E-materiały do kształcenia zawodowego

Urządzenia nawigacyjne

TWO.07. Pełnienie wachty morskiej i portowej – technik nawigator morski 315214

bg‑blue

Wskaźniki pomiarowe radaru

SYMULATOR

Rd5hojMW3P7DD
Symulator pod tytułem „Wskaźniki pomiarowe radaru”. Symulator pozwala na zapoznanie się z czterema metodami określania odległości statku od obiektów za pomocą wskaźników pomiarowych. Każda z metod różni się zasadą działania. Ekran symulatora składa się z dużego, okrągłego ekranu radaru, wokół którego znajduje się przedziałka od zera stopni do trzystu pięćdziesięciu dziewięciu stopni. W górnym prawym rogu znajduje się okienko, w którym można wybrać zakres zasięgu. Dostępne opcje to zero przecinek siedemdziesiąt pięć mil morskich, jedna mila morska, trzy mile morskie, sześć mil morskich i dwanaście mil morskich. Poniżej znajduje się przycisk rings, który włącza i wyłącza widok okręgów na radarze. Obie te funkcje pozwalają wybrać zasięg odległości widoczny na radarze, czyli jeśli wybierze się jedną milę morską, oznacza to, że kraniec radaru to odległość jednej mili. Okręgi znajdujące się bliżej środka określają bliższą odległość. Dla każdej wartości odległości wyświetla się inna liczba okręgów. Dla zero przecinek siedemdziesiąt pięć mil morskich wyświetlają się trzy okręgi, czyli okręgi rozmieszczone są co zero przecinek dwadzieścia pięć mil morskich. Dla jednej mili morskiej okręgów jest cztery. Oznacza to, że odległość między nimi to zero przecinek dwadzieścia pięć. Dla trzech mil morskich okręgów jest sześć. Oznacza to, że odległość między nimi to pół mili morskiej. Dla sześciu mil morskich okręgów jest również sześć. Oznacza to, że odległość między nimi wynosi jedną milę morską. Dla dwunastu mil morskich okręgów jest także sześć. Oznacza to, że odległości między nimi wynoszą dwie mile morskie.Zadaniem, które należy wykonać, jest odczytanie odległości dla sześciu obiektów. Po prawej stronie ekranu radaru znajduje się tabela, w której trzeba wpisać wartości odległości za pomocą znajdującej się poniżej klawiatury. Jeszcze niżej znajdują się dwa pokrętła, jedno podpisane jako EBL, a drugie jako VRM. Pomiędzy nimi widoczne są cztery przyciski z metodami. Pierwsza metoda to kursor krzyżowy, a po angielsku cross hair cursor. W niej można za pomocą pokręteł przesuwać kursor na ekranie na dany obiekt. Lewe pokrętło (to podpisane EBL) daje możliwość przesuwania kursora w poziomie, drugie pokrętło (VRM) w pionie. Gdy nakieruje się kursor na dany obiekt, obok w okienku wyświetli się odległość od niego. Druga metoda to stałe kręgi odległości, a po angielsku range rings. W niej odległości obiektów odczytuje się na oko, biorąc pod uwagę odległość obiektu od danego okręgu odległości. W tej metodzie ważne są opisane wcześniej wartości w milach morskich i liczba widocznych okręgów przy danej odległości. Oznacza to, że jeśli zakres odległości jest ustawiony na przykład na jedną milę morską, a okręgów jest cztery, to są one rozmieszczone co dwadzieścia pięć setnych mili morskiej. Jeśli więc kropka oznaczająca obiekt leży na pierwszym okręgu, oznacza, że obiekt od statku oddalony jest właśnie o dwadzieścia pięć setnych mili morskiej. Jeśli obiekt znajduje się na drugim okręgu, to jego odległość od statku to pół mili i tak dalej. Ta sama zasada odnosi się do innych zakresów odległości. Trzecia metoda to elektroniczna linia namiarowa, czyli po angielsku electronic bearing lines, w skrócie EBL. W tej metodzie na ekranie pojawia się linia prosta prowadząca od środka radaru do jego brzegu. Za pomocą pokrętła podpisanego jako EBL można tę linię przemieszczać o trzysta sześćdziesiąt stopni. Aby odczytać odległość od obiektu, trzeba linię nakierować na środek danego obiektu. Wartość odległości wyświetli się w okienku podpisanym jako EBL, które znajduje się w dolnym prawym rogu ekranu radaru. Czwarta metoda to zmienny znacznik zakresu, czyli po angielsku variable range markers, w skrócie VRM. W tej metodzie na ekranie pojawia się mały okrąg. Można go powiększać lub pomniejszać za pomocą pokrętła VRM. Aby odczytać odległość od obiektu, należy środek ruchomego okręgu umieścić na obiekcie. Wartość odległości wyświetli się w okienku podpisanym jako VRM, które znajduje się w dolnym prawym rogu ekranu radaru.
Wskaźniki pomiarowe radaru nawigacyjnego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Kliknij, aby wyświetlić instrukcję do symulatora

W symulatorze można zapoznać się z czterema wskaźnikami pomiarowymi radaru. Każdy ze wskaźników pozwala na odczytanie odległości obiektu od statku oraz namiaru do obiektu. Różnią się one zasadą działania. Istotą symulatora jest odczytanie wartości odległości i namiaru dla sześciu obiektów za pomocą dowolnie wybranej metody.

R1E9CzzC74awR
Przykładowy ekran początkowy symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu przycisku „rozpocznij” wyświetli się ekran właściwy symulatora.

RciEDpFu104ek
Ekran symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikonka domku w dolnym lewym rogu pozwala na powrót do ekranu początkowego. Strzałka w górnym prawym rogu pozwala wyczyścić wpisane wartości. Znak zapytania znajdujący się poniżej wyświetla informację z pomocą.

R16eYVRAUk3xS
Okienko z tekstem pomocy do symulatora
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W górnym lewym rogu znajduje się pole z napisem „Rings Off”. Oznacza to, że okręgi na radarze są wyłączone.

R1dgRP1bTGOfB
Czerwona strzałka wskazuje opcję włączania okręgów odległości
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na to pole wyświetlą się na ekranie radaru okręgi:

R2jTvwNbIlJf6
Ekran radaru z włączonymi kręgami odległości
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powyżej znajduje się okienko z zakresami zasięgu.

R3ujXz1GcFeiK
Czerwona strzałka wskazuje okienko zmiany wartości wyświetlanego zasięgu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Widoczna w nim wartość określa maksymalną wartość widoczną na radarze. Po kliknięciu na to pole pojawi się wybór innych zasięgów:

ROYePzgfCr3pn
Dostępne do wyboru wartości zasięgów
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Należy kliknąć na daną wartość i zmieni się ona na radarze i w okienku w górnym lewym rogu.

Wybór wskaźników pomiarowych

W prawym dolnym rogu ekranu symulatora należy wybrać jedną z czterech metod. Każda z metod pozwala określić odległość lub namiar od obiektów na różne sposoby.

R1FdcpiYnA4Nj
Panel z pokrętłami EBL i VRM oraz czterema przyciskami, za pomocą których można wybrać wskaźnik pomiarowy
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pierwsza to Cross‑Hair Cursor, czyli kursor krzyżowy. W niej za pomocą pokręteł EBL i VRM należy umieścić kursor na przodzie echa. Pokrętło EBL umożliwia przemieszczanie kursora w prawo i lewo, a pokrętło VRM w górę i w dół. Po umieszczeniu kursora na danym obiekcie wyświetli się informacja z odległością i namiarem.

RNei3fAhioJ1s
Metoda kursora krzyżowego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Druga metoda to Range Rings, czyli stałe kręgi odległości. W tej metodzie odległość określa się, oceniając odległość echa od danego kręgu odległości. W tej metodzie wartości odczytuje się samodzielnie, nie wyświetlają się one na ekranie.

R1PUkERG075E9
Metoda stałych kręgów odległości
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Trzecia metoda to EBL, czyli elektroniczna linia namiarowa. Tutaj za pomocą pokrętła EBL przesuwa się linię namiarową na środek echa danego obiektu. Wynik pomiaru wyświetli się w okienku EBL w dolnym prawym rogu radaru.

RDFXCFvhWefX4
Metoda EBL
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Czwarta to VRM, czyli zmienny znacznik zakresu. W tej metodzie echo ma znaleźć się na okręgu, które wskaże nam odległość. Ustawia się to za pomocą pokrętła VRM.

RwbR0PsLebf7V
Metoda VRM
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Odczytane wartości (niezależnie od metody) należy wpisać do tabelki znajdującej się po prawej stronie. Wartości wpisuje się z klawiatury umiejscowionej pod tabelką. Aby sprawdzić wpisane wartości, należy kliknąć enter. Wyświetli się wtedy tabelka z wpisanymi wartościami. Na zielono zaznaczone będą dobrze wpisane wartości, a na czerwono te złe.

R1ExxY6lg3FXb
Tabela i klawiatura do wpisywania wartości w symulatorze
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powiązane ćwiczenia