Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RpSywmcmu9CP5
Fotografia przedstawia otwarty, zapisany notes leżący na blacie. Z oprawy wystaje jedwabna zakładka.

Zwyczajność nieoczywista. Życie jako materia literacka. Dzienniki Witolda Gombrowicza

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Wielu pisarzy dwudziestowiecznych zacierało granice między kreacją literacką a prawdą autobiografii. Liczne dzienniki, pamiętniki, a także obfita epistolografia służyły bezpośredniej ekspresji osobowości twórcy. Utwory te można czytać jako dokumenty z życia, ale warto na nie patrzeć również jako na dzieła, w których toczy się specyficzna gra z czytelnikiem. Pisarz odsłania się, ale i zasłania dzięki konwencji gatunku, który narzuca pewne reguły i zasady.

Twoje cele
  • Przeanalizujesz fragmenty Dzienników Gombrowicza i zastanowisz się, na czym polega gra autora z czytelnikiem.

  • Określisz cele doboru określonych treści w narracji pamiętnikarskiej.

  • Wskażesz językowe środki autokreacji narratora dziennika.

  • Wyjaśnisz, na jakie potrzeby współczesnego czytelnika odpowiada forma dziennika.