Współpraca praktyków ze szkołami - najczęściej zadawane pytania (FAQ)
1. Czym jest przedmiot biznes i zarządzanie?
To nowy przedmiot, który pojawił się w szkołach ponadpodstawowych we wrześniu 2023 r. i jest nauczany obligatoryjnie w zakresie podstawowym i fakultatywnie w zakresie rozszerzonym. Zastępuje on dotychczasowy przedmiot podstawy przedsiębiorczości, a uczniowie będą mogli zdawać z niego maturę.
2. Dlaczego nowy przedmiot biznes i zarządzanie wchodzi do szkół ponadpodstawowych?
Dotychczas uczniowie mieli na lekcjach styczność z zagadnieniami biznesu i ekonomii na przedmiocie podstawy przedsiębiorczości, jednak były one poruszane w sposób bardzo ogólny. We współczesnym świecie jest wymagana większa wiedza w zakresie kompetencji przedsiębiorczych, takich jak umiejętności komunikacji, zarządzania, dysponowania finansami, realizowania projektów czy wiedza na temat funkcjonowanie gospodarki. Z tego powodu do szkół wprowadzony został nowy przedmiot, który obejmuje szerszy zakres wiedzy oraz w większej mierze skupia się na zdobywaniu wiedzy i umiejętności przez własne doświadczenie, niż przez naukę teorii.
3. Jakie zagadnienia obejmuje przedmiot biznes i zarządzanie?
Przedmiot dzieli się na kilka części, które są nauczane w zakresie podstawowym (bardziej ogólnie) lub rozszerzonym (bardziej szczegółowo).
Wymagania w zakresie podstawowym podzielono na 6 działów:
osoba przedsiębiorcza we współczesnym świecie,
zarządzanie projektami,
gospodarka rynkowa,
finanse osobiste,
osoba przedsiębiorcza na rynku pracy,
przedsiębiorstwo.
Wymagania w zakresie rozszerzonym podzielono na 5 działów:
zarządzanie projektami,
gospodarka rynkowa,
finanse osobiste i rynek finansowy,
rynek pracy i zatrudnienie,
przedsiębiorstwo.
Należy zauważyć, że wymagania dla zakresu rozszerzonego ujęte w wyżej wymienionych działach obejmują także wymagania dla zakresu podstawowego.
4. Jakie korzyści niesie ze sobą współpraca praktyków ze szkołami dla przedsiębiorstw lub instytucji?
Współpraca praktyków ze szkołami daje wiele korzyści, m.in.:
budowanie marki dobrego pracodawcy, odpowiedzialnej instytucji,
budowanie pozytywnego wizerunku firmy, instytucji w lokalnej społeczności,
wzbudzenie zainteresowania firmą, instytucją wśród przyszłych pracowników,
budowanie dobrych relacji ze szkołami,
wyszkolenie specjalistów zgodnie z potrzebami firmy (branży),
pozyskanie młodych talentów na staże i praktyki,
możliwość wpisania działań realizowanych w szkołach w strategię ESG firmy,
promowanie przedsiębiorstwa, instytucji w regionie,
działanie na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu,
satysfakcja z dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem,
chęć wspierania procesu przygotowania młodych ludzi do wejścia na rynek pracy,
chęć zaznajomienia młodzieży z potrzebami i oczekiwaniami swojej firmy.
5. Czym jest współpraca praktyków ze szkołami?
Współpraca praktyków ze szkołami to proces, w którym profesjonaliści z różnych działów gospodarki współdziałają z placówkami edukacyjnymi. Celem takiej współpracy jest podniesienie jakości nauczania i uczenia się poprzez wprowadzenie praktycznych doświadczeń, rzeczywistych przykładów oraz aktualnej wiedzy związanej z danym zawodem, dziedziną życia czy działem gospodarki.
6. Kim są praktycy i dlaczego ich współpraca ze szkołami jest ważna?
Praktycy to osoby z doświadczeniem zawodowym, które pracują w różnych branżach i specjalizacjach. Współpraca praktyków ze szkołami jest ważna, ponieważ umożliwia uczniom lepsze zrozumienie rzeczywistego świata zawodowego, poznawanie różnych ścieżek kariery i zdobywanie praktycznych umiejętności.
7. Kto może współpracować ze szkołami w ramach przedmiotu biznes i zarządzanie?
Współpraca może obejmować praktyków różnych zawodów. Mogą to być przedstawiciele lokalnych firm, przedsiębiorcy, przedstawiciele tzw. wolnych zawodów, organizacji pozarządowych i różnych instytucji, a nawet naukowcy, artyści czy sportowcy, kształtujący swoją karierę zawodową.
8. W jaki sposób rozpocząć współpracę ze szkołami?
zgłoś swoją kandydaturę do Bazy mentorów i przedsiębiorców MEiN poprzez formularz na https://biz-przedsiebiorcy.webankieta.pl/ lub
zgłoś chęć współpracy z wybraną szkołą lub
skontaktuj się z nauczycielem przedmiotu biznes i zarządzanie.
9. Jakie mogą być formy współpracy praktyków ze szkołami?
Spotkania i dyskusje z praktykami.
Wizyty studyjne uczniów w przedsiębiorstwach bądź instytucjach.
Udział praktyków w prezentacjach i analizach studiów przypadku.
Wykłady realizowane przez praktyków.
Projekty wspólnie realizowane przez uczniów i praktyków, które angażują uczniów w rzeczywiste problemy i wyzwania danego przedsiębiorstwa/instytucji.
Udział praktyków w szkolnych programach mentorskich i doradztwa zawodowego.
10. Czy współpraca z praktykami jest ograniczona do szkół branżowych?
Nie. Przedmiot biznes i zarządzanie pojawił się we wszystkich szkołach ponadpodstawowych. To oznacza, że współpraca może być realizowana w liceach ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych.
11. Czy praktycy otrzymują wynagrodzenie za współpracę ze szkołami?
Nie otrzymują. Współpraca odbywa się na zasadzie dobrowolności. Praktycy angażują się bezpłatnie jako wolontariusze.
12. Czy jako praktyk muszę przypisać temat prowadzonej lekcji, studium przypadku do konkretnego punktu podstawy programowej BIZ?
Przed lekcją porozmawiaj z nauczycielem, ustalcie temat i zagadnienia, jakie będą poruszone na lekcji. Możesz zapoznać się ze skróconą wersją podstawy programowej BIZ, ale przypisanie prowadzonego tematu do podstawy programowej BIZ nie jest warunkiem poprowadzenia lekcji.
13. Czy mogę omawiać na lekcjach, studiach przypadku tylko te tematy, które znajdują się w podstawie programowej BIZ, czy mogę poruszyć również inne tematy związane z praktyką biznesową?
Jednym z celów wprowadzenia nowego przedmiotu jest praktyczne podejście w realizacji przedmiotu w szkole. Jeśli więc uważasz, że dany temat warto poruszyć na lekcji, to przed lekcją porozmawiaj z nauczycielem i zasygnalizuj mu taką potrzebę. Wspólnie ustalicie czy przedstawić ten temat, a jeśli tak, to w jaki sposób.
14. Jak przygotować się do pierwszej lekcji w szkole?
Przed pierwszą lekcją sprawdź, czy dysponujesz adresem szkoły i numerem kontaktowym do nauczyciela u którego poprowadzisz lekcję.
W szkolę bądź obecny na co najmniej 10 minut przed rozpoczęciem lekcji – ten czas wykorzystasz np. na uruchomienie prezentacji czy naukę obsługi tablicy multimedialnej.
Na wypadek awarii pamięci przenośnej, wyślij wcześniej prezentację do nauczyciela, aby umieścił ją na komputerze szkolnym.
Poproś nauczyciela, aby przedstawił Cię na początku lekcji oraz był obecny podczas całej lekcji. Zaproponuj, żeby najbardziej aktywni uczniowie zostali docenieni przez nauczyciela – jeśli nauczyciel się na to zgodzi, to poinformuj uczniów o tym – to na pewno ich zmotywuje do pracy na lekcji.
Zapytaj nauczyciela:
czy jest coś szczególnie ważnego dla uczniów tej klasy, na co warto zwrócić uwagę,
czy w klasie znajdują się uczniowie wymagający szczególnej uwagi.
15. Czy lekcję w szkole mogę prowadzić tylko stacjonarnie, czy również w formule online?
Lekcje można poprowadzić zarówno stacjonarnie jak również w formule online.
Fundacja Warszawski Instytut Bankowości
Jesteśmy organizatorem jednego z największych programów pozaformalnej edukacji ekonomicznej w Europie - Bankowcy dla Edukacji. Realizujemy kilkanaście projektów edukacyjnych skierowanych m.in. do uczniów i nauczycieli. Każdego roku, poprzez nasze bezpłatne projekty edukacyjne, docieramy do kilkuset tysięcy uczniów w całej Polsce, współpracując z kilkoma tysiącami nauczycieli.
Od 1 stycznia 2023 r. realizujemy projekt wpierający nauczycieli przedmiotu biznes i zarządzanie - szczegółowe informacje dostępne są na www.BiznesiZarzadzanie.pl