Polecenie 1
Zapoznaj się z treścią audiobooka. Zrekonstruuj na podstawie opowiadania obozową hierarchię wartości. Zanotuj w punktach, jakie wartości i dobra były dla więźniów najważniejsze i dlaczego.
Zapoznaj się z treścią audiobooka. Zrekonstruuj na podstawie opowiadania obozową hierarchię wartości. Zanotuj w punktach, jakie wartości i dobra były dla więźniów najważniejsze i dlaczego.
R1NZEZZh69qWo
1. (Uzupełnij) 2. (Uzupełnij) 3. (Uzupełnij) 4. (Uzupełnij).
RktOrJOpONOAd
Nagranie dźwiękowe Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu (fragmenty).
Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu, w: tegoż, Pożegnanie z Marią i inne opowiadania, Wrocław 2019, s. 81, 87–97, 101–102.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj sposób wymiany zdań Tadeusza i Henriego. Rozważ, jakie emocje mogą towarzyszyć bohaterowi opowiadań i co może być ich źródłem.

RB4fgI7D9RoW9
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Jaki wydźwięk ma tytuł opowiadania Borowskiego? Wyjaśnij, odwołując się do treści utworu.

R1BtWe0NNeLMc
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3

Ludzie ludziom zgotowali ten los – czy motto Medalionów Zofii Nałkowskiej jest trafnym komentarzem do opowiadań Tadeusza Borowskiego? Wyraź swoją opinię w formie tezy i poprzyj ją dwoma argumentami, zilustrowanymi odwołaniem do dwóch wybranych opowiadań Borowskiego.

RQkTf2IcZLgvo
(Uzupełnij).
RRTFEA8VKmIft
Nagranie dźwiękowe dotyczące utworu Tadeusza Borowskiego.
Źródło: Eliza Kiepura, Pisma w czterech tomach Tadeusz Borowski, red. Tadeusz Drewnowski, Justyna Szczęsna, Sławomir Buryła, Kraków 2004–2005: [recenzja], „Pamiętnik Literacki” 2009, nr 100/2, s. 232–233.
Polecenie 2

Określ, jaki wpływ na kształtowanie się Tadeusza Borowskiego jako artysty miały jego doświadczenia życiowe.

R1dBg4LNYgQHj
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Napisz, w jaki sposób w swoich utworach Tadeusz Borowski ukazuje rzeczywistość obozową?

R7ccLLkA9YMdr
(Uzupełnij).

Słownik

Jawohl
Jawohl

(niem.) – tak jest

Also loos
Also loos

(niem.) – no, jazda

Verboten
Verboten

(niem.) – zabronione

Kanada
Kanada

w slangu więźniów Auschwitz nazwa komanda (oddziału więźniów) zajmującego się sortowaniem rzeczy skonfiskowanych więźniom; również nazwa magazynu, w którym przechowywano rzeczy. Przydział do komanda był pożądany, dawał dostęp do ubrań, żywności i innych dóbr. Nazwa nawiązuje do wyobrażenia Kanady jako kraju dobrobytu

jebit twoju mat’, blad’ jewriejskaja
jebit twoju mat’, blad’ jewriejskaja

(ros.) wulgarne określenia w języku rosyjskim

gut gemacht
gut gemacht

(niem.) – dobrze zrobione

postenketta
postenketta

łańcuch strażników otaczający obóz oraz miejsca pracy więźniów poza obozem

Und morgen die ganze Welt...
Und morgen die ganze Welt...

(niem.) – A rano cały świat...

aleksytymia
aleksytymia

zaburzenie polegające na niemożności odczytywania i rozumienia własnych stanów emocjonalnych; tu w odniesieniu do nieludzkich warunków panujących w obozach

eksklamacja
eksklamacja

wykrzyknienie mające na celu spotęgowanie ekspresji, przekazujące na ogół ważną treść; wypowiedź o charakterze wykrzyknikowym, wyrażająca emocjonalne zaangażowanie mówiącego

esencjalista
esencjalista

ktoś skupiający się na istocie rzeczy; esencjalizm to pogląd filozoficzny, według którego właściwa esencja (rozumiana podobnie jak platońska idea) znajduje się poza światem widzialnym (materialnym)

mutyzm
mutyzm

(łac. mutus – niemy) objaw niektórych chorób psychicznych polegający na zahamowaniu mowy; tu mutystyczny jako neologizm oznaczający narzuconą przez nieludzkie warunki ciszę