RgnxA8fy0KoKm
Fotografia przedstawiająca dużą, ośmioosobową rodzinę. Na krzesłach siedzą: dojrzały mężczyzna ubrany w marynarkę i koszulę oraz spodnie. Ma owalną twarz, krótkie włosy, wysokie czoło, krzaczaste brwi, małe oczy, prosty nos i zarost na twarzy. Ręce trzyma na kolanach. Drugą siedzącą osobą jest kobieta w sile wieku. Ma okrągłą twarz, gładko zaczesane włosy, wysokie czoło, głęboko osadzone oczy, prosty nos i wąskie usta. Ręce trzyma na kolanach. Ubrana jest w długą sukienkę. Między nimi stoi mała dziewczynka. Ma okrągłą twarz, krótkie włosy z grzywką sięgającą brwi, duże oczy, lekko otwarte usta. Dziewczynka ubrana w długą jednolitą sukienkę. Obok siedzącego mężczyzny stoi chłopiec ubrany w szkolny mundurek. Ma okrągłą twarz, bardzo krótkie włosy, cienkie brwi, prosty nos, wąskie usta i odstające uszy. Obok kobiety stoi dziewczynka. Ma okrągłą twarz, włosy sięgające uszu z przedziałkiem pośrodku, wąskie brwi, duże oczy, prosty nos i duże usta. Dziewczynka ubrana w bluzkę i spódnicę sięgającą za kolana. Z tyłu stoją cztery osoby. Nastoletni chłopiec ubrany w szkolny mundurek. Ma okrągłą twarz, bardzo krótkie włosy, cienkie brwi, prosty nos i wąskie usta. Obok niego stoi młody mężczyzna. Ma kwadratową twarz, krótkie włosy z grzywką zaczesaną w falę. Ma wyraziste brwi, małe oczy, prosty nos, duże usta. Jest ubrany w koszulę, kamizelkę i marynarkę. Na szyi ma zawiązany krawat. Kolejną stojącą osobą jest młoda kobieta z owalną twarzą. Ma gładko zaczesane włosy z przedziałkiem pośrodku głowy, krótką grzywkę. Ma wąskie brwi, małe oczy, prosty nos, duże usta. W tle wzorzysta ściana mieszkania, szafa, obraz wiszący na ścianie, komoda i doniczka z rośliną. Kalendarz wiszący na ścianie wskazuje 1935 rok.

Modele rodziny

Rodzina Rzewuskich w Toyoharze, 1936 r.
Źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.

Model to wzór, niekoniecznie do naśladowania. W naukach społecznych, tak jak we wszystkich innych, jest pewną konstrukcją teoretyczną porządkującą rzeczywistość. W ten sposób pozwala nam się w niej rozeznać. Dzięki temu lepiej tę rzeczywistość rozumiemy i lepiej w niej funkcjonujemy. Gdy poznasz różne modele rodziny, zrozumiesz, że nikt nie może nakazać realizowania jedynie słusznego wzorca relacji rodzinnych. Zapoznanie się z wieloma wzorcami uzmysłowi ci, jak złożona jest rzeczywistość, w której tak wielka liczba rodzin daje się przyporządkować do kilku modeli.

Twoje cele
  • Zdefiniujesz modele rodzin występujące w społeczeństwach ludzkich.

  • Rozpoznasz w poszczególnych modelach rodzin przyjmowane w naukach społecznych sposoby ich kategoryzacji.

  • Rozróżnisz, na podstawie danych empirycznych, alternatywne formy życia rodzinnego występujące we współczesnej Polsce i wyjaśnisz problemy związane z realizacją różnych funkcji rodziny w Rzeczypospolitej Polskiej.