Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RwNCD97VZJw0F
Obraz przedstawia wzburzone morze. Ze spienionej fali wyłaniają się cztery konie w pędzie. Za końmi Neptun w koronie na głowie. W lewej dłoni trzyma trójząb. Pogania konie.

Obrazowość języka Sonetów krymskich

Walter Crane, Konie Neptuna, ok. 1892 r.
Źródło: domena publiczna.

Teksty dokumentujące podróże zawierają zazwyczaj rozbudowane, pełne szczegółów opisy. Nierzadko są również wzbogacone rysunkami lub zdjęciami, które pomagają przybliżyć odbiorcy odległe miejsca i krainy. Przedstawienie wrażeń z krymskiej wędrówki w cyklu poetyckim wymagało od Adama Mickiewicza ogromnej dyscypliny językowej. Sonety krymskie to krótkie, w większości zaledwie czternastowersowe obrazy. Rygor formy gatunkowej sprawiał, że wszystkie opisy i refleksje musiały być zwięzłe, a jednocześnie sugestywne i wyraziste. Poeta starannie dobierał słowa i korzystał z bogactwa środków stylistycznych, by zamknąć w sonetach całą gamę wrażeń i emocji.

Twoje cele
  • Utrwalisz wiedzę na temat środków stylistycznych.

  • Dokonasz analizy formy i treści sonetu Burza.

  • Scharakteryzujesz język Sonetów krymskich.

  • Określisz funkcje środków stylistycznych zastosowanych w sonetach.