Zdjęcie przedstawia podłogę. Składa się z drewnianych paneli, które są ubrudzone różnokolorowymi plamami farby.
Jaki jest udział odbiorcy w procesie tworzenia dzieła?
Podłoga studia Jacksona Pollocka jako główna powierzchnia malarska od 1946 do 1953 roku
Źródło: Rhododendrites, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Znaczenie kompetencji kulturowych i artystycznych w odbiorze sztukiDzieło sztuki jest w swojej naturze otwarte i „niedopowiedziane”, a zatem potencjalnie każdy jego odbiorca może zobaczyć w nim coś zupełnie innego. Wobec tego im więcej ludzi tworzy własne konkretyzacje danego dzieła, tym większe zwycięstwo odnosi sama sztuka.
Źródło: Bogna Kietlińska, Znaczenie kompetencji kulturowych i artystycznych w odbiorze sztuki, [w:] Co z tym odbiorcą? Wokół zagadnienia odbioru sztuki, red. J. Ryczek, M. Kędziora, W. Nowak, Poznań 2012, s. 101.
Twoje cele
Wskażesz rolę artysty i odbiorcy w sztuce.
Rozpoznasz zależności pomiędzy artystą i odbiorcą.
Przeanalizujesz słynne happeningi i performance.
Scharakteryzujesz koncepcje twórczej zdrady oraz dzieła otwartego.