Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1eQWb1YH9wmQ1
Ilustracja przedstawia dzieło Lucio Fontana pt. „Pomysł przestrzenny”. Obraz powstał w 1960 roku. Na fotografii została przedstawiona brązowa ramka wypełniona w środku szarym płótnem. Widoczne jest proste wcięcie w materiale. Zostało ono wykonane pionowo. Pod rozcięciem widoczne jest ciemne tło. Obraz znajduje się w większej brązowej ramie.

Współczesne malarstwo

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

1945 – zakończenie II wojny światowej

1949 – powstanie NATO

1952 – powstanie Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali

1961 – powstaje Mur Berliński, Jurij Gagarin pierwszym człowiekiem w kosmosie

1962 – Sobór watykański drugi, kryzys kubański

1968 – praska wiosna

1968 – festiwal w Woodstock, lądowanie ludzi na Księżycu

1979 – przejęcie władzy przez ajatollaha Chomeiniego i fundamentalistów w Iranie, inwazja ZSRR na Afganistan

1989 – upadek Muru Berlińskiego

1990 – zjednoczenie Niemiec

1991 – upadek ZSRR, pierwsza „Wojna w Zatoce”, początek wojny na Bałkanach

2001 – zamach terrorystyczny na World Trade Center i Pentagon (2973 ofiary)

2002 – wprowadzenie waluty euro do obiegu w 11 państwach Unii Europejskiej

2003 – koniec Jugosławii – stworzenie luźnego związku dwóch republik przez Serbię i Czarnogórę, rozpoczęcie drugiej wojny w Zatoce Perskiej przez Stany Zjednoczone

2006 – stracenie Saddama Husajna

2011 – katastrofa elektrowni jądrowej Fukushima I, początek wojny domowej w Syrii, głód na Półwyspie Somalijskim

2014 – kryzys krymski, Wojna w Donbasie

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

ReShmMfLhtbkL

Scenariusz zajęć do pobrania.

Scenariusz zajęć do pobrania.
Plik PDF o rozmiarze 69.41 KB w języku polskim

1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji. Uczeń:
1) zna dwudziestowieczne dzieła reprezentujące różne dziedziny sztuki (literaturę, archi tekturę, plastykę, muzykę, teatr, fotografię, film, sztukę nowych mediów) i dostrzega związki pomiędzy nimi;
2) wskazuje różne funkcje dzieła sztuki (np. estetyczną, komunikacyjną, społeczną, użytkową, kultową, poznawczą, ludyczną);
3) analizuje temat dzieła oraz treści i formę w kontekście jego różnych funkcji, wykorzystując podstawowe wiadomości o stylach i epokach z różnych dziedzin sztuki;
szczegółowe
9) samodzielnie wyszukuje informacje na temat kultury w różnych mediach,
biblio tekach.
2. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń:
1) wypowiada się – w mowie i w piśmie – na temat wytworów kultury i ludzkich praktyk w kulturze (zachowań, obyczajów, przedmiotów materialnych, dzieł sztuki);
2) wypowiada się na temat dzieła sztuki, używając pojęć zarówno swoistych dla po szczególnych sztuk, jak i wspólnych (forma, kompozycja, funkcja, nadawca, odbiorca, użytkownik, znaczenie, kontekst, medium);

Nauczysz się

definiować sztukę współczesną;

wymienić i krótko scharakteryzować najważniejsze nurty współczesnego malarstwa;

wymieniać najważniejszych twórców malarstwa powojennego;

rozróżniać w jakim stylu zostało namalowane dane dzieło sztuki;

porównywać i analizować teksty kultury, jakimi są obrazy.

Sztuka współczesna

Sztuka współczesnaSztuka współczesnaSztuka współczesna jest określeniem na sztukę powstającą po II wojnie światowej. Zawiera w sobie wiele różnych kierunków, prądów i manifestacji. Artysta przestał dekorować świat, tylko zaczął go opisywać i analizować. Po II wojnie światowej zmienił się model myślenia o sztuce. Sztuka nie jest analogią absolutu, tylko jest wyrazem ekspresji artysty. Dzieło sztuki ma jawić się jako katharsis (oczyszczenie). Początki zmian w myśleniu o sztuce pojawiły się na początku XX w., a nasiliły w latach 30. XX w. wraz z rozwojem awangardyAwangardaawangardy. Artyści zaczęli sięgać do pierwotnych instynktów szukając wspólnoty dla ludzkości. Ważna jest uniwersalność, a nie historyczność.

Na obraz sztuki współczesnej miały wpływ kierunki awangardowe z I połowy XX wieku, takie jak:

FOWIZM – kierunek w malarstwie istniejący w latach 1905‑1908, był początkiem późniejszej rewolucji w malarstwie i miał wielki wpływ m.in. na powstanie niemieckiego ekspresjonizmuEkspresjonizmekspresjonizmu. Obrazy fowistyczne charakteryzują się dużymi płaskimi plamami, kontrastującymi zestawieniami kolorystycznymi, syntetycznym rysunkiem na granicy deformacji. Kolor miał służyć pokazaniu emocji.

Warto wiedzieć

Najważniejsi przedstawiciele: Henri Matisse, Andre Derain, Maurice de Vaminck.

KUBIZM – kierunek w malarstwie i rzeźbie, który starał się odpowiedzieć na pytanie jak przedstawić trzeci wymiar na płaszczyźnie. Kubiści odrzucali zasadę perspektywy zbieżnej. Formy na obrazach zostały ograniczone do brył geometrycznych. Wyróżniamy 3 fazy kubizmu: prekubizm (1906‑1909), kubizm analityczny (1909‑1911), kubizm syntetyczny (1912‑1914). W prekubizmie powstały m.in. słynne „Panny z Awinionu” Picassa – zgeometryzowane ciała, brak tradycyjnej perspektywy. W kubizmie analitycznym artyści pokazywali jeden przedmiot z kilku punktów widzenia, obrazy zostały zdominowane przez szarości i brązy, z kolei w syntetycznym – wprowadzili większą gamę kolorystyczną, pojawia się płaskość form.

Warto wiedzieć

Najważniejsi przedstawiciele: Pablo Picasso, Georges Braque, Fernand Leger, Francis Picabia.

FUTURYZM – powstał na początku XX w we Włoszech. Inspiracją dla futurystów był postęp techniczny i industrializacja. „Stara” kultura, tradycje, dziedzictwo były wg nich hamulcem postępu. Dlatego jednym z haseł futuryzmu była likwidacja bibliotek, muzeów. Ulubionym tematem było miasto, jego szybkie życie, zlewające się tłumy ludzi, maszyn. Próbowali nadać malarstwu czwarty wymiar – czas. Starali się pokazać w obrazach położenie obiektu w kilku różnych momentach jednocześnie.

Warto wiedzieć

Najważniejsi przedstawiciele: Umberto Boccioni, Giacomo Balla, Carlo Carra, Gino Severini, Filippo Tomasso Marinetti (jeden z twórców i głównych teoretyków futuryzmu, autor „Manifestu futuryzmu” z 1909 r.)

EKSPRESJONIZM – kierunek narodził się w Niemczech, ekspresjoniści czerpali z dorobku Edwarda Muncha, Paula Gauguina i Vincenta van Gogha. Sprzeciwiali się renesansowej perspektywie, ale odwoływali się do późnogotyckich drzeworytów i sztuki polinezyjskiej oraz afrykańskiej. Prace ich miały silnie wpływać na psychikę odbiorcy. Prace ekspresjonistów charakteryzują się kontrastowym zestawieniem kolorów, grubą, wręcz prymitywną kreską, konturem. Forma prac miała być bardzo zwarta, aby wzmocnić przekaz. W czasach III Rzeszy naziści zaliczyli prace ekspresjonistów do sztuki zdegradowanej i zniszczyli kilka tysięcy dzieł (samego Kirchnera – ponad 600 obrazów).

Warto wiedzieć

Najważniejsi przedstawiciele: Ernst Ludwig Kirchner, Emil Nolde, Wassily Kandinsky, Franc Marc, Paul Klee, Oskar Kokoschka, Egon Schiele.

m6c6500dc064f298c_0000000000047

Kierunki awangardowe c.d.

DADAIZM – ruch powstał niezależnie w Szwajcarii (Zurych) oraz Stanach Zjednoczonych (Nowy Jork). Głównym hasłem dadaizmu było zerwanie z tradycją, swoboda i dowolności wyboru środków artystycznego wyrazu. Dziełem sztuki mogło stać się wszystko – każdy przedmiot wybrany przez artystę, który tym samym stracił wartość użytkową, ale nie miał także żadnej wartości estetycznej (ready‑made – przedmiot gotowy). Prace dadaistów przypominały rysunki techniczne. Poprzez zmianę statusu przedmiotu od użytkowego do dzieła sztuki, dadaiści chcieli zwrócić uwagę odbiorców na otaczający świat i zmienić status dzieła sztuki jako świątyni. W Europie jednym z impulsów powstania ruchu dadaistów był koszmar wojny. Odrzucali stare mieszczańskie wartości i tradycje, skoro one nie potrafiły uchronić świata od wojen, to należy szukać ratunku w intuicji, irracjonalności, ponieważ rozum zawiódł. Najważniejsi przedstawiciele: Marcel Duchamp, Hans Arp, Max Ernst, Francis Picabia, Kurt Schwitters, Tristian Tzara.

SURREALIZM – powstał w Paryżu wśród kręgu artystów skupionych wokół poety Andre Bretona. Inspiracją dla surrealistów była psychoanaliza Freuda, spirytualizm i marksizm. Chcieli stworzyć sztukę wywodząca się z podświadomości, autentyczną i automatyczną, do której dostęp blokuje rozum. Inspiracją były także sny. Malowali je m.in. Dali i Ernst. Co ważne surrealiści dbali o szczegóły i pomimo tematów ich dzieła były bardzo realistyczne. Najważniejsi przedstawiciele: Salvador Dali, Max Ernst, Rene Magritte, Giorgio de Chirico, Joan Miro.

KONSTRUKTYWIZM – kierunek w sztuce abstrakcyjnej, który powstał w 1913 r. w Rosji, na bazie kubizmu i futuryzmu. Nazwa wzięła się od konstruowania dzieła. Konstruktywiści posługiwali się prostymi figurami geometrycznymi: koło, kwadrat, trójkąt. Dzieło miało oddziaływać na widza przez napięcia wynikające z relacji między tymi elementami. Istotą dzieła nie były więc same elementy, ale właśnie relacje między nimi. Sztuka konstruktywistyczna miała oddawać postęp techniczny, zrywać z indywidualizmem i improwizacją. Jednym z postulatów było używanie nowych materiałów i form, które mogłyby zostać wykorzystane w przemyśle i architekturze.

Warto wiedzieć

Najważniejsi przedstawiciele: Kazimierz Malewicz, Władimir Tatlin, Aleksander Rodczenko.

SUPREMATYZM – jeden z nurtów konstruktywistycznych stworzony przez Kazimierza Malewicza. W pracach Malewicza zostały zlikwidowane wszelakie elementy, które odwzorowują naturę. Ekspresja miała zostać osiągnięta przez najprostsze formy geometryczne. Używał czystych barw. Suprematyzm oczekiwał od widza budowania własnej wizji. Pierwszym obrazem suprematycznym jest „Czarny kwadrat na białym tle” z 1915 r., a ostatnim „Biały kwadrat na białym tle” z 1918 r.

NEOPLASTYCYZM – nierozerwalnie jest związany z twórczością Pieta Mondriana. W jego pracach zostały całkowicie wyrugowane odniesienia do rzeczywistości (podobnie jak w konstruktywizmie). Obraz jest zapełniony przez poziomie i pionowe linie, krzyżujące się pod kątem prostym, które są wypełnione trzema podstawowymi kolorami: czerwonym, żółtym i niebieskim oraz dwoma niekolorami: białym i czarnym. W Holandii w latach 1919‑1933 działała grupa De Stijl, która realizowała cele Pieta Corneliusa Mondriana i Theo van Doesburga.

Warto wiedzieć

Najważniejsi przedstawiciele: Piet Mondrian, Theo van Doesburg.

m6c6500dc064f298c_0000000000064

Główne nurty malarstwa współczesnego cz. 1

Malarstwa po II wojnie światowej nie da się zakwalifikować do jednego kierunku.

Główne nurty malarstwa współczesnego (wybór):

SPACJALIZM – kierunek narodził się we Włoszech zaraz po II wojnie światowej i trwał niedługo, jednak wywarł znaczny wpływ na inne trendy artystyczne. Twórcą spacjalizmu był Lucio Fontana. Głównym dążeniem było przełamanie dwuwymiarowości dzieła, czyli poprzez stosowanie np. asamblażu lub nacinania, artyści chcieli nadać obrazom trzeci wymiar. Fontana zasłynął m.in. nacinaniem niepomalowanego płótna, przez które można zaglądać do innego świata.

Warto wiedzieć

Przedstawiciele: Lucio Fontana, Roberto Crippa.

R1eQWb1YH9wmQ1
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

EKSPRESJONIZM ABSTRAKCYJNY – uznawany za pierwszy typowo amerykański trend w malarstwie, który miał znaczenie światowe. Powstał w latach 40. XX w. w Nowym Jorku, który stał się nową stolicą światowej sztuki. Silny wpływ na rozwój ekspresjonizmu abstrakcyjnego miał surrealizmSurrealizmsurrealizm i jego metoda automatyzmu. Tworzenie powinno odbywać się spontanicznie, poza kontrolą rozumu. Głównym celem było ukazanie uniwersalnych emocji. Artyści czerpali z psychologii Carla Gustawa Junga, który twierdził, że wszędzie można zaleźć archetypiczne symbole wytwarzane przez emocje i zachowania.

W ekspresjonizmie abstrakcyjnym możemy wyróżnić dwa nurty:

I. Action Painting – głównym przedstawicielem jest Jackson Pollock i jego all over paintings. Artysta rozrzucał farbę na rozłożone płótna. Pomimo pewnej przypadkowości koncepcja obrazu była przemyślana. W obrazach Pollocka nie ma punktu centralnego, każdy element płótna jest jednakowo ważny. Aby zobaczyć na czym polegała praca Pollocka obejrzyj film pokazujący artystę przy pracy.

RcuaR3nMhgMKP1
Jackson Pollock, „Numer 6”, 1949, pt.artsdot.com, CC BY 3.0

II. Color field painting – czyli malarstwo barwnego pola, jedna z odmian malarstwa abstrakcyjnego, polegająca na pokrywaniu obrazu dużymi jednokolorowymi plamami. Głównym przedstawicielem jest Mark Rothko, który zapełniał płótna kolorami o płynnych granicach. Obrazy Rothki dają poczucie obcowania z kolorem, wymuszają na widzu kontemplację.

Warto wiedzieć

Inni przedstawiciele: Clyfford Still, Barnett Newman.

R1T3f851gN9Vj1
Mark Rothko, „No. 46”, 1957, Wikiart, domena publiczna
m6c6500dc064f298c_0000000000078

Główne nurty malarstwa współczesnego cz. 2

INFORMEL – termin odnosi się do malarstwa europejskiego lat 50. XX, które rozwijało się równolegle do amerykańskiego ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Artyści europejscy podobnie jak amerykańscy poszukiwali niczym nieograniczonego aktu twórczego, poprzez malowanie palm i linii.  

Warto wiedzieć

Najważniejszy przedstawiciel: Wols (Alfred Otto Wolfgang Schulze), uważany za jednego z najbardziej fascynujących artystów XX w.

TASZYZM – bliski informelowi i ekspresjonizmowi abstrakcyjnemu. Przedstawiciel: Hans Hartung

Pojęcia taszyzm i informel często są uważane ze synonimy. Obydwa kierunki chcą wyrażać uczucia, emocje poprzez nieograniczone posługiwanie się plamą, liną.

NEODADAIZM – ruch w latach 1950‑1960 istniejący w Stanach Zjednoczonych, nawiązujący w swojej twórczości do dadaistów francuskich z początku XX w. Tworzyli obrazy abstrakcyjne z elementów przedmiotów codziennego użytku, ale także powstały prace wykonane tradycyjnymi technikami malarskimi, przedstawiające symbole amerykańskie.

Warto wiedzieć

Najważniejsi przedstawiciele: Robert Rauschenberg, Jasper Johns.

POP‑ART – kierunek w sztuce, który swoje początki ma w latach 50. XX w. w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Artyści podnieśli do rangi sztuki rzeczy codziennego użytku i środki masowego przekazu: komiksy, gazety, reklamę, etykiety, butelki, puszki oraz banalne wydarzenia i gwiazdy kultury masowej. W Wielkiej Brytanii pop‑art zaczął tracić na atrakcyjności pod koniec lat 50. XX w.

Warto wiedzieć

Najważniejsi przedstawiciele brytyjskiego pop‑artu: Richard Hamilton i Eduardo Paolozzi.

R1K5RQZYcRdrL1
Richard Hamilton, „Autoportret”, 1967, Wikiart, domena publiczna

W Stanach Zjednoczonych pop‑art był bardzo popularny w latach 60. XX w. Najważniejszymi przedstawicielami byli: Roy Lichtenstein, który tworzył wielkoformatowe obrazy inspirowane komiksem;

R1GC3VPwKYBCM1
Roy Lichtenstein, „Blam”, 1962, Wikiart, domena publiczna

Andy Warhol – autor zwielokrotnionych wizerunków puszek zupy Campbells, puszek coca‑coli, Marylin Monroe, Elvisa Presleya, Elizabeth Taylor, wykonanych metodą sitodruku.

m6c6500dc064f298c_0000000000089

Główne nurty malarstwa współczesnego cz. 3

MINIMALIZM – tendencja w sztuce lat 60. XX w. Szczególnie uwidoczniła się w rzeźbie. W malarstwie minimalizm nawiązywał do architektury i przemysłu. Sztuka minimalistyczna przeciwstawiała się ekspresji malarskiej, ograniczała przesłanie dzieła sztuki i środki wyrazu: kolorystkę, symbolikę i perspektywę. Pokazywała relacje obiekt – przestrzeń.

Warto wiedzieć

Najważniejszym przedstawicielem był Frank Stella, którego Black Paintings stał się swego rodzaju manifestem minimalistów (czarne płótna podzielone białymi, cienkimi liniami).

R1eHR7zpaV7D21
Frank Stella, z cyklu „Black Paintings”, 1959, mediad.publicbroadcasting.net, CC BY 3.0

NOWA FIGURACJA – inaczej ekspresyjny figuratywizm istnieje od 1965 r. Głównym tematem prac był człowiek ze swoimi przeżyciami. Twórcy stosowali symbolikę, deformację. Wprowadzali lęk, strach, pesymizm. Rozkwit nowej figuracji wiąże się z osobą Francisa Bacona i jego bardzo specyficznym stylem. Bacon w swojej twórczości podejmował i parafrazował tematy biblijne (np. Ukrzyżowanie), szukał inspiracji w sztuce i malarstwie wielkich mistrzów: np. Velázqueza, Rembrandta, Grünewalda, van Gogha, w fotografii (Muybridge) i literaturze. Przedstawiał postacie, okaleczone zdeformowane, umieszczone w pustych pomieszczeniach z nierealistyczną perspektywą.

Warto wiedzieć

Inni przedstawiciele: Jean Dubuffet, Rufino Tamayo, Antonio Saura, Zygmunt Czyż (Polska).

HIPERREALIZM – inaczej nowy realizm, fotorealizm, nurt w sztuce, narodził się w latach 60. XX w. w Stanach Zjednoczonych jako odpowiedź na ekspresjonizm abstrakcyjny i być może na minimal art. Wielkie tryumfy malarze hiperrealistyczni święcili na wystawie DocumentadocumentaDocumenta 5 w 1972 r. organizowanej w Kassel. Artyści starali się odzwierciedlać na płótnach rzeczywistość w jak najdrobniejszych szczegółach. Podstawą do tworzenia obrazu jest fotografia, którą przenosiło się na płótno ze wszystkimi szczegółami. Prace są pozbawione indywidualnego wpływu malarza, wymagają precyzji i bardzo dużej sprawności technicznej.

Warto wiedzieć

Najważniejsi przedstawiciele: Richard Estes, Claudio Bravo, Chuck Close, Audrey Flack, Denis Peterson, Ewa Kuryluk

R10F6qqT6kDG11
Richard Estes, „Budki telefoniczne”, 1968, imagenes.museothyssen.org, CC BY 3.0

Główne nurty malarstwa współczesnego cz. 4

NEOEKSPRESJONIZM – nawiązywał do ekspresjonistów niemieckich, największy tryumfu trend ten święcił w latach 80. XX w. Podobnie jak prekursorzy, malarstwo to ma wyrażać uczucia, emocje i niczym nieograniczoną ekspresję malarską. Neoekspresjonizm był odpowiedzią na kierunki, które eliminowały środki wyrazu: miminal art, konceptualizm, abstrakcję geometryczną. Twórcy neoekspresjonistyczni zyskali przydomek Nowych dzikich.

Warto wiedzieć

Najważniejsi przedstawiciele: Georg Baselitz, Sandro Chia, Christopher Le Brun, Anselm Kiefer, Julian Schnabel.

R12Pxde1S93x21
Georg Baselitz, „Big Night Down the Drain”, 1963, moma.org, CC BY 3.0

TRANSAWANGARDA – termin oznacza „przekroczyć awangardę” lub „poza awangardą”. Kierunek w sztuce, który powstał w latach 80. XX w. Artyści transawangardowi odrzucali główne założenie awangardy: oryginalność, nakaz wolności, autentyczność. Artyści zaczęli powracać do figuratywności, ludyczności, narracyjności, subiektywności, warsztatowej sprawności, czerpania inspiracji ze sztuki przedawangardowej. Artyści transawangardowi łączyli z tradycyjnymi technikami malarskimi i rzeźbiarskimi obiekty trójwymiarowe. Jednym z celów transawangardy było ukazanie wielowątkowości kultury.

Warto wiedzieć

Najważniejsi przedstawiciele: Enzo Cucchi, Mimmo Paladino, Sandro Chia, Francesco Clemente, Christopher Le Brun.

RIkCuYimH3G3y1
Francesco Clemente, „Ogień”, 1982, Wikiart, domena publiczna

STREET ART – termin pojawił się prawdopodobnie po raz pierwszy w 1985 r. Street art, graffiti dopiero w latach 80. XX w. awansowało do sztuki. Street art jest sztuką ulicy, pojawia się i integruje w przestrzeń miejską. Wielki wpływ na zaczęcie postrzegania sztuki ulicy jako sztukę miał Jean‑Michael Basquiat. Artysta w swoich pracach łączył elementy sztuki afrykańskiej, komiks oraz graffiti.

Do utrwalenia się street artu jako sztuki przyczynił się Keith Haring, który chciał znieść granicę: sztuka wysoka – sztuka niska. Prace jego autorstwa przedstawiają uproszczone postacie: „ludzików”.

RIAPBtWt9CoPh1
Keith Haring, Wikiart, CC BY 3.0

W czasach obecnych największą sławą wśród artystów ulicznych jest Banksy – brytyjski artysta, który do tej pory pozostaje anonimowy. W swoich pracach łączy graffiti z szablonami. Podejmuje tematy zarówno humorystyczne, ale jest także wnikliwym obserwatorem problemów współczesnego świata.

R1e5f1kXTqQV81
Banksy, „If Graffiti Changed Anything”, Londyn, Wielka Brytania, banksy.co.uk, CC BY 3.0
Warto wiedzieć

Inni przedstawiciele: Crash (John Matos), John Fekner, Lady Pink (Sandra Fabara), Miss Van.

Polscy malarze współcześni: Andrzej Wróblewski, Jerzy Nowosielski, Roman Opałka, Wilhelm Sasnal 1

R16sK0eFU8YKs1
WOK-004 Ilustracja przedstawia obraz Andrzeja Andrzej Wróblewski pt. „Rozstrzelanie surrealistyczne (Rozstrzelanie VIII)”. Dzieło ukazuje jednego człowieka w kolejnych fazach umierania – od normalności, przez utratę barwy, po rozczłonkowanie ciała. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Andrzej Wróblewski urodził się 15 czerwca 1927 roku w Wilnie, zmarł w Tatrach 23 marca 1957 roku. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie. Pierwsze prace, geometryczne abstrakcje, wystawił w 1946 roku. Na pod koniec lat 40-tych XX wieku, powstała słynna seria Rozstrzelań. Obrazy z tej serii były protestem przeciwko wojnie i zostały namalowane brutalnymi środkami malarskimi. Postacie na obrazach są zdeformowane. Malarz operował płaską, syntetyczną plamą intensywnego koloru pełniącego funkcję metaforyczną. Obrazy z serii Rozstrzelanie są utrzymane w niebieskiej, wręcz trupiej tonacji. 2. Potem malarz zwrócił się ku socrealizmowi. W połowie lat 50-tych XX wieku powrócił do stylu i języka obrazów sprzed 1950 roku, który okazał się idealny do przekazania trudów codziennego życia. Wtedy powstała słynna seria Ukrzesłowień. Innym bardzo znanym obrazem jest praca Kolejka trwa, na którym przedstawił całą beznadziejność i trudy ówczesnego życia. Z twarzy bohaterów nie można wyczytać nic oprócz apatii, zmęczenia. Dodatkowo pojawia się obraz Andrzeja Wróblewskiego pt. „Kolejka trwa”. Ilustracja ukazuje czworo osób siedzących jeden za drugim. Są oni widoczni bokiem do widza. Pierwsza osoba to starsza kobieta w kapeluszu, druga to starszy mężczyzna w kapeluszu z laską w ręku, trzecia i czwarta to matka, która trzyma na kolanach małe dziecko. 3. Jerzy Nowosielski urodził się 7 stycznia 1923 roku w Krakowie, zmarł 21 lutego 2011 roku także w Krakowie. Był malarzem, rysownikiem, scenografem, filozofem i teologiem prawosławnym. Należy do jednych z najwybitniejszych polskich twórców XX wieku Był asystentem Tadeusza Kantora. Reprezentował Polskę na Biennale w Wenecji. Od 1976 roku pracował na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Używał oszczędnej gamy kolorów i czystych braw, kontury określały kształt każdego elementu. Kompozycja nawiązuje do malarstwa bizantyjskiego i staroruskiej ikony. Postacie ludzkie i pejzaż u Nowosielskiego są bardzo syntetyczne. Na jego sztukę mocno wpływała duchowość. Dodatkowo pojawia się obraz Jerzego Nowosielskiego pt. „Stacja kolejki wąskotorowej w górach”. Ilustracja ukazuje widok na dworzec kolejowy z góry. Po prawej stronie widoczny jest ciemno zielony budynek dworca. W centrum znajdują się tory kolejowe. Na jednym z nich stoi lokomotywa z przyczepionymi wagonami pasażerskimi. Z lewej strony ilustracji widoczny jest szeroki pas zieleni. 4. Bardzo ważną częścią twórczości Nowosielskiego były postacie kobiet. Namalowane milczące, w dziwnych pozach, w nieokreślonej przestrzeni, niekiedy związane sznurami. Nowosielski sakralizował kobiecość. Innym bardzo ważnym nurtem jego twórczości były ikony, które miały przede wszystkim funkcje sakralne. Kanon ikony modyfikował wedle siebie. Nowosielski był także twórcą monumentalnym. Ma w swoim dorobku wielkie realizacje, m.in. w kościołach w obrządku zarówno wschodnim, jak i zachodnim. Dodatkowo pojawia się obraz Jerzego Nowosielskiego pt. „Akt w ciemni”. Ilustracja ukazuje kobietę z wzniesionymi ku górze rękoma. Ma ona na sobie białą przepaskę na wysokości piersi i bioder. Obraz jest w mrocznej tonacji, a sama postać jest namalowana czerwonymi kolorami. 5. Roman Opałka urodził się 27 sierpnia 1931 roku w Abbeville-Saint-Lucien, zmarł 6 sierpnia 2011 roku w Rzymie. Od 1977 roku aż do śmierci mieszkał we Francji. Był malarzem i grafikiem. Tworzył w nurcie konceptualizmu. Jest znany przede wszystkim z tak zwanego cyklu Obrazy Liczone „OPALKA 1965 /1 – ∞”. Początkowo zapisywał cyfry na czarnym tle, potem na szarym, a od 1972 roku każdy obraz ma jaśniejsze tło. Jednocześnie wymawiał i nagrywał każdą liczbę oraz dodawał aktualne zdjęcie swojej twarzy. Całość była współczesnym przesłaniem o przemijaniu. Artysta chciał dojść w swoich obrazach do siedmiu siódemek. Niestety nie udało mu się to. Opałka był najdroższym żyjącym polskim artystą. W 2010 roku za jego trzy prace zapłacono 713 250 funtów. Dodatkowo pojawia się obraz Romana Opałki z cyklu „OPALKA 1965/1-∞, detal 1-35327”. Ilustracja ukazuje szereg małych zapisanych cyfr, malowanych białą farbą na czarnym tle – pokrywają powierzchnię płótna aż do wartości 35327 w prawym dolnym rogu. 6. Wilhelm Sasnal urodził się 29 grudnia 1972 roku w Tarnowie. Jest malarzem, twórcą komiksów, rysownikiem i filmowcem. W latach 1992-1994 studiował architekturę na Politechnice Krakowskiej, następnie w latach 1994-1999 malarstwo na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Był współzałożycielem grupy Ładnie. Otrzymał wiele wyróżnień i nagród, m.in. w 2003 roku nagrodę Pegaz w dziedzinie sztuki, w 2006 roku prestiżową Nagrodę Vincenta van Gogha. Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach w kraju i za granicą, między inymi w Centrum Pompidou w Paryżu i Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Dodatkowo pojawia się obraz Wilhelma Sasnala pt. „Portret Erykah Badu”. Ilustracja ukazuje w charakterystyczny dla autora niezwykle syntetyczny i jednocześnie sugestywny sposób, znaną piosenkarkę Erykah Badu. W lewym dolnym roku widać kawałek szczęki i szyi kobiety. Cała reszta obrazu jest czarną plamą, która jest włosami artystki. 7. W pracach Sasnala odnajdujemy inspiracje życiem codziennym, rodziną (między inymi komiks „Życie codzienne w Polsce” wydany w 2001 roku, w którym pokazał 2 lata życia swojej rodziny), ale także ważnymi wydarzeniami historycznymi (na przykład. Holocaustem), tożsamością narodową (na przykład portret Narutowicza). Jest cenionym portrecistą, pejzażystą (widoki z trasy Kraków – Warszawa). Sasnal stosuje oszczędną i syntetyczną formę malarską. W jego twórczości są widoczne nurty pop art, surrealizmu, minimalizmu, abstrakcji, fotorealizmu. Jest uważany za jednego z najważniejszych polskich malarzy młodego pokolenia. Dodatkowo pojawia się obraz Wilhelma Sasnala pt. „Kraków – Warszawa”. Ilustracja ukazuje widok na pole uprawne. Stoi na nim postać przypominająca kobietę, zajęta pilnowaniem ogniska, które tworzy duże kłęby dymu. W centrum obrazu znajduje się jeden słup wysokiego napięcia.
Andrzej Wróblewski, „Rozstrzelanie surrealistyczne (Rozstrzelanie VIII)”, 1949, cyfrowe.mnw.art.pl, domena publiczna
R1MAZQd9QD19r
Ćwiczenie 1
Jaki kierunek prezentuje cyklu malarski Franka Stelli pt. „Black Paintings”? Możliwe odpowiedzi: 1. Konstruktywizm, 2. Color field painting, 3. Minimalizm
R1Zxq0cjyCbjT
Ćwiczenie 2
Którego polskiego malarza twórczość nawiązuje do malarstwa bizantyńskiego i staroruskiej ikony? Możliwe odpowiedzi: 1. Andrzej Wróblewski, 2. Jerzy Nowosielski, 3. Kazimierz Mikulski
R1XIJMf8OOT2F
Ćwiczenie 3
Który polski malarz zasłynął tzw. „Obrazami liczonymi”? Możliwe odpowiedzi: 1. Roman Opałka, 2. Alfred Lenica, 3. Jan Szancenbach
R1ThMh6td6JVY
Ćwiczenie 4
Który artysta tworzył w ekspresjonizmie abstrakcyjnym? Możliwe odpowiedzi: 1. Jackson Pollock, 2. Francis Bacon, 3. Richard Estes
R3fjl7wlaKCXd
Ćwiczenie 5
Który polski malarz jest autorem cyklu „Rozstrzelanie"? Możliwe odpowiedzi: 1. Tadeusz Brzozowski, 2. Andrzej Wróblewski, 3. Jerzy Tchórzewski
RbAfRrm3vYqLR
Ćwiczenie 6
W jakim kraju powstała transawangarda? Możliwe odpowiedzi: 1. Stany Zjednoczone, 2. Hiszpania, 3. Włochy
RRgNrH3oQLxY1
Ćwiczenie 7
Wybierz zdania prawdziwe nt. neodadaizmu? Możliwe odpowiedzi: 1. Tworzyli obrazy abstrakcyjne z elementów przedmiotów codziennego użytku, ale także powstały prace wykonanymi tradycyjnymi technikami malarskimi, przedstawiające symbole amerykańskie., 2. Artyści podnieśli do rangi sztuki rzeczy codziennego użytku i środki masowego przekazu: komiksy, gazety, reklamę, etykiety, butelki, puszki oraz banalne wydarzenia i gwiazdy kultury masowej., 3. Kierunek przeciwstawiał się ekspresji malarskiej, ograniczała przesłanie dzieła sztuki i środki wyrazu: kolorystkę, symbolikę i perspektywę. Pokazywała relacje obiekt – przestrzeń.
R1C9SDXohZcAk
Ćwiczenie 8
Który artysta zasłyną nacinaniem płótna? Możliwe odpowiedzi: 1. Roberto Crippa, 2. Lucio Fontana, 3. Sandro Chia
RDUUocEY1iSi5
Ćwiczenie 9
Przedstawicieli jakiego ruchu artystycznego nazywano „Nowymi Dzikimi”? Możliwe odpowiedzi: 1. Street Art, 2. Neoekspresjonizm, 3. Nowa Figuracja
ROmxluZlw8TDj
Ćwiczenie 10
Uzupełnij zadanie: Sztuka współczesna jest określeniem na sztukę powstającą po 1. II wojnie światowej, 2. powstaniu Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali, 3. I wojnie światowej zawiera w sobie wiele różnych kierunków, prądów i manifestacji.
RF8gHTV0apAn3
Ćwiczenie 11
Który z artystów tworzył sitodrukowe serie zwielokrotnionych portretów np. Marilyn Monroe? Możliwe odpowiedzi: 1. Roy Lichtenstein, 2. Andy Warhol, 3. Richard Hamilton
RXXTagxyxJSrS
Ćwiczenie 12
Która z polskich malarek tworzyła w nurcie hiperrealizmu? Możliwe odpowiedzi: 1. Ewa Kuryluk, 2. Maria Jarema, 3. Teresa Pągowska
Ru38vzAOLWPoe1
Ćwiczenie 13
Scharakteryzuj następujące kierunki w sztuce: pop art, neodadaizm, street art., transawangarda , Nowa Figuracja, hiperrealizm.
R1Qw6Xsy0C393
Ćwiczenie 14
Przeciągając podane elementy przyporządkuj artystę do kierunku: Color Field Painting Możliwe odpowiedzi: 1. Andy Warhol, 2. Georg Baselitz, 3. Mark Rothko, 4. Lucio Fontana, 5. Banksy Neoekspresjonizm Możliwe odpowiedzi: 1. Andy Warhol, 2. Georg Baselitz, 3. Mark Rothko, 4. Lucio Fontana, 5. Banksy Pop Art Możliwe odpowiedzi: 1. Andy Warhol, 2. Georg Baselitz, 3. Mark Rothko, 4. Lucio Fontana, 5. Banksy Street Art Możliwe odpowiedzi: 1. Andy Warhol, 2. Georg Baselitz, 3. Mark Rothko, 4. Lucio Fontana, 5. Banksy Spacjalizm Możliwe odpowiedzi: 1. Andy Warhol, 2. Georg Baselitz, 3. Mark Rothko, 4. Lucio Fontana, 5. Banksy
Polecenie 1

Poszukaj w Internecie i zapoznaj się z filmem ukazującym Jacksona Pollocka przy pracy. Następnie inspirując się filmem i obrazami artysty spróbuj samemu/samej namalować obraz w metodą action paiting. Po wykonaniu zadania zrób zdjęcie obrazowi.

Słownik pojęć

Awangarda
Awangarda

słowo awangarda pochodzi z języka francuskiego od avant garde i oznacza straż przednią. Jest to nowoczesna, eksperymentująca sztuka, która wyprzedza swój czas. Twórcy awangardowi poszukiwali swojego własnego stylu. Awangarda jest sztuką nienaśladującą i potrzebującą innego języka wyrazu. Koncepcje awangardowe pojawiły się ok. 1910 r. Do kierunków awangardowych zaliczamy m.in. fowizm, konstruktywizm, surrealizm, dadaizm, ekspresjonizm, futuryzm.

Dadaizm
Dadaizm

ruch w sztuce, który powstał niezależnie w Szwajcarii (Zurych) oraz Stanach Zjednoczonych (Nowy Jork). Głównym hasłem dadaizmu było zerwanie z tradycją, swoboda i dowolności wyboru środków artystycznego wyrazu. Dziełem sztuki mogło stać się wszystko – każdy przedmiot wybrany przez artystę, który stracił tym samym wartość użytkową, ale nie miał także żadnej wartości estetycznej (ready‑made – przedmiot gotowy). Prace dadaistów przypominały rysunki techniczne. Poprzez zmianę statusu przedmiotu od użytkowego do dzieła sztuki dadaiści chcieli zwrócić uwagę odbiorców na otaczający świat i zmienić status dzieła sztuki jako świątyni. W Europie jednym z impulsów postania ruchu dadaistów był koszmar wojny. Odrzucali stare mieszczańskie wartości i tradycje, skoro one nie potrafiły uchronić świata od wojen, to należy szukać ratunku w intuicji, irracjonalności, ponieważ rozum zawiódł. Najważniejsi przedstawiciele: Marcel Duchamp, Hans Arp, Max Ernst, Francis Picabia, Kurt Schwitters, Tristian Tzara.

Documenta
Documenta

jedna z najważniejszych wystaw sztuki współczesnej na świecie. Odbywa w Kassel w Niemczech co 5 lat i trwa 100 dni. Pierwsza documenta została zorganizowana w 1955 roku przez profesora malarstwa z Akademii Sztuk Pięknych w Kassel Arnolda Bode'a. W 2017 roku w Kassel (Niemcy) i w Atenach (Grecja) odbyła się 14 wystawa.

Ekspresjonizm
Ekspresjonizm

kierunek narodził się w Niemczech, ekspresjoniści czerpali z dorobku Edwarda Muncha, Paula Gauguina i Vincenta van Gogha. Sprzeciwiali się renesansowej prespektywie, ale odwoływali się do późnogotyckich drzeworytów i sztuki polinezyjskiej oraz afrykańskiej. Prace ich miały silnie wpływać na psychikę odbiorcy. Prace ekspresjonistów charakteryzują się kontrastowym zestawieniem kolorów, grubą, wręcz prymitywną kreską, konturem. Forma prac miała być bardzo zwarta, aby wzmocnić przekaz. W czasach III Rzeszy naziści zaliczyli prace ekspresjonistów do sztuki zdegradowanej i zniszczyli kilka tysięcy dzieł (samego Kirchnera – ponad 600 obrazów). Najważniejsi przedstawiciele: Ernst Ludwig Kirchner, Emil Nolde, Wassily Kandinsky, Franc Marc, Paul Klee, Oskar Kokoschka, Egon Schiele.

Surrealizm
Surrealizm

kierunek w sztuce, który powstał w Paryżu wśród kręgu artystów skupionych wokół poety Andre Bretona. Inspiracją dla surrealistów była psychoanaliza Freuda, spirytualizm i marksizm. Chcieli stworzyć sztukę wywodząca się z podświadomości, autentyczną i automatyczną, do której dostęp blokuje rozum. Inspiracją były także sny. Malowali je m.in. Dali i Ernst. Co ważne surrealiści dbali o szczegóły i pomimo tematów ich dzieła były bardzo realistyczne. Najważniejsi przedstawiciele: Salvador Dali, Max Ernst, Rene Magritte, Giorgio de Chirico, Joan Miro.

Sztuka współczesna
Sztuka współczesna

sztuka powstającą po II wojnie światowej. Zawiera w sobie wiele różnych kierunków, prądów i manifestacji. Artysta przestał dekorować świat, tylko zaczął go opisywać i analizować. Po II wojnie światowej zmienił się model myślenia o sztuce. Sztuka nie jest analogią absolutu, tylko jest wyrazem ekspresji artysty. Dzieło sztuki ma jawić się jako katharsis (oczyszczenie). Początki zmian w myśleniu o sztuce pojawiły się na początku XX w., a nasiliły w latach 30. XX w. wraz z rozwojem awangardy. Artyści zaczęli sięgać do pierwotnych instynktów szykując wspólnoty dla ludzkości. Ważna jest uniwersalność, a nie historyczność. Jednocześnie znikają zasady porządkujące dyskurs artystyczny, co powoduje unieważnienie kanonu. Sztuką jest każda celowa aktywność artystyczna. W tym znaczeniu wybitny amerykański filozof i krytyk sztuki ogłosił kres „historii sztuki”. W XX i XXI w. można opisywać pojedyncze nurty artystyczne, ale metodologicznie niemożliwe staje się ułożenie ich historii

Galeria dzieł sztuki

m6c6500dc064f298c_1515157016324_0

Bibliografia

Art now. Sztuka przełomu tysiąclecia, red. B. Reimschneider, U. Grosenick, Kolonia 2001

E. Bernard, Sztuka nowoczesna, Warszawa 2007

Encyklopedia PWN w trzech tomach, Warszawa 1999

J. Chrzanowska‑Pieńkos, A. Pieńkos, Leksykon sztuki polskiej XX wieku, Poznań 1996

P. Gössel , G. Leuthouser, S. Little, Sztuka. Kierunki – mistrzowie – arcydzieła, Warszawa 2005

A. Mason, Historia sztuki zachodniej. Od czasów prehistorycznych do XXI wieku, Warszawa 2009

B. Osińska, Sztuka i czas. Od klasycyzmu do współczesności, Warszawa 2005

J. Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne. Od Courbeta do Warhola, Kraków 2006

Uniwersalny leksykon sztuki, Warszawa 2002

A. Włodarczyk‑Kulak, M. Kulak, O sztuce nowej i najnowszej. Główne kierunki artystyczne w sztuce XX i XXI wieku, Warszawa – Bielsko‑Biała 2010

Strony internetowe:

www.banksy.co.uk

www.culture.pl

www.encyklopedia.pwn.pl

www.sjp.pwn.pl

www.documenta.de

www.magazynsztuki.pl

www.saatchigallery.com

www.metmuseum.org

www.moma.org