Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RzELaSkRELhn8
Zdjęcie przedstawia kostkę Rubika. Wierzchnia warstwa kostki składka się z kwadratów przedstawiających obraz chmurnego nieba. Pozostałe ścianki składają z kolorowych kwadratów.

Kurs logiki: lekcja 22. Istota definicji: przesunięcie kategorialne i błędne koło definicyjne

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Znasz powiedzenie „co ma piernik do wiatraka”? Wypowiadamy je, gdy ktoś, chcąc nam coś wyjaśnić albo do czegoś przekonać, nagle, w mniej lub bardziej oczywisty sposób, zaczyna mówić na zupełnie inny temat. Jeśli omyłka jest łatwa do wychwycenia, a nadto nieświadoma, to pół biedy. Zwracamy mu na to uwagę, po czym spodziewamy się należytej korekty. Gorzej, jeśli to nie jest omyłka, lecz celowe działanie, by nas zwieść. Zabieg ten jest w takich przypadkach niełatwy do wychwycenia. W definiowaniu często przyjmuje postać błędu określanego mianem „przesunięcia kategorialnego”. Jemu i jeszcze jednemu uporczywemu błędowi definicyjnemu przyjrzymy się w dzisiejszej lekcji.

Twoje cele
  • Poznasz dwa bardzo częste błędy definicyjne: błędne koło i przesunięcie kategorialne.

  • Zrozumiesz wszechstronność zastosowania znajomości tych błędów oraz sposobów ich unikania.

  • Poćwiczysz rozpoznawanie i naprawianie definicji zawierających te błędy.