Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pomiędzy artystą a odbiorcą

Uproszczony model obiegu sztuki przedstawia się następująco: nadawca – dzieło – odbiorca. Twórca inicjuje proces powstania i przepływu sztuki, który jest skierowany na adresata. Model ten jest jednak niedoskonały, ponieważ sprowadza dzieło do roli komunikatu. Tymczasem występuje wiele czynników, które wpływają na postrzeganie danej sztuki przez odbiorcę. Są to między innymi emocje, zależności, cele, motywacje, konteksty itp.

R181l6Pym9jVV
Jacek Malczewski, Moje modele (tryptyk część środkowa), 1909
Źródło: Muzeum Narodowe w Krakowie, domena publiczna.
Stanisław Czekalski Dzieło w perspektywie odbiorczej: między historią sztuki, kulturą wizualną i egzystencjalną hermeneutyką

(...) trudno uznać rolę odbiorcy za pasywną rolę kogoś, kto jedynie przyjmuje gotowy, ustalony przez nadawcę i trwale zawarty w dziele przekaz. W istocie jest raczej odwrotnie: to właśnie akt odbiorczy stanowi każdorazowo aktualizację znaczenia dzieła jako niewyczerpanego potencjału, który generuje określone treści jedynie w powiązaniu i dialogu z tym, co wnosi doń ze swojej strony konkretny odbiorca. Mówiąc dobitniej, dzieło jest katalizatorem znaczeń, które są z niego tyleż odczytywane, co na niego projektowane. Nigdy nie może objawić się samo w sobie, w jakiejś własnej, zamkniętej postaci, ani wobec artysty, ani wobec innych odbiorców, wystąpić jako instancja weryfikująca to, co się mu przypisuje, bo nigdy się nie zjawia inaczej niż tylko w ramach odbiorczej perspektywy, którą kształtują pewne nastawienia i założenia. To od widza kierującego się świadomie i nieświadomie pewnymi kontekstowymi przesłankami recepcji zależy, co w dziele dostrzeże jako cechy znaczące (...).

1 Źródło: Stanisław Czekalski, Dzieło w perspektywie odbiorczej: między historią sztuki, kulturą wizualną i egzystencjalną hermeneutyką, [w:] Co z tym odbiorcą? Wokół zagadnienia odbioru sztuki, red. J. Ryczek, M. Kędziora, W. Nowak, Poznań 2012, s. 29.

Odbiorca dawniej i dziś

W dawnych systemach wytwarzania kultury i sztuki rola twórcy i odbiorcy była wyraźnie zdefiniowana: opierała się na monologu. Artyści byli uważani za tych, którzy mają coś do powiedzenia, natomiast odbiorcy za takich, którzy powinni ich wysłuchać, przyswoić przekaz, wzbogacając tym samym swoje pojęcie o kulturze i sztuce. Teoretycy sztuki określali, czym jest dzieło oraz jak należy je interpretować, na odpowiedź zwykłego widza nikt nie czekał. Jeśli odbiorca przyswoił dane dzieło i zrozumiał je zgodnie z zamysłem autora, był uważany za człowieka kulturalnego i zdobywał społeczny szacunek. Obcowanie ze sztuką należało do zajęć klas uprzywilejowanych, kultura nie była dostępna dla każdego.

RVWSDK5f0SCnS
Rembrandt, Artysta w swoim studio, ok. 1626
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Obecnie postrzeganie odbiorcy uległo całkowitej zmianie. Przestaje on być uważany za pasywnego, niezdolnego do samodzielnej kontemplacji sztuki. Staje się podmiotem zdolnym do prowadzenia dialogu z twórcą, wykorzystuje własne doświadczenia i przemyślenia, konstruuje przekazy, ocenia, wartościuje. Sztuka stała się bardziej zorientowana społecznie. Artyści próbują w pewien sposób wciągać widza do swoich dzieł, uczynić ich aktywnym elementem sztuki (np. w performance). Kultura dziś jest też bardziej zdigitalizowana, upowszechniona, pozbawiona barier. Sztukę może tworzyć praktycznie każdy.

Można przyjąć, że widz wciela się w następujące role:

R1S8NVMPK8eB01

Sztuka w przestrzeni publicznej

W przestrzeni publicznej artyści ze swoimi dziełami wychodzą w stronę szerokiego grona odbiorców.

Justyna Ryczek Bezradność (?) odbiorcy wobec transparentnych propozycji sztuki w przestrzeni miasta

Sztuka od zawsze realizowała się w wielu przestrzeniach, jej zamknięcie w salach wystawowych galerii i muzeów nastąpiło w określonym historycznie momencie. Jednak przestrzenne ograniczenie nie trwało zbyt długo, po pewnym czasie artyści ponownie zaanektowali różne obszary. Jedną z odmian przestrzeni jest przestrzeń publiczna. To otwarte i dostępne dla wszystkich miejsca wspólne, gdzie każdy może przebywać, lecz musi się odpowiednio zachowywać. Podkreśla się społeczny aspekt tej przestrzeni – my jesteśmy w pewnej mierze właścicielami, a przynajmniej jej użytkownikami, przestrzeń publiczna powstała z myślą o nas, chociaż często należy do prywatnych osób czy spółek. Przestrzeń publiczna wiąże się z naszą aktywnością, często bywa wykorzystywana do prezentacji własnych poglądów – indywidualnych lub grupowych. Tu odbywają się spotkania i różne działania, także o charakterze artystycznym. Wykorzystując miejsca publiczne, bierze się pod uwagę różnorodne konteksty: uwarunkowania geograficzno‑urbanistyczne, zaszłości historyczne, naznaczenia społeczne i odwołania kulturowe. Czasami przenosi się projekty z tradycyjnych miejsc sztuki, powielając je jedynie w specyficznym środowisku, ale często działania są przygotowywane specjalnie do takiej przestrzeni i tylko tam mogą zaistnieć, co usprawiedliwia ich obecność. Takie realizacje często zwracają uwagę na relacje międzyludzkie. Ulica, agora, wspólny budynek pozwalają na komunikację, kontakt z drugim człowiekiem, choć bardzo często jest to powierzchowne, niezobowiązujące, a nawet przypadkowe spotkanie.

3 Źródło: Justyna Ryczek, Bezradność (?) odbiorcy wobec transparentnych propozycji sztuki w przestrzeni miasta, [w:] Co z tym odbiorcą? Wokół zagadnienia odbioru sztuki, red. J. Ryczek, M. Kędziora, W. Nowak, Poznań 2012, s. 123.

Ilja Kabakov, jeden z twórców sztuki publicznej, zwraca uwagę, że:

Ilja Kabakov Projekt publiczny albo duch miejsca

Widz nie jest już protekcjonalnie traktowanym dodatkiem do pracy, lecz staje się aktywnym, a nawet głównym jej elementem. Staje się panem sytuacji, ponieważ to on postrzega pracę w kontekście miejsca, w którym się znalazła, w kontekście miejsca istniejącego wcześniej i dobrze znanego.

5 Źródło: Ilja Kabakov, Projekt publiczny albo duch miejsca, [w:] Miasto w sztuce – sztuka miasta, red. E. Rewers, tłum. G. Dziamsk, Kraków 2010, s. 346.

Niestandardowa rola artysty i odbiorcy – happening, performance

Happening zaczął rozwijać się w latach 50. i 60. XX wieku. Jest formą realizacji artystycznej opierającej się na ciągu zdarzeń w sytuacjach życia codziennego (np. na ulicy). Jego specyficznym aspektem jest uczestnictwo publiczności. Twórca happeningu jest jego reżyserem i w pewnym stopniu panuje nad przebiegiem, lecz dużą rolę odgrywa spontaniczność i improwizacja. Celem przedsięwzięcia jest wyrażenie przez uczestników jakichś idei, niekiedy w sposób prowokacyjny. Happening charakteryzuje wykorzystywanie różnych dziedzin sztuki – teatru, muzyki, sztuk plastycznych, asamblażuasamblażasamblażuenvironmentuenvironmentenvironmentu.

R1KIcmuYrqkOo
Performance Allana Kaprowa
Źródło: CA2M, Flickr, licencja: CC BY-NC-ND 2.0.

Performance w odróżnieniu od happeningu nie angażuje bezpośrednio widzów do wzięcia udziału w akcji, chodź artysta może wchodzić z nią w kontakt. Głównym uczestnikiem i inicjatorem sytuacji artystycznej jest sam artysta. Wciela się on w rolę twórcy i narzędzia. Wyraźnie eksponowane są ciało, ruch, mimika, gestykulacja czy ewentualne rekwizyty. Ważny bywa również kontekst miejsca i czasu. Trudno jednoznacznie zdefiniować performance, ponieważ charakteryzuje się dużą dowolnością zarówno w doborze tematyki, jak i sposobu przedstawienia.

Słownik

asamblaż
asamblaż

(fr. assemblage – gromadzenie, zbieranie, zbiór) – trójwymiarowa kompozycja utworzona z przedmiotów gotowych; wywodzi się z kolażu i ready made, obejmuje bardzo szeroki zakres twórczości artystycznej

environment
environment

(ang. otoczenie) –  rodzaj dzieła i jednocześnie sposób działania artystycznego, polegającego na zaaranżowaniu przestrzeni w taki sposób, by widz, znajdując się wewnątrz aranżacji, był poddany zintegrowanemu działaniu bodźców plastycznych