Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1H5VpJIjFV08
Zdjęcie prezentuje drewniany most prowadzący do wysokiej skalistej wyspy. Na wyspie znajdują się liczne, murowane budynki i na jej szczycie widać pałac z wysoką wieżą.

Francuski pozytywizm oświeceniowy

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Rozum, wolność, postęp – realizacja tych ideałów oświecenia zakładała istnienie nowej, w porównaniu ze średniowieczem, interpretacji sensu aktywności człowieka w świecie. Stało się to widoczne zwłaszcza wówczas, gdy wiek XVII, a w jeszcze większym stopniu XVIII przyniosły rozwój nauk przyrodoznawczych i w ślad za tym przekonanie, że postęp mierzony ilością dostępnej wiedzy przyniesie rozwiązanie problemów trapiących człowieka tak w relacji z przyrodą, jak i w relacjach międzyludzkich.

Przekonanie to było właściwe grupie filozofów i praktyków społecznego życia uprawiających w przedrewolucyjnej Francji filozofię optymistyczną i pełną wiary w skuteczność naukowej wiedzy. Czy dzisiaj zachowujemy ów optymizm, czy też raczej powinniśmy potraktować ich jako naiwnych?

Twoje cele
  • Poznasz dwie postaci francuskiego pozytywizmu oświeceniowego: Jeana Le Rond d'AlembertaJeana A. Condorceta.

  • Scharakteryzujesz przekonania d'Alemberta i J. A. Condorceta odnośnie do tego, jaka powinna być i czemu służy nauka.

  • Porównasz fragment tekstu J. A. Condorceta z wypowiedzią współczesnego naukowca w kwestii możliwości przewidywania losów cywilizacji ludzkiej.

  • Porównasz tekst filozoficzny z tekstem poetyckim.