Wespazjan Kochowski Ogród zamkniony Najświętsza Maryja Panna

Zamknienie ogrodu niepokalanego
Flores mei fructus honoris
Kwiecie moje owocem uczciwości

A czy potrzebaż więcej tytułów, godności,
Którymi w empirejskiej kwitniesz wysokości?
Ogrodemeś, o Panno, ogrodem bogatem,
Gdy się raczysz wiosennym tytułować kwiatem.
Ogrodemeś, w którego śrzodku ten kwiat wschodzi,
Co się na dziwne świata odkupienie rodzi,
Bowiem w czystym dziardyniedziardyndziardynie twym spoczywać woli,
Dla człeka i niebieskiej odstąpiwszy roli,
Mówiąc tak: Jeślim człeku na zbawienie kwiatem,
Toć mi spocząć przystoi w ogrodzie bogatem.
To rzekszy, kwiat ten polny grunt nieba opuszcza,
Czysty panieństwa ogród krwią swoją napuszcza.
Tak Bóg kwiatem staje, a Panna ogrodem, Co niech będzie tytułów panieńskich dowodem.

wesp1 Źródło: Wespazjan Kochowski, Ogród zamkniony Najświętsza Maryja Panna, [w:] Przedziwna Matka Stworzyciela Swego. Antologia dawnej polskiej poezji maryjnej, oprac. Roman Mazurkiewicz, wybór Roman Mazurkiewicz, Warszawa 2008, s. 409.
Wespazjan Kochowski Najświętsza Panna Maryja jest róża i lilija

W sercu mym zawsze zwada, kiedy wieniec wiją,
Gdy widzę, że przy róży mieszają liliją,
Który‑ć z tych bardziej tytuł, Panno, przyzwoity:
Czy lilijej, czy‑li też kwiat róże rozwity?
Niewinny wstyd, wiem, za herb iże róża nosi.
W tąż panieństwo lilija herbem swoim głosi.
Gdy ciebie różą zowę – lilia blednieje,
Gdy liliją – to róża z wstydu czerwienieje.
Więc żeby i ta, i ta cery nie mieniły –
Kwiatek, w którym lilija z różą się złączyły.

wesp2 Źródło: Wespazjan Kochowski, Najświętsza Panna Maryja jest róża i lilija , [w:] [Przedziwna Matka Stworzyciela Swego. Antologia dawnej polskiej poezji maryjnej, oprac. Roman Mazurkiewicz, wybór Roman Mazurkiewicz, Warszawa 2008, s. 408.

Hortus conclusus

W łacińskich hymnach religijnych Matka Boża wychwalana jest jako rosa speciosa (róża wspaniała), w Litanii loretańskiej jako rosa mystica (róża mistyczna). Jest także „różą bez kolców”, „lilią pośród cierni”, a w XIII‑wiecznej poezji Konrada z Würzburga „kępką fiołków w marcu” i „łąkową apteką”. Zioła i kwiaty rosnące na tej łące symbolizują cnoty Maryi, a przez Zbawiciela – boskiego ogrodnika i lekarza zrodzonego z Dziewicy, kryją w sobie obietnicę uzdrowienia i nowego życia.

RziPro13n2uU8
Mistrz Górnoreński, Rajski ogród, ok. 1410
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Na średniowiecznym obrazie Rajski ogród widzimy Matkę Bożą i Dzieciątko Jezus w otoczeniu świętych niewiast: Doroty, Cecylii i Marty oraz trzech świętych mężów: Michała, Jerzego i Sebastiana. Wszyscy zebrali się w zielonej scenerii ogrodu pełnego kwiatów i ziół, otoczonego murem. Taki typ przedstawienia określa się jako hortus conclusushortus conclusushortus conclusus. Ten motyw ikonograficzny trafił do sztuki dzięki wersetom Pieśni nad Pieśniami, w których oblubienica, utożsamiana z Maryją i EklezjąEklezjaEklezją, jest porównywana do zamkniętego ogrodu (Pnp 4,12). Ów ogród wraz ze źródłem (czasem studnią) jest symbolem czystości i dziewictwa Marii Panny oraz odgrodzenia od grzechu. Rosnące w nim rośliny to atrybuty odnoszące się do zasług i łask: miłosierdzia, wstawiennictwa, przebaczenia, uzdrowienia.

Duża część ziół oprócz nazwy botanicznej posiada też nazwy zwyczajowe lub ludowe związane z Matką Bożą. Przykładowo przywrotnik pasterski zwie się tradycyjnie jej płaszczem lub fartuszkiem, lnicę pospolitą – pantofelkami, a dziewannę – warkoczem. Najbardziej jednak znane i popularne kwiaty poświęcone Maryi to: rosa caritatis (róża miłości), lilium castitatis (lilia czystości) i viola humilitatis (fiołek pokory). Z różą związane są nabożeństwa różańcowe i majowe, podczas których odmawia się lub odśpiewuje Litanię loretańską oraz modlitwę Pod Twoją Obronę. Białą lilię dzierży w dłoni Archanioł Gabriel przy zwiastowaniu Najświętszej Marii Pannie. Do licznych kwiatowych emblematów Maryi należy też konwalia. Ze względu na biel swoich kwiatów i upojny słodki zapach jest symbolem niewinności i czystości Niepokalanej Dziewicy zwanej Niepokalaną, czyli ImmaculataImmaculataImmaculata.

RTVtlhRMxNJZo
Sandro Botticelli, Zwiastowanie, ok.1489
Źródło: wikiart.org, domena publiczna.

Słownik

dziardyn
dziardyn

(wł. giardino – ogród) – daw. piękny ogród, wirydarz.

Eklezja
Eklezja

(łac. ecclesia – kościół, zgromadzenie < gr. ekklesia – zgromadzenie obywateli w demokracji ateńskiej) – kościół, wspólnota wiernych; Maryja Ecclesia = Matka Kościoł (również Matka Kościoła); w sztuce przedstawienie królowej z krzyżem i kielichem jako personifikacji Nowego Testamentu; wyobrażenie chrześcijaństwa.

hortus conclusus
hortus conclusus

(łac. zamknięty ogród) – daw. małe założenie ogrodowe w typie wirydarza, przydomowy ogródek ogrodzony murem (często w obrębie zamku), w którym sadzono zioła i róże – symbole Matki Bożej; alegoryczne wyobrażenie ogrodu odnoszące się do Marii Panny i Niepokalanego Poczęcia, maryjnego ogrodu różanego i Marii jako krzewu różanego.

Immaculata
Immaculata

(łac. Niepokalana) – typ wizerunku przedstawiającego Niepokalanie Poczętą Maryję bez dzieciątka, w białej sukni i niebieskim płaszczu, w koronie z gwiazd, otoczoną świetlistą mandorlą (owalną aureolą), stojącą na półksiężycu i depczącą węża – symbol grzechu.