Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Literatura obozowa

Opowiadania Tadeusza Borowskiego i Inny świat Gustawa Herlinga‑Grudzińskiego należą do tak zwanej literatury obozowejliteratura obozowaliteratury obozowej. Obydwaj twórcy stanęli przed wyjątkowym artystycznym wyzwaniem: jak przedstawić rzeczywistość tak potworną, że trudno w nią uwierzyć. Hitlerowskie obozy koncentracyjne i sowieckie obozy pracy były elementem systemów totalitarnych panujących w III Rzeszy i w Rosji sowieckiej. W państwach totalitarnych chciano sprawować całkowitą władzę nad ludźmi przez ograniczenie samodzielności ich myślenia i działania, uprzedmiotowienie jednostek, wprowadzenie jednej powszechnie obowiązującej ideologiiideologiaideologii. Swoisty doświadczalny poligon totalitaryzmu stanowiły obozy. W obozach koncentracyjnych ludzi osadzano bez wyroków sądowych, pozbawiano ich wszelkich praw, włącznie z prawem do życia. Więźniów traktowano jak przedmioty, ich ciała wykorzystywano jako „surowiec” w przemyśle. Ostatecznym celem była masowa zagłada ludzi różnych narodowości (głównie Żydów) w komorach gazowych.

RkBTJGCB25UaG
Więźniowie w sowieckich łagrach, 1932
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ludzi więzionych w sowieckich łagrachłagierłagrach skazywano na mocy wyroków sądowych, ale miały one tylko pozory praworządności – celem śledztwa było nie udowodnienie rzeczywistej winy, lecz znalezienie powodu do osadzenia w obozie. Więźniowie nie mieli prawa ani do obrony, ani do apelacji od wyroku. Samowolę instytucji śledczych maskowała iluzja przestrzegania prawa. Łagry nastawione były na eksploatację człowieka zmuszanego do katorżniczej pracy w ekstremalnie trudnych warunkach – w kopalniach czy przy wyrębie syberyjskiej tajgi. Paradoksalnie to więźniowie musieli zapracować na funkcjonowanie i rozwój obozu. Zarówno Tadeusz Borowski, jak i Gustaw Herling‑Grudziński pokazują obozową rzeczywistość z punktu widzenia więźnia zmuszonego do podporządkowania się wszystkim nieludzkim prawom i zasadom obozowego życia.

Człowiek „zlagrowany”

RLFzhLzhOmhg41
Tadeusz Borowski (1953)
Źródło: Polona, domena publiczna.

Narrator i jednocześnie bohater opowiadań Tadeusza Borowskiego, vorarbeiter (brygadzista) Tadek, jest całkowicie podporządkowany prawom panującym w obozie. Uczy się zasad specyficznej obozowej moralności, do której musi się dostosować, jeśli chce przeżyć kolejny dzień. To „moralność odwróconamoralność odwróconamoralność odwrócona” – zasady obowiązujące w przedwojennej rzeczywistości przestały mieć jakiekolwiek znaczenie w obozowych warunkach. Okazuje się, że zabicie człowieka nie musi mieć żadnego pretekstu ani uzasadnienia; unikanie pracy pozwala zachować siły potrzebne do przetrwania; kradzież jedzenia współwięźniom daje możliwość zaspokojenia, choćby w minimalnym stopniu, głodu i zwiększa szanse na przeżycie kolejnego dnia. W świecie opisywanym przez Borowskiego nie obowiązują ani dawna moralność, ani prawo (poza specyficznie rozumianym prawem obozowym) – w konsekwencji nie ma ludzi dobrych i złych. Spojrzenie na postawy ludzi z wewnątrzobozowego punktu widzenia każe odrzucić uniwersalne normy etyczne. Okazuje się, że własne życie można ocalić tylko za cenę śmierci innych. Tak pokazany jest człowiek „zlagrowanyczłowiek  „zlagrowany”zlagrowany”, który, aby uchronić się od śmierci, podporządkowuje się zasadom panującym w obozie, poszukuje w nim dla siebie najdogodniejszego miejsca, nie ma współczucia dla współwięźniów i nie oczekuje go od innych.

W obronie wartości

Odmienną niż Borowski perspektywę opisu przyjął Gustaw Herling‑Grudziński w Innym świecie. Analizuje on obóz sowiecki z etycznego punktu widzenia; pobyt w nim traktuje jako próbę moralnych sił człowieka. Próbę, której większość ludzi nie jest w stanie sprostać. Grudziński ma świadomość istnienia obozowej „odwróconej moralności”, wyznawanej na przykład przez urków, ale budzi ona jego wewnętrzny sprzeciw. Jego zdaniem wybory etyczne dokonywane w obozie muszą być oceniane według tych samych zasad, co na wolności. W Innym świecie sygnałem, który z bohaterów opowiada się po stronie dobra, a który – po stronie zła, staje się chociażby opis wyglądu zewnętrznego. Ograniczona i tępa twarz fanatyka o przebiegłych oczach” Gorcewa kontrastuje z opisem Kostylewa, w którego twarzy „czaiło się coś, co nadawało jej niezapomniany wyraz inteligencji połączonej z jakimś szalonym, zaciętym uporem.

Ważnym kryterium oceny postaci jest także ich stosunek do obozowych prawideł i sowieckiego systemu. Ci, którzy nie pozwolili, aby głód i katorżnicza praca odebrały im osobowość, nie zatracili uczuć i starali się pielęgnować zasady etyczne wyniesione z życia na wolności. Oni też nie poddali się systemowi zmuszającemu jednostkę do odrzucenia wyznawanych wartości. Losy Jewgienii Fiodorowny i historia Kostylewa są świadectwem tego, że nawet jeśli nie uda się ocalić życia, to jednak można zachować wewnętrzną wolność. Dlatego właśnie w ostatniej scenie utworu z ust narratora nie padają słowa, które byłyby wyrazem zrozumienia dla postępowania obozowego donosiciela – wina zawsze pozostanie winą.

RboVE9ILqoyLs
Gustaw Herling‑Grudziński, fotografia z więzienia w Grodnie (1940)
Źródło: domena publiczna.

Prawda

Zarówno opowiadania Borowskiego, jak i Inny świat Herlinga‑Grudzińskiego są utworami, które każą czytelnikowi zadać pytanie o prawdę rzeczywistości w nich ukazanej. Obaj autorzy opisują rzeczy tak straszne, że trudno byłoby posądzać ich o tworzenie fikcji. Niekiedy jednak formułowano takie oskarżenia wobec obu pisarzy – zarzucano im kłamstwo, chęć epatowania czytelnika okrucieństwem; mówiono o pamfletowympamfletpamfletowym charakterze ich utworów. Borowskiego oskarżano o nihilizmnihilizmnihilizm i ukazywanie bezwstydu człowieka „zlagrowanego”, natomiast Herlinga‑Grudzińskiego – o uwikłanie w walkę polityczną z komunizmem. Wielu czytelników miało jednak świadomość, że choć dzieła obu twórców są konstrukcjami literackimi (ich autorzy posługują się np. skrótem, wyrazistą narracją), to jednak zawierają prawdę o życiu w niemieckich lagrachlagier, lagerlagrach i sowieckich łagrach, o sytuacji człowieka w nieludzkiej rzeczywistości.

RO3tXyEJohwar
Selekcja osób przywiezionych do niemieckich lagrów
Źródło: Camila Meneses Castro, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Literatura faktu

Współcześnie literaturę narracyjną o charakterze dokumentarnym określa się jako literaturę faktu. Stawia sobie ona za cel ukazanie zdarzeń autentycznych. Ponieważ jednak często jest zbeletryzowanazbeletryzowanyzbeletryzowana, sytuuje się na pograniczu między dokumentem a fikcją. Podczas lektury tego typu utworów trzeba brać pod uwagę fakt, że autorzy niejednokrotnie eksponują jedne elementy rzeczywistości kosztem innych; bohaterów obdarzają cechami różnych autentycznych osób; używają skrótów myślowych; stosują zasadę „część zamiast całości”; sięgają po język metaforyczny. Literatura faktu nie zawsze opisuje dokładną prawdę szczegółu, jej celem jest raczej przedstawienie i interpretacja ukazywanych zdarzeń, dlatego ma ona często walory artystyczne.

Obozy koncentracyjne

Obóz koncentracyjny to miejsce odosobnienia dla dużej liczby ludzi, którzy – zdaniem władz – powinni zostać odizolowani od reszty społeczeństwa. Nowoczesne państwa zachodnie tworzyły tego rodzaju obozy już w XIX wieku, jednak na wielką skalę zakładały je w XX wieku zwłaszcza ZSRR (łagry) i nazistowskie Niemcy (lagry). Część obozów koncentracyjnych miała charakter obozów pracy, część – obozów zagłady. Wszystkie oparte były na totalitarnych zasadach zarządzania, ludzi pozbawiano godności i prywatności, praca w nich miała charakter niewolniczy. Celem obozów zagłady była starannie zaplanowana eksterminacja (czyli całkowite zniszczenie) określonych grup ludności (kryterium stanowiła przynależność rasowa i narodowościowa). Obozy koncentracyjne stanowią najbardziej przerażający wytwór nowoczesnej cywilizacji.

Słownik

człowiek  „zlagrowany”
człowiek  „zlagrowany”

człowiek działający według reguł narzuconych przez warunki obozowe, pozbawiony współczucia i humanizmu

ideologia
ideologia

(gr. idea — myśl + logos — nauka) system poglądów, idei, pojęć jednostki lub grupy ludzi

literatura obozowa
literatura obozowa

literatura traktująca o doświadczeniach więźniów hitlerowskich obozów koncentracyjnych i sowieckich obozów pracy (łagrów)

lagier, lager
lagier, lager

hitlerowski obóz koncentracyjny w czasie II wojny światowej

łagier
łagier

sowiecki obóz przymusowej pracy w ZSRR

moralność odwrócona
moralność odwrócona

zaprzeczenie normom etycznym w obozach koncentracyjnych i sowieckich obozach pracy, przewartościowanie zasad postępowania znanych z życia przedwojennego; w rzeczywistości obozowej nie obowiązywały takie zasady jak współczucie, litość, miłość czy solidarność, w tak trudnych warunkach więźniowie kierowali się przede wszystkim instynktem przetrwania, przestały obowiązywać normy moralne

nihilizm
nihilizm

(łac. nihil — nic) całkowity relatywizm norm i wartości moralnych, zakładający, że są one względne i zależne od okoliczności

pamflet
pamflet

(łac.) utwór literacko‑publicystyczny będący demaskatorską krytyką osoby, instytucji, grupy społecznej

reportaż
reportaż

gatunek literatury faktu powstały w XIX wieku, a spopularyzowany w wieku XX; utwór narracyjny zdający wiarygodną, sproblematyzowaną relację z autentycznych wydarzeń i zjawisk, np. politycznych, społecznych; podstawowym źródeł reportażysty są bezpośrednie relacje uczestników i naocznych świadków

zbeletryzowany
zbeletryzowany

(fr. belles‑lettres – literatura piękna) odznaczający się cechami stylistycznymi i gatunkowymi charakterystycznymi dla literatury pięknej