W geografii ludności podstawowym przedmiotem badań są struktury ludnościowe. Wśród nich wyróżnia się: strukturę demograficzną (płci i wieku), zawodową, zatrudnienia, wykształcenia, społeczną czy kulturową (inaczej nazywaną etniczną). Ostatnia z nich obejmuje zróżnicowanie ludności pod względem religijnym, rasowym, narodowościowym i językowym.
Język może być indywidualnym sposobem percepcji każdego człowieka, ale również narzędziem komunikacji międzyludzkiej. Rodzice uczą swoje dzieci wydawania pierwszych dźwięków, które następnie stają się sylabami, później wyrazami (mama, dada, baba…), aż w końcu całymi zdaniami wypowiadanymi w pierwszym języku, zwanym ojczystym. Co ciekawe, już cztero- czy pięcioletnie dziecko panuje nad jego regułami – wypowiada nowe zdania zgodnie z gramatyką danego języka. Od tego momentu język umożliwia kształtowanie i przekazywania własnych myśli. Poczucie wspólnoty narodowej jest wynikiem między innymi właśnie możliwości swobodnego porozumiewania się za pomocą mowy. Istnieją jednak przypadki, kiedy jeden naród posługuje się wieloma językami, a także gdy wiele narodów mówi jednym językiem. Czy potrafisz podać przykłady takich narodów i języków?
Wyjaśnisz pojęcie geolingwistyki.
Sklasyfikujesz języki świata według różnych kryteriów.
Rozróżnisz rodziny językowe i podasz przykłady języków zaliczanych do każdej z nich.
Ocenisz znaczenie badań lingwistycznych w odtwarzaniu kultury i języka jako narzędzia cywilizacyjnego.