Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Wespazjan Kochowski Ogród zamkniony Najświętsza Maryja Panna

Zamknienie ogrodu niepokalanego
Flores mei fructus honoris
Kwiecie moje owocem uczciwości

A czy potrzebaż więcej tytułów, godności,
Którymi w empirejskiej kwitniesz wysokości?
Ogrodemeś, o Panno, ogrodem bogatem,
Gdy się raczysz wiosennym tytułować kwiatem.
Ogrodemeś, w którego śrzodku ten kwiat wschodzi,
Co się na dziwne świata odkupienie rodzi,
Bowiem w czystym dziardyniedziardyndziardynie twym spoczywać woli,
Dla człeka i niebieskiej odstąpiwszy roli,
Mówiąc tak: Jeślim człeku na zbawienie kwiatem,
Toć mi spocząć przystoi w ogrodzie bogatem.
To rzekszy, kwiat ten polny grunt nieba opuszcza,
Czysty panieństwa ogród krwią swoją napuszcza.
Tak Bóg kwiatem staje, a Panna ogrodem, Co niech będzie tytułów panieńskich dowodem.

wesp1 Źródło: Wespazjan Kochowski, Ogród zamkniony Najświętsza Maryja Panna, [w:] Przedziwna Matka Stworzyciela Swego. Antologia dawnej polskiej poezji maryjnej, oprac. Roman Mazurkiewicz, wybór Roman Mazurkiewicz, Warszawa 2008, s. 409.
Wespazjan Kochowski Najświętsza Panna Maryja jest róża i lilija

W sercu mym zawsze zwada, kiedy wieniec wiją,
Gdy widzę, że przy róży mieszają liliją,
Który‑ć z tych bardziej tytuł, Panno, przyzwoity:
Czy lilijej, czy‑li też kwiat róże rozwity?
Niewinny wstyd, wiem, za herb iże róża nosi.
W tąż panieństwo lilija herbem swoim głosi.
Gdy ciebie różą zowę – lilia blednieje,
Gdy liliją – to róża z wstydu czerwienieje.
Więc żeby i ta, i ta cery nie mieniły –
Kwiatek, w którym lilija z różą się złączyły.

wesp2 Źródło: Wespazjan Kochowski, Najświętsza Panna Maryja jest róża i lilija , [w:] [Przedziwna Matka Stworzyciela Swego. Antologia dawnej polskiej poezji maryjnej, oprac. Roman Mazurkiewicz, wybór Roman Mazurkiewicz, Warszawa 2008, s. 408.

Hortus conclusus

W łacińskich hymnach religijnych Matka Boża wychwalana jest jako rosa speciosa (róża wspaniała), w Litanii loretańskiej jako rosa mystica (róża mistyczna). Jest także „różą bez kolców”, „lilią pośród cierni”, a w XIII‑wiecznej poezji Konrada z Würzburga „kępką fiołków w marcu” i „łąkową apteką”. Zioła i kwiaty rosnące na tej łące symbolizują cnoty Maryi, a przez Zbawiciela – boskiego ogrodnika i lekarza zrodzonego z Dziewicy, kryją w sobie obietnicę uzdrowienia i nowego życia.

RziPro13n2uU8
Mistrz Górnoreński, Rajski ogród, ok. 1410
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Na średniowiecznym obrazie Rajski ogród widzimy Matkę Bożą i Dzieciątko Jezus w otoczeniu świętych niewiast: Doroty, Cecylii i Marty oraz trzech świętych mężów: Michała, Jerzego i Sebastiana. Wszyscy zebrali się w zielonej scenerii ogrodu pełnego kwiatów i ziół, otoczonego murem. Taki typ przedstawienia określa się jako hortus conclusushortus conclusushortus conclusus. Ten motyw ikonograficzny trafił do sztuki dzięki wersetom Pieśni nad Pieśniami, w których oblubienica, utożsamiana z Maryją i EklezjąEklezjaEklezją, jest porównywana do zamkniętego ogrodu (Pnp 4,12). Ów ogród wraz ze źródłem (czasem studnią) jest symbolem czystości i dziewictwa Marii Panny oraz odgrodzenia od grzechu. Rosnące w nim rośliny to atrybuty odnoszące się do zasług i łask: miłosierdzia, wstawiennictwa, przebaczenia, uzdrowienia.

Duża część ziół oprócz nazwy botanicznej posiada też nazwy zwyczajowe lub ludowe związane z Matką Bożą. Przykładowo przywrotnik pasterski zwie się tradycyjnie jej płaszczem lub fartuszkiem, lnicę pospolitą – pantofelkami, a dziewannę – warkoczem. Najbardziej jednak znane i popularne kwiaty poświęcone Maryi to: rosa caritatis (róża miłości), lilium castitatis (lilia czystości) i viola humilitatis (fiołek pokory). Z różą związane są nabożeństwa różańcowe i majowe, podczas których odmawia się lub odśpiewuje Litanię loretańską oraz modlitwę Pod Twoją Obronę. Białą lilię dzierży w dłoni Archanioł Gabriel przy zwiastowaniu Najświętszej Marii Pannie. Do licznych kwiatowych emblematów Maryi należy też konwalia. Ze względu na biel swoich kwiatów i upojny słodki zapach jest symbolem niewinności i czystości Niepokalanej Dziewicy zwanej Niepokalaną, czyli ImmaculataImmaculataImmaculata.

RTVtlhRMxNJZo
Sandro Botticelli, Zwiastowanie, ok.1489
Źródło: wikiart.org, domena publiczna.

Słownik

dziardyn
dziardyn

(wł. giardino – ogród) – daw. piękny ogród, wirydarz.

Eklezja
Eklezja

(łac. ecclesia – kościół, zgromadzenie < gr. ekklesia – zgromadzenie obywateli w demokracji ateńskiej) – kościół, wspólnota wiernych; Maryja Ecclesia = Matka Kościoł (również Matka Kościoła); w sztuce przedstawienie królowej z krzyżem i kielichem jako personifikacji Nowego Testamentu; wyobrażenie chrześcijaństwa.

hortus conclusus
hortus conclusus

(łac. zamknięty ogród) – daw. małe założenie ogrodowe w typie wirydarza, przydomowy ogródek ogrodzony murem (często w obrębie zamku), w którym sadzono zioła i róże – symbole Matki Bożej; alegoryczne wyobrażenie ogrodu odnoszące się do Marii Panny i Niepokalanego Poczęcia, maryjnego ogrodu różanego i Marii jako krzewu różanego.

Immaculata
Immaculata

(łac. Niepokalana) – typ wizerunku przedstawiającego Niepokalanie Poczętą Maryję bez dzieciątka, w białej sukni i niebieskim płaszczu, w koronie z gwiazd, otoczoną świetlistą mandorlą (owalną aureolą), stojącą na półksiężycu i depczącą węża – symbol grzechu.