Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RGHR70v3bqeHj
Fotografia przedstawia dwa przeciwległe wycinki koła. Wykonane są ze stali. Jedna część prezentuje godziny, od 10 do 18. Druga prezentuje stopnie łuku, od 0 do 30. Między nimi znajduje się niewielki magnes. Jest wetknięty w wąski otwór.

Cechy tekstu popularnonaukowego

Źródło: Bill Stilwell, dostępny w internecie: flickr.com, licencja: CC BY-SA 2.0.

Czy wiesz, że popularyzacja nauki rozpoczęła się w kulturze europejskiej stosunkowo niedawno, w XVIII wieku – epoce oświecenia? Rozpowszechnianie osiągnąć naukowych w oświeceniu wiązało się z programem tej epoki, która metodę naukową uznała za jedyną wartościową metodę poznawania świata. Pierwszym zakrojonym na ogromną skalę przedsięwzięciem popularnonaukowym była Wielka Encyklopedia Francuska. Nie miała ona charakteru ściśle naukowego (nie zawierała zapisu wyników szczegółowych badań), ale dążyła do rozpowszechnienia w łatwy i dostępny dla każdego sposób posiadanej w tym czasie przez ludzkość wiedzy. Od czasów oświecenia piśmiennictwo popularnonaukowe rozwinęło się i dziś stanowi ważną część wydawanych na świecie publikacji.

Twoje cele
  • Określisz specyfikę tekstu popularnonaukowego.

  • Wymienisz cechy stylu tekstu popularnonaukowego oraz zastosowane środki językowe.

  • Odróżnisz tekst popularnonaukowy od innych rodzajów tekstów.

  • Przeanalizujesz podany tekst popularnonaukowy.