Przeczytaj
Retoryka – znaczenie pojęcia
Słowo „retorykaretoryka” bywało różnie rozumiane. Niekiedy utożsamiano je ze stylistyką albo uważano za synonim oratorstwaoratorstwa. Wyraz wywodzi się z języka greckiego, w którym rethoriké oznacza sztukę mówienia, a raczej – umiejętność przemawiania. Początków tej dyscypliny upatruje się w wydarzeniach, które miały miejsce w V w. p.n.e. na Sycylii. Obalono tam miejscowego tyrana, a konsekwencją przewrotu były procesy sądowe, w których pokrzywdzeni przez władcę musieli udowadniać przed sądem swoje racje do odszkodowań. Jeden z filozofów opracował wówczas zasady głoszenia wystąpień sądowych, które miały skutecznie przekonywać.
Już w Grecji można dostrzec dwa odmienne podejścia do retoryki jako sztuki, która stała się podstawą wykształcenia obywatela. Platon (424–348) zarzucał retorom, że dążą do udowodnienia rzeczy, które mogą być niezgodne z prawdą i moralnością, więc w rzeczywistości posługują się kłamstwem. Inni jednak – na czele z Gorgiaszem (ok. 480–ok. 385), filozofem uważanym za „ojca” retoryki – wskazywali na neutralny charakter retoryki: sama sztuka pięknego i skutecznego przemawiania nie ma nic wspólnego z rozróżnianiem prawdy i fałszu, może więc zostać użyta zarówno w słusznej, jak i niesłusznej sprawie.
Obecnie retorykę definiuje się jako sztukę tworzenia perswazyjnejperswazyjnej wypowiedzi ustnej lub pisemnej. Wypowiedź retoryczna zbudowana jest na określonych zasadach i często ma praktyczne zastosowanie w debatach politycznych, społecznych lub w sądownictwie.
Retoryka w renesansie
Retoryka rozwijała się w starożytności: Grecy i Rzymianie traktowali ją jako wiedzę i umiejętność niezbędną do udziału w życiu społecznym i wykorzystywaną głównie w sądownictwie, polityce i działalności artystycznej. W następnych epokach nie tylko korzystano z podstaw antycznej retoryki, ale i rozwijano tę sztukę.
Retoryka miała bardzo duże znaczenie w renesansie. Nauczano jej w szkołach jako jednej z głównych dziedzin filologicznych. Traktowano ją jako istotny element dziedzictwa antycznego, ale także sięgano po nią w praktycznych, istotnych sytuacjach, np. podczas zjazdów sejmików i sejmów czy w trakcie dysputdysput religijnych. Retoryka była postrzegana jako nieodzowny składnik szeroko pojętej pedagogiki – za ideał wychowawczy uważano wykształconego oratora, który wykorzystuje umiejętności przemawiania lub pisania mów, by aktywnie uczestniczyć w działalności społecznej.
Nastawienie parenetyczneparenetyczne można również dostrzec w polityce Towarzystwa Jezusowego - zakonu, do którego Piotr Skarga wstąpił w wieku 33 lat. Dydaktyka realizowana za pośrednictwem retoryki okazywała się szczególnie ważna w polemikach religijnych. Nacisk na wykształcenie retoryczne pozwalał kształtować sprawnych mówców, którzy potrafili przekonywać do swych racji w sporach z innowiercami.
Piotr Skarga – retor
Piotr Skarga poznał zasady retoryki podczas studiów w Akademii Krakowskiej. W latach 1552–1555 pobierał tam nauki zakończone otrzymaniem tytułu bakałarzabakałarza, co wiązało się m.in. z przejściem kursu retoryki. Jednak znaczenie, jakie Skarga uzyskał w staropolskim piśmiennictwie, nie wynika z przyswojenia przez niego teorii, lecz jest efektem późniejszej wieloletniej praktyki kaznodziejskiej oraz talentu (umiejętne obrazowanie za pomocą m.in. anaforyanafory i paralelizmuparalelizmu). Docenił go m.in. Zygmunt III Waza, który tuż po koronacji powołał Skargę na nieistniejące dotąd stanowisko kaznodziei królewskiego. Jezuita pełnił jego obowiązki niemal do samej śmierci.
Niewiele dokumentów pochodzących z epoki wskazuje na Piotra Skargę jako retora. Ich zawartość w dużym stopniu zależy od tego, czy ich autorami są katolicy, czy przeciwnicy religijni. Pierwsi podkreślają umiejętności krasomówczekrasomówcze Skargi, potwierdzane przez tłumy uczestniczące w jego kazaniach w świątyniach Krakowa czy Wilna. Pośrednio o wysokiej jakości piśmiennictwa i praktyki oratorskiej autora Kazań sejmowych poświadczają przedstawiciele innych wyznań, a więc – paradoksalnie – krytycy tych wystąpień. Zarzucali oni Skardze gwałtowność i brak tolerancji, ale i wskazywali na jego skuteczność w roli polemisty.
Program oratorski Piotra Skargi
Piotr Skarga w broszurze zatytułowanej Na artykuł o jezuitach zjazdu sędomierskiego sam charakteryzował swój cel jako mówcy:
Na artykuł o jezuitach zjazdu sędomierskiegoW tym rzemieśle kaznodziejskim […] co dzień się wżdy przyuczam, abym i ducha prorockiego i miłości a gorącości apostolskiej w kazaniu przymnażał i w słowiech ostrożności i roztopności wietzej nabywał; prosząc […], abych tak mówił jako potrzeba do czci bożej i naprawy ludzkiego zbawienia. Ja w prostocie swej stoję i stilum kazania swego i wolności apostolskiej i kapłańskiej w mówieniu dochowywam
Słownik
(gr. anaphorá – podniesienie) – środek stylistyczny polegający na powtarzaniu tego samego słowa (lub ich grupy) na początku wersu, zdania, akapitu
(stp. krasa – tu: piękno) – sztuka pięknego przemawiania; umiejętność sprawnego i przejrzystego wyrażania swoich myśli
(łac. orator - mówca) - gatunek wypowiedzi, której przeznaczeniem jest publiczne wygłoszenie; czasem za synonim oratorstwa podaje się krasomówstwo
(gr. parallēlismós – zestawienie) – występujące w utworze podobieństwo, np. znaczeniowe, kompozycyjne, składniowe, stroficzne, polegające na powtarzaniu podobnego motywu, wątku, budowy wypowiedzenia lub konstrukcji zwrotki
(gr. paraneisis – pouczenie) – zachęcający do naśladowania jakiegoś zachowania lub postawy
(łac. persuasio – dowodzenie, wyjaśnianie) – sztuka przekonywania kogoś do swoich racji
(gr. rethor - mówca) – sztuka wymowy; nauka o skutecznym i pięknym wygłaszaniu mów