Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1QBojJJJ4qyh1

Wszechstronność, uniwersalizm i kreatywność - Krzysztof Penderecki

Źródło: fotolia, cc0.

Ważne daty

1933 – rok urodzenia Krzysztofa Pendereckiego

1959 – debiut Krzysztofa Pendereckiego na Festiwalu Warszawska Jesień

1961 – Ofiarom Hiroszimy - Tren

1969 – premiera opery Diabły z Loudun

1972‑1987 – rektor Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie (od 1979 Akademii Muzycznej w Krakowie)

1984 – prawykonanie Polskiego Requiem (bez części Sanctus skomponowanej w 1993)

1988 – nagroda Grammy w kategorii Best Classical Contemporary Composition (Najlepsza kompozycja współczesna muzyki klasycznej) za płytę z II Koncertem wiolonczelowym w wykonaniu Mścisława Rostropowicza pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego

1993 – prawykonanie całości Polskiego Requiem

1997 – prawykonanie utworu Siedem bram Jerozolimy

1999 – nagroda Grammy w kategorii Best Classical Contemporary Composition (Najlepsza kompozycja współczesna muzyki klasycznej) oraz dla najlepszego dyrygenta za płytę z II Koncertem skrzypcowym w wykonaniu Anne Sophie‑Mutter i London Symphony Orchestra

2000 – nagroda dla Najwybitniejszego Żyjącego Kompozytora Roku podczas Międzynarodowych Targów Muzycznych Midem (tzw. „muzyczny Oscar”)

2001 – nagroda Grammy w kategorii Best Choral Composition (Najlepsza kompozycja na chór) za płytę z nagraniem Credo

2017 – nagroda Grammy w kategorii Best Choral Performance (Najlepsze wykonanie chóralne) za płytę Penderecki Conducts Penderecki Vol. 1 w wykonaniu Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej oraz solistów: Agnieszki Rehlis, Johanny Rusanen i Nikolaya Didenko pod dyrekcją kompozytora

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RZm2gAFJIjAPn1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, cc0.
1

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:

4) omawia polską muzykę XX wieku i jej twórców, dokonując klasyfikacji zgodnie ze stylami i kierunkami: Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Grażyna Bacewicz, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Tadeusz Baird, Kazimierz Serocki, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Eugeniusz Knapik, Aleksander Lasoń, Andrzej Krzanowski, Paweł Szymański, Hanna Kulenty, Paweł Mykietyn, Agata Zubel i in.;

5) zna pojęcia: skala całotonowa, atonalność, technika dwunastotonowa (dodekafonia), seria, polirytmia, polimetria, politonalność, klaster;

6) zna pojęcia: pokolenie 1933, pokolenie 1951/pokolenie Stalowej Woli, festiwal Warszawska Jesień, festiwal Młodzi Muzycy Młodemu Miastu w Stalowej Woli; potrafi wskazać kompozytorów polskich tworzących obecnie, korzystając z pomocy internetu.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.

Nauczysz się

charakteryzować kim jest Krzysztof Penderecki i poznasz najważniejsze fakty z jego biografii;

wymieniać przykłady jego twórczości;

identyfikować przemiany stylistyczne w twórczości Krzysztofa Pendereckiego;

definiować pojęcie sonoryzmu oraz wykazywać najważniejsze cechy tej muzyki;

rozwijać uwrażliwienie na piękno muzyki współczesnej;

przedstawiać muzyczny potencjał dźwięków otoczenia;

rozwijać umiejętność pracy w grupie.

Krzysztof Penderecki

RDEHDTG4OeTOC
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-białe zdjęcie Krzysztofa Pendereckiego. Mężyczyzna stoi z uniesionymi rękami, dyrygując. W jednej ręce trzyma batutę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Krzysztof Penderecki – kompozytor, dyrygent, rektor, zdobywca najwyższych odznaczeń oraz nagród, twórca, którego melomani na całym świecie wymieniają jednym tchem pośród najwybitniejszych Polaków. Jest kompozytorem, który przeszedł drogę od awangardy do postmodernizmu nigdy nie tracąc zainteresowania w oczach wykonawców, krytyków i rzeszy odbiorców jego muzyki, a przy tym zachowując niepowtarzalny idiom twórcy.
Krzysztof Penderecki, nina.files.rd.insyscd.net, CC BY 3.0

Penderecki urodził się 23 listopada 1933 roku w Dębicy. Pierwsze lekcje kompozycji pobierał u Franciszka Skołyszewskiego. Podczas studiów kompozytorskich w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej kształcił się pod kierunkiem Artura Malawskiego i Stanisława Wiechowicza. Twórca zadebiutował w wieku 26 lat podczas Festiwalu Warszawska Jesień w 1959 roku gdzie prawykonane zostały Strofy na sopran, głos recytujący i 10 instrumentów. Ów debiut zapewnił młodemu Krzysztofowi Pendereckiemu dodatkowo rozgłos za sprawą konkursu Związku Kompozytorów Polskich, w którym to Strofy otrzymały pierwszą nagrodę. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego gdyby nie fakt, że Penderecki wysłał na konkurs jeszcze dwa inne utwory (EmanacjePsalmy Dawida), którym przyznano ex aequo drugie miejsce. W efekcie cała pula nagród przypadła jednemu twórcy. Od tego momentu kariera kompozytorska Pendereckiego nabiera ogromnego rozpędu. Mimo trudnej sytuacji Polski w tym czasie i ograniczonych możliwości prezentowania twórczości polskich artystów zagranicą, Penderecki szybko zyskuje międzynarodowy rozgłos. Jest twórcą, który uosabia nowoczesność, awangardowość, nowatorstwo. Szokuje swoimi kompozycjami, które dostarczają mu zarówno rzeszę zwolenników jak i przeciwników, nierzadko również wśród wykonawców. Głównym idiomem charakteryzującym utwory tamtego czasu jest sonoryzm, a zatem rozszerzony sposób myślenia o barwie, brzmieniu, technikach wydobycia dźwięku, fakturze muzycznej. Elementy charakterystyczne dla epok minionych, takie jak: harmonia, melodyka, przewidywalna narracja zostają odrzucone na rzecz zupełnie nowego spojrzenia na muzykę. Kompozytor nieustannie eksperymentuje, stosuje indywidualne techniki notacyjne, wyraźnie sygnalizuje w swoich utworach upodobanie do instrumentów smyczkowych. Dzieła takie jak I Kwartet smyczkowy (1960), Ofiarom Hiroszimy - Tren (1961), Polymorphia (1961) stają się swego rodzaju traktatami rozpatrującymi o nowoczesnym wykorzystaniu tego instrumentarium.

Warto wiedzieć

Przykład muzyczny: Krzysztof Penderecki – I Kwartet smyczkowy

Źródło: https://ninateka.pl/audio/i‑kwartet‑smyczkowy

Styl i najważniejsze utwory

W formacji instrumentów smyczkowych Penderecki bardzo chętnie wykorzystuje konstrukcje klasteroweKlasterklasterowe, a więc masy dźwiękowe, które tworzy się za pomocą współbrzmienia wszystkich dźwięków pomiędzy wyznaczonym dźwiękiem najniższym i najwyższym, co więcej, oprócz skali chromatycznej wykorzystuje również odległości mniejsze od półtonu, a zatem mikrotony.

Rjet5ZT2aEUN0
Ilustracja interaktywna to fragment rękopisu „Kosmogonii” Krzysztofa Pendereckiego. Grafika przedstawia zbiór kolorowych linii i figur geometrycznych połączonych w całość. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W krąg działań kompozytorskich zostają wciągnięte liczne niestandardowe efekty takie jak: sul ponticello (gra smyczkiem przy podstawku), sul tasto (pociąganie smyczkiem w okolicach gryfu), stukanie, drapanie palcami po pudle rezonansowym i wiele innych. Penderecki poszerza możliwości wykonawcze niemal wszystkich grup instrumentalnych.
Krzysztof Penderecki, Fragment rękopisu „Kosmogonii”, krakow2000.pl, CC_NBSP_BY_NBSP_3.0

Poza upodobaniem do sonorystykiSonorystykasonorystyki wykazuje również zainteresowania techniką serialną, wykorzystującą serię 12 dźwięków. Chętnie poszerza tradycyjny skład wykonawczy utworu o rzadko wykorzystywane instrumenty oraz przedmioty codziennego użytku np. maszyna do pisania, piła, syrena alarmowa, boobam (instrument perkusyjny, membranofon), dzwony katedry gotyckiej. Kompozycje orkiestrowe takie jak Wymiary czasu i ciszy (1960), Fluorescencje (1962), De natura sonoris I (1966) spotykają się z ogromnym zainteresowaniem jego twórczością, którą określa się mianem muzyki świeżej, odkrywczej i wielobarwnej. Dokonania te postrzegane są w ówczesnym świecie muzycznym jako cechy indywidualne dla polskiej awangardy muzycznej. Mówi się nawet o polskiej szkole kompozytorskiej.

RyMO2bBra2PZV
Utwór muzyczny: Krzysztof Penderecki, Fluorescencje. Fluorescencje to utwór przeznaczony na orkiestrę symfoniczną o rozbudowanym składzie. Dzieło posiada umiarkowane tempo i instrumentalną fakturę. Cechuje się apokaliptycznym, przerażającym charakterem.

W 1966 roku powstaje Pasja według św. Łukasza napisana dla uczczenia 700‑lecia katedry w Münster. Do utworu Penderecki włączył skomponowane w 1962 roku Stabat Mater na trzy chóry mieszane. Pasja staje się momentem przełomowym w karierze kompozytora. Awangardowa domena rezygnacji z osiągnięć przeszłości ustępuje na rzecz zwrotowi ku tradycji. W utworze widać czytelne nawiązania do chorału, polifonii. Klasterowe współbrzmienia, operowanie mikrotonami, znaczące rozszerzenie ekspresji wokalnej o krzyki, glissandaGlissandoglissanda, technikę mormoracyjnąTechnika mormoracyjnatechnikę mormoracyjną (bocca chiusa).

Rf7R9DJWifoFL
Ilustracja przedstawia Krzysztofa Pendereckiego z partyturą „Pasji według św. Łukasza”. Na czarno- białym zdjęciu widać mężczyznę opartego jedną ręka o stół. Przed nim leżą rozrzucone notatki. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Stosowanie dźwięków o nieokreślonej wysokości kompozytor „rozświetla” konsonansowymi współbrzmieniami o konstrukcji tercjowej. Tak wtedy, jak i w przyszłości nigdy nie zrezygnuje ze zdobyczy i doświadczeń awangardy i sonoryzmu, jednak będzie je traktować jako technikę, nie zaś wartość samą w sobie.
Krzysztof Penderecki z partyturą „Pasji według św. Łukasza”, nina.files.rd.insyscd.net, CC BY 3.0

Pasja Krzysztofa Pendereckiego to również początek jego upodobań do monumentalnych form wokalno‑instrumentalnych. Na zamówienie Opery w Hamburgu kompozytor pisze swoją pierwszą operę Diabły z Loudun (1968‑69), która temat czerpie z powieści Aldousa Huxleya o tym samym tytule oraz opracowanego na jego podstawie dramatu Nowy Wspaniały Świat Johna Whitinga. Po dwóch dniach od hamburskiej premiery kompozycja zabrzmiała w Stuttgarcie. Druga prezentacja utworu stała się sukcesem choć przebiegła w atmosferze skandalu. Po latach Penderecki w Rozmowach lusławickich z Mieczysławem Tomaszewskim tak opisywał szok wywołany inscenizacją autorstwa reżysera Günthera Rennera: „Rennert tak porozbierał zakonnice, że biskup napisał protest. Oczekiwał, że Diabły zostaną zdjęte z afisza. Mnie to wtedy bardzo zbulwersowało. Byłem dumny z tego, że biskup mi nie pozwala…”.

Ra5h8jxe5G0W2
Ilustracja przedstawia polską premierę „Diabłów z Loudun” w Teatrze Wielkim w Warszawie. Na czarno- białym zdjęciu widać cztery postacie. Dwie po lewej stronie milczące, i dwie po prawej zwrócone w swoją stronę. Postacie posiadają charakterystyczne nakrycia głowy i kostiumy teatralne. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Penderecki szokował. Chciał szokować. Był twórcą zdeterminowanym i pewnym swojej artystycznej drogi. Mimo postępujących zmian w podejściu do własnej estetyki muzycznej już w drugiej połowie lat 60. sam kompozytor stawia punkt graniczny odejścia od awangardy w 1973 roku, kiedy to tworzy swoją I Symfonię. W tej odmienionej perspektywie stylistycznej zauważyć można powrót do tradycyjnych schematów formalnych, sięganie po tradycyjne gatunki oraz nawiązanie do tradycji muzycznej. Po dziewięciu latach od premiery Diabłów z Loudun powstała kolejna opera Krzysztofa Pendereckiego – Raj utracony (1978), zaś na przestrzeni kolejnych 13 lat Czarna maska (1986) i Ubu Rex (1991).
Polska premiera „Diabłów z Loudun” w Teatrze Wielkim w Warszawie, 1975, archiwum.teatrwielki.pl, CC BY 3.0

Twórczość

Utwory Krzysztofa Pendereckiego wykonują najwybitniejsi artyści na świecie. Na szczególną uwagę zasługuje postać wirtuoza, wiolonczelisty i dyrygenta Mścisława Rostropowicza. Artystów łączyła wieloletnia przyjaźń, która zaowocowała m.in. prawykonaniem dedykowanych Rostropowiczowi II Koncertu wiolonczelowego (1982) oraz kompozycji solowej Per Slava (1986).

Warto wiedzieć

Przykład muzyczny: Krzysztof Penderecki – Per Slava

Źródło: https://ninateka.pl/audio/dla‑slawy‑na‑wiolonczele‑solo

R15pl9coxd1Vh1
Utwór muzyczny: K. Penderecki, „Sarabanda - J. S. Bach in memoriam”. Sarabanda J. S. Bach in memoriam jest utworem przeznaczonym na skrzypce. Posiada wolne tempo i instrumentalną fakturę monofoniczną z elementami homofonii. Cechuje się smutnym charakterem.
R18dNnjoLjlLT1
Utwór muzyczny: K. Penderecki, „3 miniatury”.3 miniatury to cykl przeznaczony na skrzypce i fortepian. Posiadają wolne tempo i instrumentalną fakturę. Cechują się atonalnym, tajemniczym charakterem.
RwWqxqHVkYdv51
Utwór muzyczny: K. Penderecki, „Divertimendo cz. I”. Nagranie przedstawia pierwszą część Divertimento. Utwór przeznaczony jest na wiolonczelę. Kompozycja posiada szybkie tempo i instrumentalną fakturę. Cechuje się awangardowym, atonalnym charakterem.
RXqRkyBJP4fnr1
Utwór muzyczny: K. Penderecki, „Divertimendo cz. III”. Nagranie przedstawia trzecią część Divertimento. Utwór przeznaczony jest na wiolonczelę. Kompozycja posiada wolne tempo i instrumentalną fakturę. Cechuje się awangardowym, tajemniczym charakterem.

Krzysztof Penderecki za pomocą swoich kompozycji wielokrotnie wskazuje na rolę twórcy jako uczestnika wydarzeń historii narodu i świata. Działo się tak choćby we wspomnianym już utworze Tren poświęconym pamięci ofiar bomby atomowej zrzuconej przez Amerykanów na Hiroszimę w 1945 roku, Dies Irae (Oratorium Oświęcimskie, 1967) upamiętniającym ofiary faszyzmu w Auschwitz, Lacrimosa (1980) powstałej na prośbę Lecha Wałęsy dla uczczenia poległych stoczniowców, Agnus Dei (1981) napisane pod wpływem silnych przeżyć kompozytora po śmierci kardynała Stefana Wyszyńskiego, Siedmiu Bramach Jerozolimy (1996) zamówione na rocznicę 3000 lat Jerozolimy, czy Preludium (2009) dla pokoju z okazji 70. rocznicy wybuchu II wojny światowej.

RhqFgEAcriwm7
Utwór muzyczny: Krzysztof Penderecki, Siedem Bram Jerozolimy. Siedem Bram Jerozolimy to utwór przeznaczony na pięć głosów solowych, recytatora, trzy chóry mieszane i orkiestrę. Dzieło składa się z siedmiu części odpowiadających historycznym bramom Jerozolimy. Cechuje się zróżnicowanym charakterem, od spokojnego i tajemniczego, po ostry, ciężki, apokaliptyczny.

Faza przemian prowadzi kompozytora na przełomie wieków w stronę powrotu do melodyki, ekspresji, emocjonalności, które wpisują twórczość mistrza w nurt neoromantyzmu. Ów duch nowego romantyzmu jest silnie odczuwalny w treściach muzycznych utworów, ale daje się również zauważyć w tytułach kolejno powstających kompozycji Pendereckiego: VIII Symfonia - Pieśni Przemijania (2005), Powiało na mnie morze snów…, Pieśni zadumy i nostalgii (2010).

R16qdgo3IRVPu
Ilustracja przedstawia Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lutosławicach. Na zdjęciu widać prosty, niski budynek otoczony drzewami. Niebo jest bardzo zachmurzone. Do budynku prowadzi szeroka, piaskowa droga. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Od ponad czterdziestu lat Krzysztof Penderecki sadzi arboretum, ogród pełen drzew w swoim zabytkowym dworku w Lusławicach. Drzewa mistrza budzą się do życia i wzrastają podobnie jak jego kolejne kompozycje. Penderecki zgłębia istnienie dźwięku i przyrody, poszukuje analogii pomiędzy naturą a muzyką. Wskazuje na to, że zarówno drzewa jak i sztuka muszą być zakorzenione w ziemi‑tradycji i tylko wtedy są w stanie sięgać nieba, w myśl jego słów: „Bez korzeni nie ostoi się żadna twórczość”.
Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Lusławice, Polska, malopolska.pl, CC BY 3.0

Prezentacja pt. Europejskie Centrum Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach

R1J2cGW9qjmze1
nie jest dostępna dla wszystkich uczniów
Źródło: online-skills, cc0.
m2f5e81a063ecaf40_0000000000150

Zadania

Polecenie 1

Scharakteryzuj twórczość Pendereckiego.

R116yQqGPtjE4
Ćwiczenie 1
Wskaż tytuły czterech oper Krzysztofa Pendereckiego. Możliwe odpowiedzi: 1. Ubu Król, 2. Raj Utracony, 3. Czarodziejska Góra, 4. Diabły z Londynu, 5. La Bohème, 6. Diabły z Loudun, 7. Droga do Raju, 8. Czarna Maska
Polecenie 2

Podzielcie się na 4 grupy. Wysłuchajcie utworu Pacay Tree (48 Responses to Polymorphia) z płyty Krzysztof Penderecki And Jonny Greenwood. Kompozycję stworzył gitarzysta grupy Radiohead Jonny Greenwood zafascynowany sonorystyczną twórczością Krzysztofa Pendereckiego. Wyznaczcie lidera grupy i skonstruujcie wspólnie odpowiedzi na poniższe pytania. Po wykonaniu lider przedstawi powstałe refleksje na forum klasy.

1. Jakie dostrzegasz związki pomiędzy klasyczną muzyką współczesną a muzyką rozrywkową?

2. Czy twórcy muzyki rozrywkowej powinni czerpać inspiracje z muzyki klasycznej? Uzasadnij swoją odpowiedź.

3. Jakie walory kompozycji Krzysztofa Pendereckiego mogły skłonić Johnny Greenwooda do stworzenia własnych utworów inspirowanych muzyką mistrza?

4. Co to są konstrukcje klasterowe?

R1V5gWwDSOQ9H
Ćwiczenie 2
Wskaż wykonawców twórczości Krzysztofa Pendereckiego. Możliwe odpowiedzi: 1. Jean-Pierre Rampal, 2. Zubin Mehta, 3. Mścisław Rostropowicz
Rd1nerLcMHlek
Ćwiczenie 3
W swoich utworach Krzysztof Penderecki rozszerza koloryt brzmieniowy za pomocą rzadko spotykanych instrumentów. Wskaż jeden z nich. Możliwe odpowiedzi: 1. boobam, 2. lira korbowa, 3. fale Martenota.
RrZhgiiKu1ExN
Ćwiczenie 4
Wyjaśnij znaczenie pojęcia technika sonorystyczna.
R185V00P4t2Z0
Ćwiczenie 5
Krzysztof Penderecki zadebiutował w 1959 roku prawykonaniem kompozycji Strofy podczas festiwalu: Możliwe odpowiedzi: 1. Warszawska Jesień, 2. Poznańska Wiosna Muzyczna, 3. Sacrum Profanum
RYjRi1zvoxHR0
Ćwiczenie 6
Uzupełnij definicję pojęcia klaster. Klaster to:
Możliwe odpowiedzi: 1. Oznaczenie, które nakazuje wykonawcy pociąganie smyczkiem w okolicy gryfu instrumentu. 2. Miejsce, w którym kolekcjonuje się drzewa i krzewy. 3. Efekt brzmieniowy uzyskiwany poprzez współbrzmienie wszystkich pośrednich dźwięków wyznaczonego ambitusa. 4. Płynne przejście z jednego dźwięku na drugi z wykorzystaniem dźwięków pośrednich skali danego instrumentu.
R1XZ08QrfAQof
Ćwiczenie 7
Omów znaczenie i zadania Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lutosławicach.

Słownik pojęć

Arboretum
Arboretum

miejsce, w którym kolekcjonuje się drzewa i krzewy.

Glissando
Glissando

płynne przejście z jednego dźwięku na drugi z wykorzystaniem dźwięków pośrednich skali danego instrumentu.

Klaster
Klaster

efekt brzmieniowy uzyskiwany poprzez współbrzmienie wszystkich pośrednich dźwięków wyznaczonego ambitusa. W przypadku klastera fortepianowego konstruuje się go za pomocą skali chromatycznej. W instrumentach smyczkowych istnieje możliwość budowy klastera w oparciu o skalę mikrotonową (odległość mniejsza niż półton).

Sonorystyka
Sonorystyka

(z łac. sonus = dźwięk, brzmienie) technika kompozytorska powstała w XX wieku. Traktuje brzmienie jako nadrzędną wartość dla struktury utworu.

Sul ponticello
Sul ponticello

(wł. przy podstawku) - w instrumentach smyczkowych sposób smyczkowania, polegający na pociąganiu smyczkiem po strunach możliwie jak najbliżej podstawka. Skutkuje to wydobyciem ostrego, szorstkiego, chropowatego brzmienia.

Sul tasto
Sul tasto

(wł. przy gryfie) – oznaczenie, które nakazuje wykonawcy pociąganie smyczkiem w okolicy gryfu instrumentu. Skutkuje to wydobyciem łagodniejszego, cieplejszego brzmienia.

Technika mormoracyjna
Technika mormoracyjna

(bocca chiusa) technika wokalna polegająca na śpiewaniu z zamkniętymi ustami.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

m2f5e81a063ecaf40_0000000000253

Biblioteka muzyczna

R15pl9coxd1Vh1
R18dNnjoLjlLT1
RwWqxqHVkYdv51
RXqRkyBJP4fnr1
RyMO2bBra2PZV
RhqFgEAcriwm7
Przewiń
Głośność