mgnieniu oka), 1670–1672

Sposoby podejmowania motywu śmierci w epoce baroku

Według poetów barokowych śmierć była nie tylko doświadczeniem jednostkowym, lecz społecznym, ogólnoludzkim. Wszyscy ludzie mierzą się bowiem z nieuchronnością śmierci i wszyscy są wobec niej równi. W swoich utworach barokowi twórcy odwoływali się do filozofii (np. stoicyzmu i epikureizmu) oraz religii, poszukując odpowiedzi na pytania o sens życia na ziemi.

W baroku mocno rozwinął się nurt liryki funeralnejfuneralnyfuneralnej. Okolicznościowe wiersze opisywały śmierć konkretnej osoby. Twórcy sięgali po wywodzące się ze starożytności gatunki, takie jak elegiaelegiaelegia, trentrentren, epitafiumepitafiumepitafium czy epicediumepicediumepicedium. Do czasu Trenów Jana Kochanowskiego liryki żałobne poświęcano tylko dorosłym, i to osobom publicznym. Jednak od przełomu XVI i XVII stulecia opisywanie, niekiedy z werystycznąwerystycznywerystyczną precyzją, zgonu niemowlęcia nie było już traktowane jak łamanie ogólnie przyjętych zasad. Poeci poświęcali wiersze (lub ich cykle) bliskim osobom, np. żonie czy mężowi, rodzicom lub dzieciom. Niekiedy bohaterami żałobnych liryków były nawet ukochane zwierzęta.

REqrsZUJy9H1K
Valentin Wagner, Vanitas – alegorie, 1652
Źródło: domena publiczna.

Słownik

elegia
elegia

(łac. elegia) – utwór liryczny charakteryzujący się tonacją poważną i melancholijnym nastrojem, wywołanym śmiercią opisywanej osoby

epicedium
epicedium

(gr. epikedeion) – rozbudowany utwór żałobny, zawierający pochwałę zalet zmarłego, jego opłakiwanie oraz pocieszenie żyjących

epitafium
epitafium

(łac. epitaphium – mowa pogrzebowa) – niewielkich rozmiarów wierszowany utwór poświęcony pamięci zmarłej osoby

eschatologia
eschatologia

(gr. eschatos – ostatni; logos – słowo) – nauka o rzeczach ostatecznych, na przykład śmierci, przemijaniu, piekle i niebie; także wyobrażenia o losie człowieka po jego śmierci

horyzontalizm
horyzontalizm

(gr. horízōn (kýklos), dosł. „(krąg) oddzielający”) – zasada kompozycyjna polegająca na rozbudowie kompozycji dzieła plastycznego wszerz, ze specjalnym podkreśleniem i wydobyciem kierunków poziomych (horyzontalnych), którym podporządkowuje się osie i podziały pionowe; kompozycyjne ograniczenie, przecinanie i osłabianie kierunków pionowych, przeciwieństwo wertykalizmu

metafizyka
metafizyka

(gr. metá tá physiká - to, co następuje po fizyce) dyscyplina filozoficzna, której przedmiotem jest istota, pochodzenie i struktura bytu; to, co nie poddaje się racjonalnemu poznaniu, jest niedostępne zmysłom i doświadczeniu, nieodgadniona istota czegoś; pot. oderwanie od rzeczywistości, mętne, niezrozumiałe wywody

transcendencja
transcendencja

(łac. transcendens – przekraczający) – termin filozoficzny określający coś, co wymyka się możliwości poznania za pomocą podstawowych pięciu zmysłów; tu: Bóg

wertykalizm
wertykalizm

(łac. vertycalis – pionowy) – zasada kompozycyjna polegająca na budowaniu kompozycji dzieła plastycznego ze specjalnym podkreśleniem i wydobywaniem kierunków osi pionowych (wertykalnych), zaniechanie wyraźniejszych akcentów i podziałów w kierunku poziomym, przeciwieństwo horyzontalizmu

tren
tren

(gr. thrēnos – pieśń żałobna) – wyrosła z pogrzebowych śpiewów pieśń elegijna, w której opiewa się osobę zmarłego

immanentny
enumeracja
funeralny
werystyczny