Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1EoyCTVJXr10
Zdjęcie przedstawia regał z dużą ilością książek. Regał jest wysoki, sięgający sufitu. Jest oświetlony - po prawej stronie wiszą włączone żarówki.

Pianista. Wspomnienia z Zagłady w książce Władysława Szpilmana i w filmie Romana Polańskiego

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Ludzi, którym udało się przeżyć Holokaust, jest już wśród nas coraz mniej. Pozostają nam jedynie ich spisane lub nagrane relacje, osobiste świadectwa dramatycznych przeżyć.

Wspomnienia kompozytora Władysława Szpilmana stały się kanwą filmu Romana Polańskiego. Ten światowej sławy polski reżyser, twórca kina gatunkowego, autor filmów zarówno ambitnych, jak i popularnych, zdecydował się zrealizować dzieło, które ma do spełnienia istotną  pozaartystyczną misję: pokazać światu ważny fragment historii współczesnej, który poddał w wątpliwość wartość człowieczeństwa. Jakie wymogi powinien spełniać film fabularny, który dotyka tak ważnych tematów? Czy powinien być traktowany jako autentyczna relacja z wydarzeń historycznych? Czy prawdę filmowej adaptacji gwarantuje to, że jej pierwowzorem literackim nie jest powieść lecz literatura faktu?

Twoje cele
  • Poznasz historię publikacji i filmowych adaptacji wojennych wspomnień Szpilmana.

  • Przeanalizujesz, czy film fabularny może być uznany za wiarygodne źródło wiedzy o ludziach i wydarzeniach.

  • Omówisz, w jakim stopniu film jest nośnikiem treści historycznych, a w jakim odzwierciedleniem współczesnych wobec nich postaw i emocji.