Pomaganie nakręca mnie. Informator dla wolontariuszySą ludzie, którzy dobrowolnie i bez wynagrodzenia niosą pomoc, angażują się w pracę na rzecz osób i instytucji działających w różnych obszarach życia społecznego. Można ich spotkać, m.in. w: domach dziecka, hospicjach, domach pomocy społecznej, muzeach i schroniskach dla zwierząt. Pracują w instytucjach publicznych, organizacjach pozarządowych, placówkach kultury, sportu i wielu innych. To wolontariusze.
Po przeczytaniu powyższego tekstu wykonajcie zadanie, pracując w parach.
Zastanówcie się, jakie motywy kierują ludźmi, którzy decydują się zostać wolontariuszami.
Zapiszczcie wnioski i przedstawcie pozostałej części klasy.
Wykonajcie zadanie, pracując w parach.
Zastanów się, dlaczego praca w wolontariacie może mieć pozytywny wpływ na wasze relacje społeczne. Wykorzystajcie zebrane wnioski do przygotowania krótkiego wystąpienia zachęcającego młodzież do pracy w wolontariacie.
Uwaga: Wystąpienie nie powinno zawierać więcej niż dziesięć zdań.
Działanie, współpraca, rozwój, czyli człowiek w życiu publicznym
wskazać sposoby rozwiązywania konfliktów wewnątrz grupy;
uzasadnić znaczenie grupy społecznej dla rozwoju jednostki;
wyjaśnić, czym jest wykluczenie społeczne.
wskazywać korzyści wynikające z pracy w wolontariacie.
porównywć funkcje instytucji życia społecznego, w tym organizacji pozarządowych;
oceniać wpływ instytucji edukacyjnych, religijnych i kulturalnych na rozwój jednostki.
Instytucje edukacyjne
Przez całe życie spotykamy ludzi reprezentujących instytucje, które kształtują nasz sposób postrzegania świata, nasze wartości oraz pomagają nam w zaspokajaniu naszych potrzeb.
Instytucje edukacyjne, np. przedszkola i szkoły, pomagają nam zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne na rynku pracy. Wspierają rodzinę, zmniejszają różnice kulturowe między ludźmi, ułatwiają równy start w dorosłe życie. Instytucje edukacyjne pomagają młodym ludziom zdobyć umiejętności potrzebne w zmieniającym się świecie.
Przeczytaj zamieszczony opis sytuacji.
Rada Samorządu Uczniowskiego zaprosiła wszystkich uczniów i nauczycieli do udziału w debacie szkolnej poświęconej zasadom Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania. Zaproponowano wprowadzenie kilku istotnych zmian. Jedna z nich dotyczy wprowadzenia dnia wolnego od sprawdzania wiedzy.
Wykonajcie zadanie, pracując w kilkuosobowych grupach.
Zastanówcie się, czy zaproponowane rozwiązanie będzie korzystne dla społeczności szkolnej. Wskażcie jego wady i zalety.
Przedstawcie wnioski pozostałej części klasy.
Zastanów się, jakie umiejętności kształtowałeś/kształtowałaś, wykonując powyższe ćwiczenie. Wybierz właściwe spośród podanych:
podejmowanie decyzji
uważne słuchanie innych,
postrzeganie problemu z wielu perspektyw,
kreatywne wyszukiwanie nowych pomysłów,
bezinteresowne działanie w stosunku do innych osób.
Odpowiedź uzasadnij.
Insytucje kultury
Instytucje kultury pozwalają nam zaspokajać potrzeby wyższego rzędu, czyli duchowe. Bogata infrastruktura kulturalna jest charakterystyczna dla społeczeństw wysoko rozwiniętych. Instytucje kultury kształtują prospołeczne postawy jednostek. Wpływają na zwiększenie poziomu tolerancji wobec inności. Podejmując trudne społecznie tematy, ułatwiają uczestnikom znalezienie odpowiedzi na ważne, życiowe pytania.
To znaczenie, jakie w danej kulturze przypisywane jest rzeczom i zjawiskom, nawiązujące do literatury, sztuki, teatru czy filmu.
Insytucje religijne
Religia towarzyszy człowiekowi od momentu, kiedy zaczął dostrzegać złożoność otaczającego go świata. W każdym systemie religijnym możemy odnaleźć podstawowe normy regulujące zasady życia społecznego. Przynależność do wspólnoty wyznaniowej jest ważną decyzją określającą system wartości jednostki. Dla wielu z nas aktywność we wspólnotach religijnych stanowi ważny element rozwoju i wychowania.
Działalność charytatywna – niesienie bezinteresownej pomocy ludziom, którzy jej potrzebują.
Organizacje pozarządowe
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.Art. 12. Rzeczpospolita Polska zapewnia wolność tworzenia i działania związków zawodowych, organizacji społeczno‑zawodowych rolników, stowarzyszeń, ruchów obywatelskich, innych dobrowolnych zrzeszeń oraz fundacji.
Organizację pozarządową tworzy grupa ludzi działająca z własnej inicjatywy na rzecz wybranego przez siebie dobra wspólnego. Jej członkowie rezygnują z czerpania zysku z prowadzonej działalności.
Organizacje pozarządowe, w odróżnieniu od organów publicznych, powstają z inicjatywy prywatnych osób. Podobnie jak władze publiczne, działają w interesie publicznym, a nie prywatnym. Wśród nich znajdują się zarówno małe, działające w środowisku lokalnym, jak i liczące kilka tysięcy członków organizacje, prowadzące działania o zasięgu międzynarodowym. Organizacje pozarządowe mają różnorodną formę prawną i zakres działania. Typowe i najliczniejsze formy prawne, w jakich działają organizacje pozarządowe w Polsce, to stowarzyszenia i fundacje. Ze względu na zakres działania wyróżniamy, np.:
organizacje ekologiczne działające na rzecz ochrony środowiska naturalnego;
organizacje humanitarne udzielające pomocy ofiarom klęsk i katastrof spowodowanych warunkami naturalnymi lub działalnością człowieka, np. konfliktami zbrojnymi.
Organizacje pozarządowe
Zbierz informacje dotyczące jednej z organizacji pozarządowych działających w Polsce.
Działaj w porozumieniu z kolegami i koleżankami z klasy – każdy z was powinien zaprezentować inną organizację. Pamiętaj! W Polsce działa ponad 100 tys. zarejestrowanych organizacji pozarządowych.
Podsumowanie
Instytucje życia społecznego, zarówno te reprezentujące organy państwa, jak i tworzone z inicjatywy obywateli, stanowią ważny element współżycia społecznego. Ich rolą jest wspomaganie rodziny w procesie socjalizacji, zaspokajanie jej ekonomicznych czy kulturowych i duchowych potrzeb. Dzięki instytucjom życia społecznego budujemy swoją tożsamość, zdobywamy wykształcenie, uczymy się współżycia w grupie. Bez nich trudno byłoby tworzyć podstawy życia społecznego i wspólnie budować przyszłość społeczeństwa.
Wskaż województwa, w których był najniższy odsetek organizacji pozarządowych mających w nim swoje siedziby.
Wskaż województwo, w którym odsetek mających w nich swoje siedziby
A. stowarzyszeń wynosił 10%.
B. stowarzyszeń i fundacji był identyczny.
C. fundacji był najwyższy w Polsce.