Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1VXo91htWUT2
Zdjęcie przedstawia fresk na sklepieniu. Znajdują się na nim liczne postacie ludzkie, anioły oraz ornamenty.

Barokowa poezja iluzji na podstawie wierszy Jana Andrzeja Morsztyna i Wacława Potockiego

Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W baroku bardzo modne było malarstwo iluzjonistyczne. Artyści stosujący ten sposób tworzenia dążyli do wywołania w widzu iluzji obcowania z rzeczywistością: na przykład na ścianie malowali okno, przez które można było „zobaczyć” (również namalowany) krajobraz, natomiast na sklepieniu przedstawiali perspektywę pozornie trójwymiarowego nieba. 

Również poeci tej epoki odwoływali się do poetyki iluzji, aby prowadzić z czytelnikami intelektualną grę. „Malowali słowami” poetycki obraz, by za chwilę uzmysłowić odbiorcom swoich dzieł, że tak naprawdę rzeczywistość jest inna...

Twoje cele
  • Dokonasz analizy wybranych utworów Jana Andrzeja Morsztyna i Wacława Potockiego w celu ustalenia środków stylistycznych służących realizacji poetyki iluzji.

  • Zinterpretujesz – w kontekście poetyki iluzji – fragmenty utworu Jana Andrzeja Morsztyna Pszczoła w bursztynie.

  • Porównasz cele tworzenia poetyki iluzji w wybranych utworach Jana Andrzeja Morsztyna i Wacława Potockiego.