TEMAT: Skuteczny marketing wyjątkowego produktu

Opis zdarzenia:

Tło wydarzeń

Niewielka firma produkująca miody, która istnieje na rynku polskim od kilkunastu lat, chciała rozpocząć sprzedaż nowego produktu. Jest nim innowacyjny miód o szczególnych właściwościach zdrowotnych. Produkcja miodu jest procesem złożonym i kosztownym, przez co jego cena wynosi około 340 zł za 100 g i jest znacząco wyższa od ceny standardowego miodu wielokwiatowego wynoszącej dla porównania około 45 zł za 100 g.

Problem/ wyzwanie

Firma musiała opracować strategię sprzedaży produktu na rynku. Wysoka cena miodu stanowiła duże wyzwanie, dlatego została podjęta decyzja o szeroko zakrojonych działaniach marketingowych.

Podjęte działania

Firma ukierunkowała sprzedaż na osoby o wysokich dochodach i zaplanowała działania marketingowe zorientowane na tę grupę. Produkt został oznakowany jako premium i jest sprzedawany w sklepach, które prowadzą dystrybucję takiej żywności. Podjęto również decyzję o prowadzeniu sprzedaży jedynie w dużych miastach, gdzie konsumenci są bardziej skłonni do sięgania po produkty tego rodzaju. Treści marketingowe podkreślają wysoką jakość produktu i jego właściwości zdrowotne, a sam miód posiada atrakcyjne opakowanie, które jest pasujące do marek premium. Reklama jest skierowana do wąskiego grona osób o określonym poziomie dochodu, co pozwoliło na jej stosunkowo niskie koszty i wysoką efektywność. Firma cały czas istnieje na rynku, a zaplanowane działania sprawdzają się w praktyce.

Założenia studium przypadku

TEMAT: Skuteczny marketing wyjątkowego produktu

KLUCZOWY PRZEKAZ HISTORII: Strategia marketingowa musi być dostosowana do produktu i stanowi ważny element sukcesu biznesowego

CZAS TRWANIA: do 15 minut

PRZEBIEG ZAJĘĆ: Zapoznanie się ze studium przypadku, identyfikacja problemu/ wyzwania, dyskusja i omówienie rozwiązania

DODATKOWE MATERIAŁY: Brak materiałów

Zgodność z podstawą programową

CELE KSZTAŁCENIA – WYMAGANIA OGÓLNE:

Wiedza:

  • ZR I.9. Pogłębione rozumienie zasad prowadzenia działalności gospodarczej, w tym zależności między ryzykiem, innowacyjnością, konkurencyjnością i zyskownością.

Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce:

  • ZR II.14. Stosowanie instrumentów marketingowych w planowanym przedsięwzięciu biznesowym lub społecznym.

Kształtowanie postaw:

  • ZR III.9. Docenianie znaczenia zasobów niematerialnych, w tym własności intelektualnej, w tworzeniu i rozwoju przedsięwzięcia biznesowego lub społecznego.

WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE:

  • ZR V.2. Przedsiębiorstwo - uczeń: znajduje pomysł na własne przedsięwzięcie biznesowe lub społeczne, wykorzystując zebrane dane rynkowe (w tym: wielkość rynku, strukturę konkurencji i klientów lub beneficjentów) i wskazując sposoby wyróżnienia się na rynku.

  • ZR V.4. Przedsiębiorstwo - uczeń: opracowuje w zespole biznesplan przedsięwzięcia, zachowując jego właściwą strukturę.

  • ZR V.7. Przedsiębiorstwo - uczeń: na podstawie zgromadzonych informacji opracowuje profil klienta lub beneficjenta docelowego i podaje ich podstawowe charakterystyki.

  • ZR V.19. Przedsiębiorstwo - uczeń: charakteryzuje główne instrumenty marketingowe, wyjaśnia ich rolę i projektuje działania marketingowe w planowanym przedsięwzięciu biznesowym lub społecznym.

Pytania pomocnicze do dyskusji:

  • Czy uczniowie widzą potencjał rynkowy w takim produkcie?

  • Kiedy uczniowie sami dokonaliby zakupu takiego produktu, jakie warunki np. dochodowe musieliby spełnić?

  • Czy firma powinna zwrócić uwagę na to, jak będzie zapakowany tak drogi produkt, czy nie będzie to miało wpływu na sprzedaż?

  • Do jakiej grupy klientów powinna skierować się firma?

  • Jaki powinien być wydźwięk reklam firmy?

Fundacja Warszawski Instytut Bankowości

Jesteśmy organizatorem jednego z największych programów pozaformalnej edukacji ekonomicznej w Europie - Bankowcy dla Edukacji. Realizujemy kilkanaście projektów edukacyjnych skierowanych m.in. do uczniów i nauczycieli. Każdego roku, poprzez nasze bezpłatne projekty edukacyjne, docieramy do kilkuset tysięcy uczniów w całej Polsce, współpracując z kilkoma tysiącami nauczycieli.

Od 1 stycznia 2023 r. realizujemy projekt wpierający nauczycieli przedmiotu biznes i zarządzanie - szczegółowe informacje dostępne są na www.BiznesiZarzadzanie.pl