RFlwwTq47V9c8
Ilustracja przedstawia martwą naturę. Na blacie po lewej stronie na pierwszym planie leży gęsie pióro. Obok leży książka oprawiona w skórę. Na niej leży ludzka czaszka. Za książką leży druga czaszka. Jest ocieniona. Pośrodku na pierwszym planie stoi kałamarz z zanurzonym gęsim piórem. Po prawej stronie stoi gliniany dzban z uszkodzonym dzióbkiem.

Barokowe obrazy śmierci

Juan de Valdés Leal, Vanità, ok. 1670
Źródło: Sailko, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Sztuka baroku przywołuje obrazy znane z epoki średniowiecza: alegorie śmierci, które wzbudzają trwogę i przerażenie, jak również skłaniają do przewartościowania życia w świetle wartości wiecznych. Ten wychowawczy aspekt był istotny, a nawet kluczowy dla tzw. „humanizmu barokowego”. Sięga do przedstawień zmarłych ludzi w stanie rozkładu, szkieletu z kosą i danse macabre. W XVII‑wiecznej Rzeczypospolitej Obojga Narodów, w dobie epidemii i krwawych wojen ze Szwecją, Rosją i Turcją hasło memento mori odzyskuje dawną moc, bo śmierć staje się bardziej wszechobecna i namacalna. Wyobraźnia epoki tworzy też unikalny fenomen polskiej kultury, jakim jest portret trumienny. Realistycznie ujęci zmarli spoglądają z sarmackich konterfektów na żywych, niejako mówiąc: „dziś mnie, jutro tobie” (łac. hodie mihi tibi cras) – w obliczu nieuchronnego końca wszyscy jesteśmy równi.

Twoje cele
  • Zapoznasz się ze staropolskim obyczajem pompa funebris.

  • Omówisz okoliczności powstawania portretów trumiennych i określisz ich cechy.

  • Wyjaśnisz symboliczne znaczenie przedmiotów przedstawianych w martwych naturach vanitas.

  • Określisz główne sposoby ujmowania tematyki wanitatywnej w sztuce baroku.