Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R10tO4pRPtvQ3
Obraz przedstawia dwie postacie. Mężczyzna - oracz wraz z towarzyszącym mu synem spoglądają w niebo na lecące bociany. Mężczyzna siedzi na trawie z wyprostowanymi nogami, a dziecko stoi po jego prawej stronie. Chłopiec ma nakrycie głowy. Kapelusz mężczyzny leży przy jego prawej nodze. Postacie są na zielonej, pełnej kwiatów łące. Odpoczywają i posilają się z dwojaków – podwójnego glinianego naczynia z uchem. Naczynie na kolanach trzyma mężczyzna. Na horyzoncie widać szereg wiejskich chałup pokrytych strzechami oraz rosłą topolę z bocianim gniazdem. Z prawej strony obrazu znajdują się dwa woły na zaoranym kawałku pola.

Chłopska natura i chłopski los. Chłopi Władysława Stanisława Reymonta

Józef Chełmoński. Bociany, 1900
Źródło: domena publiczna.

W literaturze polskiej temat wsi i ludowych obyczajów jest obecny od czasów renesansu – wyidealizowany tego obraz pokazywał największy poeta epoki, Jan Kochanowski. Romantyczny wieszcz Adam Mickiewicz sięgał zaś do ludowości jako do skarbnicy kultury. Pozytywistyczni literaci ujmowali motyw chłopa przede wszystkim w kontekście ich biedy i cierpienia. Młodopolscy pisarze z kolei ukazywali potęgę drzemiącą w chłopstwie, przedstawiali tę grupę społeczną w jej zróżnicowaniu, ujawniali też fascynację tradycją i obyczajami wywodzącymi się z ludowych źródeł.

Przykładem takiego pojmowania chłopskiej społeczności jest jeden z najsłynniejszych utworów przełomu wieków XIX i XX poświęconych temu zagadnieniu: Chłopi noblisty Władysława Reymonta, powieść, w której splatają się rozmaite problemy i porządki, a których centralnym punktem jest postać wiejskiego bohatera.

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz postaci głównych bohaterów, zwracając uwagę na wartości, jakie wyznają.

  • Wyjaśnisz związek między rytmem natury, obrzędami religijnymi i ludowymi a życiem bohaterów.

  • Opiszesz relacje pomiędzy poszczególnymi elementami świata przedstawionego powieści, uwzględniając ich malarskie przedstawienia.