Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R14kvP59em0Et
Ilustracja przedstawia otwarty zeszyt w linie, który leży na blacie z drewnianych desek. Zeszyt jest niezapisany, leży na nim długopis.

Warsztaty interpretacyjne. Tęsknota w wierszu Rozłączenie Juliusza Słowackiego

Notatnik
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Lata spędzone w Genewie, a następnie podróż na wschód były dla Juliusza Słowackiego doświadczeniami kształtującymi poetycką tożsamość i dojrzałość. Wiersz Rozłączenie został napisany w Szwajcarii, 20 lipca 1835 roku. Uważano, że adresatką wiersza jest Maria Wodzińska, przyjaciółka i muza Słowackiego. Wysuwano także hipotezy, że utwór to wyraz tęsknoty za matką. Intymny monolog poeta poświęcił właśnie temu uczuciu. Tęsknota została tu opisana poprzez wyszukane metafory.

W tej części cyklu lekcji, która została poświęcona nauce metody czytania i analizowania wierszy oraz opracowywania pisemnej interpretacji, zostaną przećwiczone zdobyte dotąd umiejętności na przykładzie wiersza Juliusza Słowackiego Rozłączenie.

Twoje cele:

  • Dokonasz analizy wiersza Juliusza Słowackiego Rozłączenie.

  • Poznasz kontekst biograficzny i historycznoliteracki powstania wiersza.

  • Zinterpretujesz wymowę utworu.

  • Zapoznasz się z tekstem krytycznoliterackim napisanym przez Czesława Zgorzelskiego na temat Rozłączenia.