Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RbAKUy75ktHSz
Obraz przedstawia panoramę dziewiętnastowiecznego Wiednia. Znajdują się tu liczne zabudowania, pałace, kościoły oraz parki. Bulwarami nad rzeką przechadzają się ludzie w arystokratycznych strojach.

Przyjemność słuchania. W kręgu klasyków wiedeńskich

Bernardo Bellotto, Wiedeń
Źródło: domena publiczna.

W czasie, gdy Jan Sebastian Bach pracował nad swoim ostatnim dziełem Die Kunst der Fuge ([czyt. di kunszt der fuge], niem. Sztuka Fugi) 1749, będącym zwieńczeniem jego badań nad kontrapunktem – najtrudniejszą wówczas techniką kompozytorską (Kunst der Fuge, 1749), salony XVIII‑wiecznej Europy rozbrzmiewały muzyką łatwą w odbiorze, przyjemną i elegancką. Nowe, oświeceniowe myślenie o świecie dało człowiekowi wiarę w moc poznawczą, zwróciło się ku rozumowi, temu, co ziemskie, a nie metafizyczne. Optymistyczny charakter nowej epoki odzwierciedlał w muzyce styl galant, który odznaczał się przejrzystością i lekkością brzmienia. Uduchowiony, podniosły nastrój zastąpiła przyjemność słuchania. Galant wyznaczył początek epoki klasycznej, a stolicą dojrzałego klasycyzmu został Wiedeń. Jedną z najpopularniejszych firm muzycznych była opera – tu historia muzyki łączy się z historią literatury epoki oświecenia.

Twoje cele
  • Poznasz cechy stylu klasycznego w muzyce.

  • Scharakteryzujesz twórczość słynnej trójki klasyków wiedeńskich.

  • Przeanalizujesz historię powstania jednej z najsłynniejszych oper Mozarta Wesele Figara.

  • Opiszesz związki między operą a literaturą.