R1MRpcnxezNna
Zdjęcie przedstawia czytającą dziewczynkę. Dziewczynka siedzi. Na kolanach trzyma otwartą książkę. Wydobywa się z niej oślepiający blask.

Neopozytywizm

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Władysław Tatarkiewicz w Historii filozofii sformułował podział na dwa typy filozofii:

Władysław Tatarkiewicz Historia filozofii

Filozofia pierwszego typu stawia sobie rozległe zadania i usiłuje je za wszelka cenę rozwiązać; oczywiście pragnie je rozwiązać w sposób jak najbardziej pewny, ale jeśli pewny nie jest możliwy, to chociażby w niepewny. Filozofia zaś drugiego typu uwzględnia jedynie to, co pewne, stawia i rozwiązuje zagadnienia o tyle tylko, o ile rozwiązać je można z całą pewnością. Pierwsza kieruje się przede wszystkim celem, do którego zmierza, druga zaś środkami, jakimi rozporządza. Pierwsza jest filozofią ambicji, druga – rozważnej abstynencji.

4 Źródło: Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, Warszawa 1970, s. 8.

Szkoła neopozytywistyczna należy do drugiego typu. W pierwszym półwieczu XX wieku  będzie prezentować się jako „filozofia naukowa”, czyli taka, która respektuje rygory naukowego poznania i uważa naukę za jedyną prawomocną metodę poznawczą. Porzucając ponoć bezwartościowe poznawczo rojenia o „bytach” i „esencjach” oraz spory o „materię” i „ducha”, czyli to, co nigdy nie może być przedmiotem wiedzy doświadczalnej, neopozytywiści chcieli uzdrowić nie tylko filozofię, ale i kulturę, stawiając je na twardym gruncie doświadczenia i logiki. Niewątpliwie neopozytywizm wywarł istotny wpływ na dwudziestowieczne nadzieje związane z rozwojem nauk i dlatego warto przyjrzeć się filozofii wiedeńczyków.

Twoje cele
  • Zapoznasz się z poglądami szkoły neopozytywistycznej.

  • Porównasz znaczenie filozofii i pytań filozoficznych wg neopozytywistów i wg innych filozofów.

  • Dokonasz analizy sensu refleksji etycznej i metafizycznej w neopozytywizmie.

  • Zobrazujesz wybrane konsekwencje kulturowe poglądów pozytywistów.