Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RX07CDGlG2o83
Zdjęcie przedstawia drewnianą scenę. Pada na nią snop światła. Widać w nim nogi idącego człowieka.

Czym jest zło? Pytania do tekstu filozoficznego Augustyna

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

W filozofii Augustyna Bóg jest wszystkim – źródłem prawdziwej wiedzy, najwyższym przedmiotem poznania, najwyższym dobrem i bytem doskonałym. Jak zatem pojąć, że wszechmocny i dobry Bóg stworzył świat, w którym istnieje zło? Jak przyjąć, że może je tolerować? Pytania te doprowadziły Augustyna do sformułowania koncepcji zła, która stała się podstawowym sposobem myślenia o złu w filozofii chrześcijańskiej oraz istotnym punktem odniesienia dla wielu niereligijnych ujęć tego problemu. W tej lekcji przeanalizujesz fragmenty tekstu Augustyna, w których zastanawia się on nad naturą zła i polemizuje z koncepcją manichejczyków, w którą w młodości wierzył, a później – zaczął zwalczać.

Twoje cele
  • Porównasz koncepcje zła manichejczyków oraz Augustyna.

  • Wykażesz wpływ neoplatonizmu na koncepcję zła Augustyna.

  • Wykażesz wpływ platonizmu na koncepcję zła Augustyna.

  • Scharakteryzujesz Augustyńską koncepcją zła jako braku dobra.

  • Krytycznie zrekonstruujesz argumenty Augustyna na rzecz nieistnienia zła.