Wśród wielu ciekawostek i plotek na temat filmu Jeana‑Jaquesa Annauda można znaleźć i tę, która mówi, że na potrzeby realizacji przemalowano świnie na kolor czarny, ponieważ średniowieczne zwierzęta nie miały różowej skóry. To oczywiście żartobliwa anegdota, ale pokazuje, jak ważna dla reżysera była wierność detalom.
Akcja Imienia róży rozgrywa się w średniowieczu, dlatego należało zadbać o wierne epoce rekwizyty, kostiumy, wystrój wnętrz, a nawet specyficzne oświetlenie planu. Reżyser nie ustępował nawet wtedy, gdy mimo przeszywającego zimna Sean Connery (odtwórca roli Williama z Baskerville) musiał nosić sandały, przeciwko czemu głośno protestował. Do historii przeszedł także jego ważący 15 kilogramów habit.
Autor książki, Umberto Eco, nie brał bezpośredniego udziału w konsultacjach podczas zdjęć, ale czasem dostarczał reżyserowi materiałów na temat średniowiecza lub odpowiadał na jego pytania. Tak powstał film, który nie jest ekranizacją powieści, ale jej swobodną adaptacją.
Porównasz fragmenty filmu z fragmentami powieści.
Zinterpretujesz kadry w Imieniu róży.
Wskażesz środki filmowe, których użył reżyser, i określisz ich funkcje.
Dokonasz analizy fragmentów filmu, posługując się pojęciami z zakresu wiedzy o filmie.
Podejmiesz próbę odczytania symboliki w filmie Imię róży.
Utrwalisz swoją wiedzę na temat adaptacji filmowej.