RtVcN96rPTYtJ
Zdjęcie przedstawia wnętrze salonu ze wzorzystą tapetą i wykładziną. Na ścianie są dwa okna z zasłonami. W salonie stoją fotele z żółtym obiciem i drewnianą oprawą. Po prawej jest kominek, drewniany stolik z zegarem i lampką oraz lustro. Pomiędzy oknami jest drewniany kredens ze szklanymi drzwiczkami, za którymi na półkach stoją książki. Na środku salonu jest stół z bukietem kwiatów pod szklanym kloszem.

Zaglądając do mieszczańskiego domu. Moralność pani Dulskiej, reż. Tomasz Zygadło

Źródło: dostępny w internecie: Pixabay, domena publiczna.

Moralność pani Dulskiej, sztuka Gabrieli Zapolskiej, bywa współcześnie określana jako obraz toksycznej rodziny. Autorka napisała ją na zlecenie Ludwika Hellera, dyrektora Teatru Miejskiego we Lwowie, w niecałe trzy tygodnie. Inspiracją była postawa niejakiej pani Gołąbowej (żony lwowskiego radcy miejskiego), którą Zapolska poznała w 1906 roku. Temat podwójnej moralności wynikł również z bacznej obserwacji lwowskiego środowiska mieszczańskiego.
Tragikomedia kołtuńska odniosła ogromny sukces na polskich scenach, utwór przetłumaczono także na wiele języków.

Dzieło Gabrieli Zapolskiej jest popularne do dziś. W postać Dulskiej wcielały się różne aktorki, na polskich scenach były to m.in. Hanna Bielicka, Nina Andrycz, Irena Kwiatkowska czy Magdalena Cielecka. Świadczy to o tym, że postać stworzona przez Zapolską jest wielowymiarowa, a postawa Dulskiej wciąż stanowi inspirację dla reżyserów i aktorów.

W 1992 r. Tomasz Zygadło wyreżyserował dla Teatru Telewizji Moralność pani Dulskiej z Anną Seniuk w tytułowej roli. Dzięki tej realizacji widzowie mogą zajrzeć do mieszczańskiego domu oczami współczesnego reżysera.

Twoje cele

• Poznasz cechy twórczości Gabrieli Zapolskiej.
• Przeprowadzisz analizę środków użytych do realizacji scenicznej Moralności pani Dulskiej w reż. Tomasza Zygadły.
• Scharakteryzujesz wybrane kreacje aktorskie.
• Ocenisz kreacją aktorską Anny Seniuk.
• Zinterpretujesz znaczenie wskazanych elementów scenografii do spektaklu Moralność pani Dulskiej.