Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R3Zbhc6KD9fEq
Ilustracja przedstawia piramidę, zawierającą dane demograficzne o światowej populacji od 1950 do 2100 roku. Ukazane są grupy z podziałem na wiek i płeć.

Źródła danych demograficznych cz. 2

Piramida demograficzna światowej populacji od 1950 do 2100 roku
Źródło: Our World in Data, licencja: CC BY-SA 3.0.

Materiał jest częścią serii „Inne spojrzenie”.

Do czego potrzebne są dane statystyczne? To pytanie zadaje sobie często uczeń, kiedy w szkole dostaje od nauczyciela polecenie, aby przeanalizować tego typu dane. Warto nauczyć się je odczytywać i analizować, ponieważ dzięki tym danym rząd, samorząd czy nawet przedsiębiorstwa mogą podejmować określone decyzje dotyczące polityki społecznej, gospodarki, zmian prawnych, rynku zbytu czy nawet rodzaju samej produkcji. Umiejętność ich odczytu może więc być przydatna każdemu w pracy zawodowej.

Mamy do dyspozycji różne źródła danych statystycznych. Dzięki nim możemy na przykład przedstawić dynamikę zachodzących zmian w populacji ludności. O tych danych przeczytasz w tym materiale. Zapoznając się z nim, zastanów się, czy tobie jako uczniowi nie dostarczają one konkretnych informacji potrzebnych do podejmowania decyzji już teraz.

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz źródła danych o ludności.

  • Przeanalizujesz podstawowe metody badania ludności.

  • Ocenisz znaczenie danych statystycznych dla decyzji podejmowanych przez rząd czy samorząd.