Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RpEtgp6Qo2jFl
Obraz przedstawia wnętrze pałacowej komnaty. Znajduje się w niej król siedzący na tronie, otoczony licznymi dworzanami. Naprzeciw niego stoi na podwyższeniu z podniesionymi do góry rękami starszy, siwowłosy mężczyzna w sutannie. Jest rozemocjonowany.

Kazania sejmowe Piotra Skargi jako przykład renesansowej retoryki

Jan Matejko, Kazanie Skargi, 1864
Źródło: domena publiczna.

Według niepotwierdzonego źródła kazanie wygłoszone przez Piotra Skargę w wileńskiej katedrze zgromadziło 10 tysięcy słuchaczy. Znacznie mniej osób, bo zaledwie około 200, mogło być w świadkami wystąpienia kaznodziei podczas obrad sejmu w 1597 r., choć to właśnie z tym wydarzeniem kojarzone jest powstanie Kazań sejmowych. Udowodniono jednak, że Piotr Skarga tych kazań nie wygłosił, od razu przeznaczył je bowiem do lektury. Nie oznacza to jednak, że nie można ich postrzegać jako dokonań o charakterze retorycznym.

Twoje cele
  • Poznasz kontrreformacyjny kontekst Kazań sejmowych Piotra Skargi.

  • Dokonasz analizy fragmentu Kazania ósmego Piotra Skargi w celu wykazania perswazyjnego charakteru tekstu.

  • Sporządzisz notatkę na temat najczęściej stosowanych przez Piotra Skargę środków retorycznych.

  • Wyjaśnisz funkcjonalność stosowanych przez Piotra Skargę w Kazaniu ósmym środków retorycznych.