Skuteczny marketing wyjątkowego produktu. Przykładowe studium przypadku dla nauczyciela BIZ
TEMAT: Skuteczny marketing wyjątkowego produktu
Opis zdarzenia:
Tło wydarzeń
Niewielka firma produkująca miody, która istnieje na rynku polskim od kilkunastu lat, chciała rozpocząć sprzedaż nowego produktu. Jest nim innowacyjny miód o szczególnych właściwościach zdrowotnych. Produkcja miodu jest procesem złożonym i kosztownym, przez co jego cena wynosi około 340 zł za 100 g i jest znacząco wyższa od ceny standardowego miodu wielokwiatowego wynoszącej dla porównania około 45 zł za 100 g.
Problem/ wyzwanie
Firma musiała opracować strategię sprzedaży produktu na rynku. Wysoka cena miodu stanowiła duże wyzwanie, dlatego została podjęta decyzja o szeroko zakrojonych działaniach marketingowych.
Podjęte działania
Firma ukierunkowała sprzedaż na osoby o wysokich dochodach i zaplanowała działania marketingowe zorientowane na tę grupę. Produkt został oznakowany jako premium i jest sprzedawany w sklepach, które prowadzą dystrybucję takiej żywności. Podjęto również decyzję o prowadzeniu sprzedaży jedynie w dużych miastach, gdzie konsumenci są bardziej skłonni do sięgania po produkty tego rodzaju. Treści marketingowe podkreślają wysoką jakość produktu i jego właściwości zdrowotne, a sam miód posiada atrakcyjne opakowanie, które jest pasujące do marek premium. Reklama jest skierowana do wąskiego grona osób o określonym poziomie dochodu, co pozwoliło na jej stosunkowo niskie koszty i wysoką efektywność. Firma cały czas istnieje na rynku, a zaplanowane działania sprawdzają się w praktyce.
Założenia studium przypadku
TEMAT: Skuteczny marketing wyjątkowego produktu
KLUCZOWY PRZEKAZ HISTORII: Strategia marketingowa musi być dostosowana do produktu i stanowi ważny element sukcesu biznesowego
CZAS TRWANIA: do 15 minut
PRZEBIEG ZAJĘĆ: Zapoznanie się ze studium przypadku, identyfikacja problemu/ wyzwania, dyskusja i omówienie rozwiązania
DODATKOWE MATERIAŁY: Brak materiałów
Zgodność z podstawą programową
CELE KSZTAŁCENIA – WYMAGANIA OGÓLNE:
Wiedza:
ZR I.9. Pogłębione rozumienie zasad prowadzenia działalności gospodarczej, w tym zależności między ryzykiem, innowacyjnością, konkurencyjnością i zyskownością.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce:
ZR II.14. Stosowanie instrumentów marketingowych w planowanym przedsięwzięciu biznesowym lub społecznym.
Kształtowanie postaw:
ZR III.9. Docenianie znaczenia zasobów niematerialnych, w tym własności intelektualnej, w tworzeniu i rozwoju przedsięwzięcia biznesowego lub społecznego.
WYMAGANIA SZCZEGÓŁOWE:
ZR V.2. Przedsiębiorstwo - uczeń: znajduje pomysł na własne przedsięwzięcie biznesowe lub społeczne, wykorzystując zebrane dane rynkowe (w tym: wielkość rynku, strukturę konkurencji i klientów lub beneficjentów) i wskazując sposoby wyróżnienia się na rynku.
ZR V.4. Przedsiębiorstwo - uczeń: opracowuje w zespole biznesplan przedsięwzięcia, zachowując jego właściwą strukturę.
ZR V.7. Przedsiębiorstwo - uczeń: na podstawie zgromadzonych informacji opracowuje profil klienta lub beneficjenta docelowego i podaje ich podstawowe charakterystyki.
ZR V.19. Przedsiębiorstwo - uczeń: charakteryzuje główne instrumenty marketingowe, wyjaśnia ich rolę i projektuje działania marketingowe w planowanym przedsięwzięciu biznesowym lub społecznym.
Pytania pomocnicze do dyskusji:
Czy uczniowie widzą potencjał rynkowy w takim produkcie?
Kiedy uczniowie sami dokonaliby zakupu takiego produktu, jakie warunki np. dochodowe musieliby spełnić?
Czy firma powinna zwrócić uwagę na to, jak będzie zapakowany tak drogi produkt, czy nie będzie to miało wpływu na sprzedaż?
Do jakiej grupy klientów powinna skierować się firma?
Jaki powinien być wydźwięk reklam firmy?
Fundacja Warszawski Instytut Bankowości
Jesteśmy organizatorem jednego z największych programów pozaformalnej edukacji ekonomicznej w Europie - Bankowcy dla Edukacji. Realizujemy kilkanaście projektów edukacyjnych skierowanych m.in. do uczniów i nauczycieli. Każdego roku, poprzez nasze bezpłatne projekty edukacyjne, docieramy do kilkuset tysięcy uczniów w całej Polsce, współpracując z kilkoma tysiącami nauczycieli.
Od 1 stycznia 2023 r. realizujemy projekt wpierający nauczycieli przedmiotu biznes i zarządzanie - szczegółowe informacje dostępne są na www.BiznesiZarzadzanie.pl