Organizacja bezpiecznych imprez masowych wymaga zaangażowania i współpracy wszystkich zainteresowanych podmiotów. Należy zwrócić uwagę na kwestie wspólnego bezpieczeństwa tak, aby sprostać wyzwaniom zmieniającego się dynamicznie środowiska.

W ustawie z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych ustawodawca określił, że obowiązek zabezpieczenia imprezy masowej spoczywa na organizatorze, a w zakresie określonym w tej ustawie i innych przepisach także na: wójcie, burmistrzu, prezydencie miasta, wojewodzie, Policji, Państwowej Straży Pożarnej i innych jednostkach organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej, służbach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny na obszarach kolejowych, służbie zdrowia, a w razie potrzeby także innych właściwych służbach i organach. Rola organów państwowych i samorządowych tj. wójta, burmistrza, prezydenta miasta i wojewody sprowadza się do decydenta w zakresie zezwolenia lub zakazu przeprowadzenia imprezy masowej oraz ewentualnie jej przerwania.

Obowiązek zabezpieczenia imprezy masowej spoczywa na organizatorze, który musi spełnić szereg obligatoryjnych warunków określonych w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych. W trakcie przebiegu imprezy istotna jest współpraca organizatora i jego personelu (kierownika ds. bezpieczeństwa, członków służby porządkowej i informacyjnej) z podmiotami takimi jak Policja, Państwowa Straż Pożarna, służba zdrowia, w zakresie ich ustawowych zadań oraz działań służących zapewnieniu porządku podczas imprezy masowej.

Na etapie planowania i przygotowania imprezy rolą Policji i Państwowej Straży Pożarnej oraz dysponenta zespołów ratownictwa medycznego jest przygotowanie opinii o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy masowej, zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektu (terenu) oraz o przewidywanych zagrożeniach. Opinie wydane przez wymienione podmioty stanowią podstawę do wydania zezwolenia lub odmowy wydania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej.

Policja, jako jeden z elementów w systemie zapewnienia bezpieczeństwa na imprezach masowych, jest jednym z najważniejszych podmiotów administracji publicznej służących społeczeństwu i wyznaczonych do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz do utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego. Szczegółowe zadania policji związane z zapewnieniem bezpieczeństwa i porządku publicznego wynikają z ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Policja, realizując swoje zadania, ma wpływ na realizację obowiązków przez organizatora.

W ramach współpracy z organizatorem Policja udziela informacji na temat osób, które otrzymały zakaz wstępu na imprezy masowe, zostały zobowiązane do powstrzymania się od przebywania w miejscach ich przeprowadzania lub wobec których wydano „zakaz zagraniczny” celem uniemożliwienia im wstępu. W przypadku, gdy działania służby porządkowej, związane z odmową wstępu na imprezę masową lub usunięciem osoby z miejsca przeprowadzania imprezy masowej są nieskuteczne, organizator lub kierownik do spraw bezpieczeństwa występuje do Policji o udzielenie pomocy i niezwłocznie potwierdza ten fakt pisemnym zgłoszeniem. W takim przypadku, służby porządkowe i służby informacyjne wykonują polecenia Policji.

W systemie zapewnienia bezpieczeństwa podczas imprez masowych dużą rolę odgrywa również ochrona przeciwpożarowa, która polega na realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową albo innym miejscowym zagrożeniem poprzez zapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej czy innego miejscowego zagrożenia, zapewnienie sił i środków do zwalczania tych zagrożeń oraz prowadzenie działań ratowniczych. W przypadku zagrożeń pożarowych w obiektach, gdzie organizowane są imprezy masowe, w trakcie prowadzenia akcji ratowniczej wszystkie podmioty (przede wszystkim służba porządkowa i służba informacyjna) muszą wykonywać polecenia dowodzącego akcją ratowniczo‑gaśniczą strażaka, zgodnie z instrukcją postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia. Członkowie służb porządkowych i informacyjnych zazwyczaj są wtedy głównym źródłem informacji dla strażaków prowadzących akcję oraz zabezpieczają drogi ewakuacji i drogi dostępu.

Cechą charakterystyczną dużego zgromadzenia ludzi i eskalacją emocji jest możliwość wystąpienia nagłego pogorszenia stanu zdrowia uczestników imprezy. Może to nastąpić z przyczyn naturalnych, tj. nasilenia lub ujawniania choroby, oraz w sposób nagły, związany z wypadkiem. Zabezpieczenie medyczne imprezy masowej jest przedsięwzięciem podejmowanym przez organizatora imprezy we współpracy z firmą medyczną zapewniającą odpowiednio dobrany i wyposażony zespół ratownictwa medycznego.

Dobra organizacja zabezpieczenia medycznego imprezy masowej wymaga odpowiedniego przygotowania dróg dojścia i ewakuacji poszkodowanych. Do najtrudniejszych zadań zespołów ratowniczych należy dotarcie do osób wymagających pomocy, które znajdują się w tłumie. W takiej sytuacji nieodzowna może okazać się pomoc członków służby porządkowej lub informacyjnej. Pamiętać jednak należy, że cały personel medyczny odpowiedzialny za zabezpieczenie medyczne imprezy masowej powinien być kierowany przez jedną osobę.

Współpraca z uprawnionymi podmiotami w trakcie działań służących zapewnieniu porządku podczas imprezy masowej oparta jest na wzajemnych ustaleniach i protokołach, np. z wizji lokalnych obiektu lub terenu. Nie ogranicza się jedynie do wykonywania zadań w czasie i w miejscu danej imprezy. Bardzo często współpraca ta jest rozszerzona i obejmuje np. wspólne ćwiczenia i szkolenia poszczególnych służb oraz wymianę doświadczeń.

Powrót do spisu treściDNvjOwKfnPowrót do spisu treści