Poznanie

Jakkolwiek źródeł pozytywizmu można doszukiwać się już w starożytności, to jego dojrzałe formy zakorzenione są w rozwoju poznania naukowego między XVIII a XX wiekiem. Pod wpływem nauk, zwłaszcza przyrodniczych, znaczenia nabiera wówczas epistemologia empirystycznaepistemologia empirystyczna epistemologia empirystyczna, która będzie dominować w całym nurcie pozytywistycznym, także w neopozytywizmieneopozytywizmneopozytywizmie.

Doświadczenie a wiedza a prioria prioria priori

Epistemologia nowożytnego empiryzmu dążyła do uwiarygodnienia wiedzy pochodzącej z doświadczenia jako pewnej i ogólnej, odmawiając możliwości poznania świata na drodze czysto racjonalnej bądź intuicyjnej. Tym samym odmawiała wartości owocom takiego poznania, czyli przede wszystkim metafizyce. Filozofia neopozytywistyczna przejmuje te dążenia i oceny – dla jej przedstawicieli wiedza dana jest wyłącznie w doświadczeniu, zaś wzorem dociekania są procedury realizowane w naukach empirycznych. Jednak oprócz treści płynących z doświadczenia w procesie poznania są obecne, zdaniem neopozytywistów, także metody logiczne oraz matematyczne. Z punktu widzenia logicznego empiryzmu same te metody, jako aprioryczne, nie przynoszą wiedzy o świecie i mają wyłącznie instrumentalny charakter. Ich rola polega na tym, że zastosowane do doświadczenia pozwalają na opracowanie danych, wyprowadzanie wniosków ogólnych i formułowanie teorii.

R1ib866yHGOPH
Można więc powiedzieć, że dla neopozytywistów dopiero doświadczenie, ujęte w aprioryczne struktury formalne (matematyczne i logiczne), owocuje rzeczywistą wiedzą.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Zdania protokolarne

Uwiarygodnienie poznania empirycznego wymagało jednak bliższego określenia tych treści, które pochodzą wyłącznie z doświadczenia, czyli tego, co od czasów Davida Hume'a najczęściej nazywano faktem. Ponieważ dla wiedeńczyków fakt nie istniał poza jego opisem, a więc był uchwytny tylko w języku, przyjęli oni, że punktem wyjścia procesu poznawczego jest tzw. zdanie protokolarne (obserwacyjne, sprawozdawcze). Przez zdania protokolarne rozumiano – jak pisał Moritz Schlick – zdania, które w sposób absolutnie prosty, bez jakichkolwiek narzuconych form, zmian czy dodatków przedstawiają fakty, których opracowanie stanowi istotę całej nauki i które poprzedzają wszelką wiedzę, każde twierdzenie dotyczące świataIndeks górny 111 Indeks górny koniec.

1

Problem weryfikacji zdań

Zmierzając do usunięcia z wiedzy treści pozadoświadczalnych, logiczni empiryści podjęli się znalezienia metody oddzielania zdań sensownych (weryfikowalnych) od pozbawionych sensu (nieweryfikowalnych). Metodę taką nazwali analizą logiczną. Dokonując analizy logicznej jakiegoś twierdzenia – czytamy w pracy Rudolfa Carnapa – zmierzamy przede wszystkim do znalezienia metody jego weryfikacji. Pytanie brzmi: jakie racje mogą uprawniać do uznania danego twierdzenia? Otóż z punktu widzenia logicznych empirystów weryfikowalność, a więc i obywatelstwo w nauce, przysługiwały (oprócz twierdzeń formalnych) twierdzeniom, które można sprowadzić do zdań protokolarnych. Każde twierdzenie z rozległej dziedziny nauki – pisał Carnap - ma tę właściwość, że albo orzeka coś o aktualnych postrzeżeniach lub innych doświadczeniach, a zatem daje się na ich podstawie zweryfikować, albo pociąga w koniunkcji z innymi, już weryfikowanymi zdaniami, pewne zdania dotyczące przyszłych postrzeżeń.

2

Problem metafizyki i normatywnych koncepcji wartości

Należy jednak powiedzieć, że zarówno problem zdań protokolarnych, jak i problem weryfikowalności nie doczekały się w ramach szkoły logicznego empiryzmu ostatecznych interpretacji. Natomiast miały znaczenie dla realizacji bardzo ważnego dla wiedeńczyków celu – unieważnienia zdań metafizyki oraz zdań wartościujących jako nieweryfikowalnych, a więc i pozbawionych sensu. R. Carnap pisał o metafizyce:

Rudolf Carnap Filozofia i składnia logiczna

Metafizycznymi będę nazywał te wszystkie twierdzenia, które pretendują do roli twierdzeń reprezentujących wiedzę o czymś, co leży ponad czy poza wszelkim doświadczeniem, np. o prawdziwej istocie rzeczy, o rzeczach samych w sobie, o absolucie itp. [...] Ze zdania: „Zasadą wszechrzeczy jest woda” nie jesteśmy w stanie wywieść żadnych przewidywań dotyczących naszych przyszłych postrzeżeń, odczuć czy jakichkolwiek doświadczeń. Toteż zdanie: „Zasadą wszechrzeczy jest woda” nic w ogóle nie stwierdza.

1 Źródło: Rudolf Carnap, Filozofia i składnia logiczna, tłum. A. Zabłudowski, dostępny w internecie: http://sady.up.krakow.pl/filnauk.carnap.filskllog.htm [dostęp 20.02.2020 r.].

Podobnie znaczenia poznawczego odmawiali neopozytywiści etyce normatywnej. Ze zdania: „Zabijanie jest złem” nie możemy wywieść żadnych zdań, które mówiłyby o przyszłych doświadczeniach. Zdanie to nie jest zatem sprawdzalne i nie ma żadnego sensu poznawczego; to samo dotyczy wszelkich zdań o wartościach.

R1bNTLQ0TLx7w
Kwestionowane zdania mogą mieć ewentualnie znaczenie w zakresie ekspresywnej funkcji języka, gdy wyrażają emocje, postawy lub gusta, natomiast nie wyrażają funkcji poznawczej, ponieważ nie oddają żadnego stanu rzeczy.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Fizykalizm

Odrzucenie metafizyki wzmacniał postulat fizykalizmu, w którym wiedeńczycy zamknęli swoją wizję nauki:

Carnap Rudolf Psychologie in physikalischer Sprache

Teza fizykalizmu głosi, że język fizykalny jest uniwersalnym językiem nauki, tj. że każdy język dowolnej dziedziny nauki można równoznacznie przełożyć na język fizyki. Wynika stąd, że nauka jest jednolitym systemem, w którym nie występują żadne fundamentalne różnice dziedzin przedmiotowych, nie ma więc też, na przykład, przepaści między naukami przyrodniczymi a psychologią. Jest to teza o jedności nauki. Zdaniem neopozytywistów ujednolicenie nauki na wzór fizyki uwolni ją od wtrętów metafizycznych oraz uczyni aksjologicznie neutralną.

2 Źródło: Carnap Rudolf, Psychologie in physikalischer Sprache, „Erkenntnis”, nr 3, s. 107–142.

Czym powinna być filozofia?

Zdaniem neopozytywistów filozofia nie dysponuje żadnym samodzielnym obszarem badania świata, jak również żadnymi samodzielnymi zadaniami badawczymi. Jedyną aktywnością, która powinna być właściwa filozofii, jest ustalanie i objaśnianie sensu wyrażeń językowych po to, by oddzielać sądy bezsensowne od sądów, które będąc „sądami naukowymi w przebraniu”, dają się jednak wytłumaczyć na drodze analizy logiczno‑językowej i tym samym włączyć do obszaru nauki. Zdaniem wiedeńczyków aktywność rozjaśniająca zamęt językowy może uzdrowić kulturę umysłową, z której usunie się jałowe problemy, angażujące ludzkie emocje i przeradzające się w doktrynalne wojny. Nadzieje na odnowę kultury wyrazili wiedeńczycy w swoim Manifeście:

Naukowa koncepcja świata. Koło Wiedeńskie

Na naszych oczach duch naukowego światopoglądu coraz bardziej przenika formy życia osobistego i publicznego, edukację, wychowanie, architekturę i coraz silniej wpływa na kształtowanie życia ekonomicznego i społecznego zgodnie z zasadami racjonalności.

3 Źródło: Naukowa koncepcja świata. Koło Wiedeńskie, [w:] Naukowa koncepcja świata. Koło Wiedeńskie, red. Artur Koterski, Gdańsk 2010, s. 75.

Zakończenie

Wpływy filozofii neopozytywistycznej zmniejszały się od połowy XX wieku. Przyczyniły się do tego z jednej strony niejasności w samej doktrynie pozytywistycznej, z drugiej natomiast niezgoda wielu filozofów na głoszony przez neopozytywizm monopol naukowych procedur w orzekaniu o sensie i bezsensie znaczeń, przy pomocy których człowiek odnajduje się w świecie. Z kolei nowe tendencje w analizie poznania naukowego podważyły pozytywistyczne rozumienie wspomnianych procedur. Niemniej propozycje teoretyczne neopozytywistów pozostały trwałymi motywami dwudziestowiecznych i późniejszych dyskusji filozoficznych.

Słownik

a priori
a priori

(łac. uprzednio, z góry) określenie twierdzeń uznawanych za niezależne od doświadczenia

epistemologia empirystyczna
epistemologia empirystyczna

stanowisko w epistemologii oparte na tezie o dominującej roli doświadczenia w poznaniu

neopozytywizm
neopozytywizm

(zamiennie używa się nazw: logiczny empiryzm, Koło Wiedeńskie) szkoła filozoficzna, której program sformułowano w latach dwudziestych i trzydziestych XX w.; ostatnia ze szkół pozytywistycznych; główni przedstawiciele, to: Moritz Schlick, Rudolf Carnap, Otto Neurath, Hans Reichenbach; istotny wpływ na formowanie się poglądów szkoły wywarł Ludwig Wittgenstein i nieco później Karl R. Popper