Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1dDxRmphggrx
Zdjęcie przedstawia napis nad bramę wejściową do obozu zagłady Auschwitz. Widnieje na niej napis w języku niemieckim Arbeit macht frei.

Świat totalitarny. Wizja Tadeusza Borowskiego i Gustawa Herlinga‑Grudzińskiego

Główne wejście do hitlerowskiego obozu zagłady Auschwitz w pobliżu miasta Oświęcim. Nad bramą znajduje się niesławne motto Arbeit macht frei (Praca czyni wolnym)
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

W czasie II wojny światowej w najbardziej wyrazisty sposób ujawniły się cechy systemów totalitarnych, zwłaszcza tych wyrosłych z ideologii hitleryzmu (nazizmu) i stalinowskiego komunizmu. Najtragiczniejsze wcielenie znalazły one w obozach pracy i zagłady. W Niemczech określane one były jako lagry, a w ZSRR – jako łagry. Więźniów lagrów i łagrów odzierano z człowieczeństwa, wyzyskiwano, niszczono fizycznie i duchowo. Okrutne konsekwencje miała organizacja życia w obozach sprawiająca, że więźniowie stawali się oprawcami wobec siebie nawzajem.

Twoje cele
  • Wskażesz cechy gatunkowe reportażu zrealizowane w Innym świecie Gustawa Herlinga‑Grudzińskiego.

  • Przeanalizujesz zasady moralności obozowej.

  • Porównasz przedstawioną przez pisarzy rzeczywistość świata lagrów i łagrów.