Przeczytaj
Nowatorstwo sonetów Adama Mickiewicza
Pierwszy wers sonetusonetu Stepy akermańskie był aż pięciokrotnie zmieniany. Kolejne warianty miały brzmienie:
Poznałem stepowego podróż oceanu
Żeglowałem i w suchych stepach oceanu
Wjechałem na suchego stepy oceanu
Okrążyły mię stepy na kształt oceanu
Wpłynąłem na suchego przestwór oceanu
Śledzenie zmian zachodzących w tekście pozwala wyobrazić sobie trud zmagań poety z formą, jaką wybrał dla swojego dzieła.
Chcąc wyrazić pełen wachlarz przeżyć, których dostarczyła mu podróż krymska, Mickiewicz rozluźnił reguły sonetu. Przede wszystkim zrezygnował z precyzyjnego podziału na część opisową i refleksyjną, a ponadto wprowadził w obręb utworów elementy dialogu i miniaturowe scenki dramatyczne. Warto zwrócić uwagę na bogactwo środków stylistycznychśrodków stylistycznych, którymi posłużył się autor. Poeta za ich pomocą kreuje świat, buduje nastrój i zarysowuje lokalny koloryt Orientu. Opisuje przyrodę, ale także oddaje złożone emocje bohaterów lirycznych. Dba o warstwę znaczeniową, jak i brzmieniową utworów.
Artystyczne nowatorstwo sonetów wprawiało w zdumienie. Klasycy ze swym tradycyjnym podejściem do sztuki poetyckiej wyrażali się o cyklu Mickiewicza nieprzychylnie. Krytyk literacki i poeta Kajetan Koźmian określił Sonety krymskie jako „paskudztwo” i dodał, że Mickiewicz, na przekór dobremu smakowi, rozsądkowi gmatwaniną słów niepojętego języka niepojęte i dzikie pomysły baje
. Z drugiej strony publicysta i teoretyk polskiego romantyzmu Maurycy Mochnacki uznał, że Sonety to szacowny zbiór najniepospolitszych piękności co do stylu poetyckiego i harmonii rymów tudzież ze względu malownych obrazów, głębokich uczuć i poważnych myśli
.
Tak skrajne opinie były wynikiem zdziwienia wywołanego nowym, niezwykłym powiązaniem tematu z formą sonetu i niespotykanym dotąd sposobem językowego kształtowania utworów.
Słownik
środek artystycznego wyrazu mający na celu wywołanie określonych odczuć
zamierzone przez autora działanie na wyobraźnię lub emocje odbiorcy, wzbudzanie jego refleksji przy użyciu komunikatu artystycznego
zabieg artystyczny służący ukazaniu stanu duszy postaci; stany psychiczne zostają przeniesione na naturę
utwór poetycki zbudowany z dwóch strof czterowersowych (o rymach okalających w układzie ABBA) i dwóch trzywersowych (o układzie rymów CDC DCD lub CDE CDE). W klasycznej formie dwie pierwsze strofy mają charakter opisowy, a dwie ostatnie – refleksyjny