Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1F1DdTW0UKJi
Zdjęcie przedstawia trzy maski diabła. Są to trzy blade, podłużne twarze ze zmarszczkami, otwartymi ustami, ostrymi zębami, spiczastymi bródkami, niebieskimi oczami, rogami oraz zakrzywionymi nosami. Maski są okryte płóciennym materiałem.

Funkcje diabła w tekstach kultury, czyli czy diabeł jest zawsze straszny? Igraszki z diabłem, reż. Tadeusz Lis

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Podobno wspierał czarownice w ich niecnych uczynkach. Mistrz Twardowski podpisał z nim cyrograf. Faust zaprzedał mu duszę, aby zaznać pełni szczęścia. Niccolo Paganini, genialny skrzypek, miał mu zawdzięczać swój niezwykły talent...

W codziennym życiu mamy „diablo mało czasu”, ktoś jest „diabelskim nasieniem”, a komuś, kto nas denerwuje, każemy „iść do diabła”.

Oto diabeł. Uwieczniony w literaturze, dziełach plastycznych i filmowych, w potocznym języku. Jest symbolem zła, upadku i wciąż zmienia swoje oblicze.

Twoje cele
  • Wskażesz ludowe i chrześcijańskie źródła motywu diabła.

  • Przeanalizujesz ewolucję wizerunku diabła w kulturze.

  • Określisz funkcje, jakie pełni motyw diabła w różnych tekstach kultury.

  • Wskażesz ludowe elementy w spektaklu Igraszki z diabłem Tadeusza Lisa.

  • Dokonasz analizy fragmentów Boskiej komedii Dantego.

  • Utrwalisz znajomość związków frazeologicznych.