Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RC2USS8NShbZx
Obraz przedstawia młodą kobietę, która trzyma w rękach dziecko. Kobieta ma owalną twarz, długą chustę na głowie i czerwoną suknię z jasnym szalem. Dziecko jest nagie, ma jasne, potargane włosy. W tle po środku jest złota poświata z chmurami po bokach, których część po lewej ma kształt główek dzieci. Po lewej i prawej stronie obrazu są ciemnozielone zasłony.

Matka Boża w sztuce

Rafael Santi, Madonna Sykstyńska, 1513–1514
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Motywy i wątki maryjne oraz samodzielne wizerunki Madonny występują obficie w sztukach plastycznych i poezji pochwalno‑modlitewnej od średniowiecza po czasy nowożytne. Postać Matki Bożej pojawia się najczęściej w kontekście dziejów zbawienia lub jako osobowy wzorzec chrześcijańskiej doskonałości. Obok obrazów zwiastowania, Bożego Narodzenia, męki i śmierci Chrystusa oraz wniebowzięcia, Maryja jest ukazywana jako dziewica, matka, królowa nieba i świata, wspomożycielka, pocieszycielka wiernych, orędowniczka u Syna. Dzieła sztuki przedstawiają Najświętszą Pannę jako uosobienie piękna cielesnego i duchowego, ideał cnotliwości, miłosierdzia i pokory.

Twoje cele
  • Rozpoznasz symbole i atrybuty maryjne występujące w dziełach sztuki.

  • Nazwiesz najbardziej typowe wizerunki Matki Bożej w sztuce.

  • Omówisz symbolikę zamkniętego ogrodu (hortus conclusus) i rosnących w nim roślin.

  • Wyjaśnisz, czym jest pietà i co przedstawia.

  • Wskażesz sposoby ujmowania tematyki maryjnej w poezji barokowej.