Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Ly2yWYxQU9V
Zdjęcie przedstawia kostkę Rubika leżącą na betonowej podstawie. Kostka ma ułożoną jedną ściankę w jeden kolor - to wzór błękitnego nieba z pierzastymi chmurami.

Kurs logiki: lekcja 42. Badanie wnioskowań. Analiza tekstów wybitnych filozofów pod kątem badania strategii dowodzenia

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Stosunkowo łatwo jest opanować podstawowe schematy wnioskowania. Wiemy już na przykład, czym jest fałszywa alternatywa i na czym polega rozumowanie z analogii. Potrafimy też podać przykłady tych i wielu innych typów rozumowań. Wyższą sztuką jest jednak rozpoznać je w dłuższym tekście filozoficznym. Filozofowie, budując wywód, zazwyczaj gładko przechodzą od jednego zdania do drugiego, od jednego akapitu do następnego – trudno określić, gdzie kończy się jeden, a gdzie zaczyna następny argument. W dzisiejszej lekcji ta właśnie umiejętność będzie przedmiotem pogłębionego ćwiczenia.

Twoje cele
  • Poćwiczysz rozpoznawanie typów wnioskowań w dłuższych tekstach filozoficznych.

  • Poćwiczysz poprawianie argumentów.

  • Powtórzysz i ugruntujesz rozumienie wybranych najważniejszych typów wnioskowań.