Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RRwYhfMo4Orar
Zdjęcie przedstawiające różne fazy księżyca.

Monotoniczność ciągu arytmetycznego

Źródło: dostępny w internecie: pxfuel.com, domena publiczna.

Monotoniczny, to inaczej jednostajny, nudny, niezmienny. W odniesieniu do ciągu arytmetycznego oznacza to, że ciąg arytmetyczny jest rosnący, malejący lub stały. I co ciekawego – każdy ciąg arytmetyczny jest monotoniczny.

Albert Einstein uważał, że monotonia cichego życia pobudza umysł do twórczości.

Natomiast Coco Chanel miała inne zdanie: w życiu nie ma czasu na monotonię. Jest czas na pracę i czas na miłość. To wszystko nie pozostawia nam czasu na nic więcej.

A Ty o tym co sądzisz?

W tym materiale nie będziemy prowadzić rozważań filozoficznych, ale zajmiemy się badaniem monotoniczności ciągów arytmetycznych i wykorzystaniem własności takich ciągów.

Twoje cele
  • Rozpoznasz ciągi arytmetyczne rosnące, malejące i stałe, określone różnymi sposobami.

  • Podasz przykłady ciągów arytmetycznych monotonicznych.

  • Udowodnisz, że dany ciąg arytmetyczny jest rosnący/malejący.

  • Wykorzystasz w zadaniach własności ciągów arytmetycznych monotonicznych.