Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Ry0zVDFoBqZPT
Fotografia przedstawia bryłę dworu szlacheckiego. Jest to pobielony, dwukondygnacyjny budynek ukazany z bliska. Pośrodku znajduje się niewielki ganek, do którego wiodą niskie schody. Stoją w nim drewniane ławki do siedzenia. Na suficie wisi lampa. Prawy, przedni róg budynku w porasta bluszcz. Prawa część budynku jest ocieniona. Lewa jest oświetlona. Przed dworem rośnie drzewo. Pod oknami rosną kwiaty. W tle rosną drzewa.

Topos polskiego dworu szlacheckiego w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza i Przedwiośniu Stefana Żeromskiego

Dwór w Łopusznej
Źródło: Paweł Grzywocz, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.

Świat kultury szlacheckiej zmieniał się na przestrzeni wieków. Życie ziemiańskie zaczęło stanowić istotną wartość w dobie renesansu i wtedy też należy doszukiwać się początku toposu szlacheckiego dworku. Przyczynił się do tego mit o pochodzeniu Polaków od plemienia Sarmatów – dzielnych i szlachetnych wojowników, który legł u podstaw kultury szlacheckiej w Polsce.

Adam Mickiewicz w Panu Tadeuszu kultywował jeszcze popularyzowany od XVI wieku styl życia, ale na początku XX wieku Stefan Żeromski poddał go w Przedwiośniu weryfikacji. Topos dworku przechodził ewolucję: od apoteozy życia na włościachwłośćwłościach po jego negację. Począwszy od okresu dwudziestolecia międzywojennego, w Polsce następował zmierzch starego świata i rozbrat z układem społecznym, który funkcjonował przez wieki. Szlachcic ziemianin nie stanowił już wzoru literackiego i kulturowego. Mimo anachronicznościanachronicznyanachroniczności dworku szlacheckiego jako ostoi polskości do dziś pozostaje on archetypem w świadomości narodowej. Wciąż można doszukać się w rodzimej kulturze nawiązań do tradycji miejsca, gdzie jest szansa na życie szczęśliwe z dala od niepokojów i zagrożeń świata.

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz wartości ważne w kształtowaniu toposu dworku szlacheckiego.

  • Wyjaśnisz, jak topos dworku szlacheckiego funkcjonuje w polskiej kulturze.

  • Wskażesz, na czym polegają powiązania między Panem Tadeuszem Adama Mickiewicza a Przedwiośniem Stefana Żeromskiego.

  • Ocenisz stosunek Stefana Żeromskiego do tradycji dworku szlacheckiego.

anachroniczny
włość