Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RPAzuKCps15yK
Grafika przedstawia powierzchnię, na której leżą porozrzucane znaki zapytania. Jeden z nich jest czerwony, reszta czarna.

Błąd a innowacja językowa

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Do czynników porządkujących system językowy należą uzus, czyli utarty zwyczaj, oraz norma, czyli zbiór obowiązujących reguł. W mowie użytkowników polszczyzny pojawiają się nowe formy gramatyczne, nowe wyrazy i związki frazeologiczne, które dopiero po rozpowszechnieniu i akceptacji mogą wejść do systemu. Takie współdziałanie trzech poziomów – uzusu, normy i systemu – przypomina dobrze zorganizowaną firmę, gdzie najpierw pojawia się pomysł (uzus), odrzucony później lub zaakceptowany (norma), który po akceptacji jest wcielany w życie (system).

Twoje cele
  • Poznasz typy innowacji językowych oraz kryteria ich oceny normatywnej.

  • Określisz funkcje innowacji językowej w tekście.

  • Wskażesz błędy językowe i określisz, jakiego są typu.

  • Dowiesz się, na czym polega różnica między innowacją językową a błędem językowym.