Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1YHSTNK0XxOu
Zdjęcie okładkowe (poglądowe) przedstawia zdjęcie dźwigni dwustronnej w postaci poziomej belki podpartej w lewej części na wierzchołku trójkątnego elementu. Dźwignia nie jest podparta w połowie wysokości lecz bardziej z lewej strony a mimo tego pozostaje w równowadze. Dzieje się tak, ponieważ jej krótsze lewe ramię obciążone jest bardziej niż dłuższe ramię po prawej stronie od punktu podparcia. Obciążnikami dźwigni są sześcienne, brązowe przedmioty przypominające kamienne bloki. Blok po lewej stronie jest większy niż po prawej stronie. Pomimo tego, że siła grawitacji ciała cięższego jest większa, dźwignia jest w równowadze, ponieważ decydującym w tym przypadku nie jest siła lecz moment siły wyznaczany jako iloczyn wektorowy siły i ramienia siły. Na tle zdjęcia umieszczono tytuł "Jak działa dźwignia dwustronna?".

Jak działa dźwignia dwustronna?

Czy to nie ciekawe?

Archimedes ponoć powiedział „Dajcie mi punkt podparcia, a poruszę Ziemię.” – w ten sposób chciał pokazać potencjał wykorzystania idei dźwigni dwustronnej? Czy na co dzień możemy się spotkać z realizacją idei dźwigni?

RR1hRv5DoEtAF
Rys. a. Artystyczne wyobrażenie Archimedesa usiłującego podnieść Ziemię, korzystając z dźwigni dwustronnej.
Twoje cele

W tym materiale:

  • dowiesz się, czym jest dźwignia dwustronna,

  • wskażesz praktyczne zastosowania dźwigni dwustronnej,

  • poznasz zależności matematyczne opisujące pracę dźwigni dwustronnej,

  • skonstruujesz dźwignię dwustronną,

  • zastosujesz poznane zależności do rozwiązywania zadań.