Przeczytaj
Ogród zamkniony Najświętsza Maryja PannaZamknienie ogrodu niepokalanego
Flores mei fructus honoris
Kwiecie moje owocem uczciwościA czy potrzebaż więcej tytułów, godności,
Którymi w empirejskiej kwitniesz wysokości?
Ogrodemeś, o Panno, ogrodem bogatem,
Gdy się raczysz wiosennym tytułować kwiatem.
Ogrodemeś, w którego śrzodku ten kwiat wschodzi,
Co się na dziwne świata odkupienie rodzi,
Bowiem w czystym dziardyniedziardynie twym spoczywać woli,
Dla człeka i niebieskiej odstąpiwszy roli,
Mówiąc tak: Jeślim człeku na zbawienie kwiatem,
Toć mi spocząć przystoi w ogrodzie bogatem.
To rzekszy, kwiat ten polny grunt nieba opuszcza,
Czysty panieństwa ogród krwią swoją napuszcza.
Tak Bóg kwiatem staje, a Panna ogrodem, Co niech będzie tytułów panieńskich dowodem.Źródło: Wespazjan Kochowski, Ogród zamkniony Najświętsza Maryja Panna, [w:] Przedziwna Matka Stworzyciela Swego. Antologia dawnej polskiej poezji maryjnej, oprac. Roman Mazurkiewicz, wybór Roman Mazurkiewicz, Warszawa 2008, s. 409.
Najświętsza Panna Maryja jest róża i lilijaW sercu mym zawsze zwada, kiedy wieniec wiją,
Gdy widzę, że przy róży mieszają liliją,
Który‑ć z tych bardziej tytuł, Panno, przyzwoity:
Czy lilijej, czy‑li też kwiat róże rozwity?
Niewinny wstyd, wiem, za herb iże róża nosi.
W tąż panieństwo lilija herbem swoim głosi.
Gdy ciebie różą zowę – lilia blednieje,
Gdy liliją – to róża z wstydu czerwienieje.
Więc żeby i ta, i ta cery nie mieniły –
Kwiatek, w którym lilija z różą się złączyły.Źródło: Wespazjan Kochowski, Najświętsza Panna Maryja jest róża i lilija , [w:] [Przedziwna Matka Stworzyciela Swego. Antologia dawnej polskiej poezji maryjnej, oprac. Roman Mazurkiewicz, wybór Roman Mazurkiewicz, Warszawa 2008, s. 408.
Hortus conclusus
W łacińskich hymnach religijnych Matka Boża wychwalana jest jako rosa speciosa (róża wspaniała), w Litanii loretańskiej jako rosa mystica (róża mistyczna). Jest także „różą bez kolców”, „lilią pośród cierni”, a w XIII‑wiecznej poezji Konrada z Würzburga „kępką fiołków w marcu” i „łąkową apteką”. Zioła i kwiaty rosnące na tej łące symbolizują cnoty Maryi, a przez Zbawiciela – boskiego ogrodnika i lekarza zrodzonego z Dziewicy, kryją w sobie obietnicę uzdrowienia i nowego życia.
![Obraz przedstawia ogród, w którym znajdują się różne postaci. Na środku obrazu przy białym stoliku siedzi kobieta w niebieskiej sukni. Ma długie, rude włosy i złotą koronę na głowie. Czyta książkę. Pod nią na trawie siedzi dziecko w białej szacie, które gra na lutni. Lutnię trzyma siedząca obok kobieta w czerwonej sukni z białą peleryną. Ma długie, rude włosy. Po prawej przy drzewie stoi mężczyzna w szarym stroju i wzorzystym szalu, a na trawniku siedzi skrzydlaty anioł w niebiesko‑brązowej szacie. Ma jasne, kręcone włosy. Tuż obok jest mężczyzna w stroju z czerwonymi, bufiastymi rękawami i koronkowym kołnierzem. Po lewej stronie obrazu kobieta w niebieskiej sukni i białej chuście nabiera łyżką wodę z wanienki. Wyżej kobieta w czerwono‑białej sukni zrywa owoce z drzewka, pod którym stoi wiklinowy kosz. W ogrodzie są różne rośliny, drzewka i krzewy, a także wielokolorowe kwiaty. Ogród otacza biały murek. Na murku oraz drzewkach siedzą ptaki.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RziPro13n2uU8/1652787292/sNyHPfFVmsYKjZnF616IsBwFyGiCjK4Q.jpg)
Na średniowiecznym obrazie Rajski ogród widzimy Matkę Bożą i Dzieciątko Jezus w otoczeniu świętych niewiast: Doroty, Cecylii i Marty oraz trzech świętych mężów: Michała, Jerzego i Sebastiana. Wszyscy zebrali się w zielonej scenerii ogrodu pełnego kwiatów i ziół, otoczonego murem. Taki typ przedstawienia określa się jako hortus conclusushortus conclusus. Ten motyw ikonograficzny trafił do sztuki dzięki wersetom Pieśni nad Pieśniami, w których oblubienica, utożsamiana z Maryją i EklezjąEklezją, jest porównywana do zamkniętego ogrodu (Pnp 4,12). Ów ogród wraz ze źródłem (czasem studnią) jest symbolem czystości i dziewictwa Marii Panny oraz odgrodzenia od grzechu. Rosnące w nim rośliny to atrybuty odnoszące się do zasług i łask: miłosierdzia, wstawiennictwa, przebaczenia, uzdrowienia.
Duża część ziół oprócz nazwy botanicznej posiada też nazwy zwyczajowe lub ludowe związane z Matką Bożą. Przykładowo przywrotnik pasterski zwie się tradycyjnie jej płaszczem lub fartuszkiem, lnicę pospolitą – pantofelkami, a dziewannę – warkoczem. Najbardziej jednak znane i popularne kwiaty poświęcone Maryi to: rosa caritatis (róża miłości), lilium castitatis (lilia czystości) i viola humilitatis (fiołek pokory). Z różą związane są nabożeństwa różańcowe i majowe, podczas których odmawia się lub odśpiewuje Litanię loretańską oraz modlitwę Pod Twoją Obronę. Białą lilię dzierży w dłoni Archanioł Gabriel przy zwiastowaniu Najświętszej Marii Pannie. Do licznych kwiatowych emblematów Maryi należy też konwalia. Ze względu na biel swoich kwiatów i upojny słodki zapach jest symbolem niewinności i czystości Niepokalanej Dziewicy zwanej Niepokalaną, czyli ImmaculataImmaculata.
![Obraz przedstawia młodą kobietę, przed którą klęczy anioł. Kobieta jest pochylona, ma wyciągnięte ręce. Ma upięte włosy z przezroczystą chustą na głowie. Ubrana jest w czerwoną suknię z błękitną peleryną ze złotymi dekoracjami. Anioł ma złote skrzydła i czerwoną szatę. Ma długie, lekko kręcone, brązowe włosy. Ma wyciągniętą w stronę kobiety prawą rękę. W lewej trzyma biały kwiat z łodygą z kolcami. W tle jest otwór w ścianie, za którym znajduje się krajobraz z drzewem, rzeką, zamkiem oraz murami.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RTVtlhRMxNJZo/1652787295/2IGewsM1epoWHFyCGW6ff0ECiOuMcySd.jpeg)
Słownik
(wł. giardino – ogród) – daw. piękny ogród, wirydarz.
(łac. ecclesia – kościół, zgromadzenie < gr. ekklesia – zgromadzenie obywateli w demokracji ateńskiej) – kościół, wspólnota wiernych; Maryja Ecclesia = Matka Kościoł (również Matka Kościoła); w sztuce przedstawienie królowej z krzyżem i kielichem jako personifikacji Nowego Testamentu; wyobrażenie chrześcijaństwa.
(łac. zamknięty ogród) – daw. małe założenie ogrodowe w typie wirydarza, przydomowy ogródek ogrodzony murem (często w obrębie zamku), w którym sadzono zioła i róże – symbole Matki Bożej; alegoryczne wyobrażenie ogrodu odnoszące się do Marii Panny i Niepokalanego Poczęcia, maryjnego ogrodu różanego i Marii jako krzewu różanego.
(łac. Niepokalana) – typ wizerunku przedstawiającego Niepokalanie Poczętą Maryję bez dzieciątka, w białej sukni i niebieskim płaszczu, w koronie z gwiazd, otoczoną świetlistą mandorlą (owalną aureolą), stojącą na półksiężycu i depczącą węża – symbol grzechu.